Kirjoittaja Iida » 24 Helmi 2006, 17:31
Meidän Elli näyttää olevan erityisen herkkä horrostamaan. Kopissaan hänellä on noin 23 astetta tai ylikin lämpöä jatkuvasti. Heti jos lämpö menee tuon alle löytyy kopista kalikka. Myös päivärytmin muutoksiin Elli reagoi kohmettumalla. Muutaman kerran se on ollut ihan kuolleen oloinen kun olen sen löytänyt kopista, mutta uskomattoman kestävä eläin tuo siili on, aina se on vironnut! Eläinlääkärillä käytiin, jos siitä löytyisi jotain vikaa, kun näin helposti menee kylmäksi, mutta mitään ei ainakaan pystytty toteamaan.
<br>
<br>Elli on aina ollut melko passiivinen siili ja jos huomaa, että yöjuoksut on jääneet väliin ja ruokia on syömättä, niin helposti siili on kylmän tuntuinen aamulla.
<br>
<br>Myös se on minusta outoa, kun Elli ei selvästikkään itse hankkiudu lämpimään nukkumaan, vaan tunkee esim. makuualustan alle kivilattialle nukkumaan. Tämä taitaa kyllä olla aika tyypillistä siileille..
<br>
<br>Tuota horrostamista olen siis minun siilini kohdalla pyrkinyt välttämään säännöllisellä päivärytmillä, lämpöpatterilla ja joka aamuisella tarkistuksella, että siili on lämpimässä.
<br>
<br>Jos käy niin, että siili on kohmeessa, niin sitä ei saa lämmittää liian nopeasti. Eläinlääkärissä nainen sanoi, että joku oli vienyt siilinsä saunaan kun se oli horrostanut ja siili oli kuollut siihen, kun se oli lämmennyt liian nopeasti.. Kyllä tuohon pitäisi jo maalaisjärjenkin jotain sanoa..