Siilit mediassa ja julkisuudessa

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Kaisa » 02 Joulu 2005, 17:52

Mennään tosiaan iloisesti off-topic, mutta tärkeästä aiheesta. Itsekin tuota lehden kuvaa katsoessa totesin ensimmäisenä "Huh huh kun on pulska siili". <br> <br>Raulion mittari ylipainoon, siilin kyky mennä kerälle, on parempi kuin pelkkä paino, mutta kyllä painokin on olennainen. Luonnossa näiden eläinten paino vaihtelee 300 - 500 g välillä, joten sitä lienee voisi turvallisesti pitää ns. normaalipainona, jonka ylä- tai alapuolella olevat lukemat ovat yli- tai alipainoa. <br> <br>Itse en ihan purematta niele tuota "siili on luonnostaan iso" ja siksi painaa paljon. Minusta 800 g on aivan liikaa myös sellaiselle siilille joka pääsee myös palloksi. Tosin en ole eläinlääkäri, enkä ole aiheeseen tutustunut niin tarkoin kuin voisi, tämä on vain minun henkilökohtainen tuntemukseni asiasta. <br> <br>Ylipaino on kaikkien lemmikkien, ei vain siilien, ongelma. Ne saavat helposti liikaa ruokaa suhteessa liikuntaan, joten väistämättä liika ruoka kertyy ylimääräiseksi rasvaksi. Siileillä liiallinen paino aiheuttaa jopa kuolemaan johtavia vaivoja, siksi varmaankin tässäkin tapauksessa tuohon painoon niin kovasti kiinnitetään huomiota. <br> <br>Tuosta siilin harjaamisesta vielä vähän lisää. Voin vain kuvitella kuinka kauhean protestoinnin Viltsuni esittäisi, jos uskaltautuisin sen piikistöä harjaamaan edes maailman pehmeimmällä harjalla. Uskon, että se pistäisi hanttiin koko 240 g kroppansa voimalla :) <br> <br>Tuota hampaiden harjausta voisin yrittää uskaltaa kokeilla. Viltsukaan ei noita raksuja syö, joten jotenkin olisi hyvä saada tuota hammaskiveä estetyksi. Pitäisiköhän Viltsu kissojen hammastahnan mausta....
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 02 Joulu 2005, 22:28

Minulla on sellainen muistikuva, että joku eläinlääkäri (saattoi olla Raulio itse) oli ollut huolissaan ylipainoisista siileistämme, ja sanonut, että 550 g on ehdoton yläraja kääpiösiileillä. <br>Tätä rajaa ainakin itse pidän omien siilieni kohdalla (jotka ovat isokokoisia) ylärajana, mitä ei ylitetä.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Sirpa » 05 Joulu 2005, 12:56

Mitenkäs siinä Ilta-Sanomien äänestyksessä lopulta kävi? Toivottavasti EI-äänet voittivat selvästi!
Sirpa
Member

ViestiKirjoittaja Marjo » 05 Joulu 2005, 22:35

Muistaakseni Ei äänet voittivat 83%. En nyt ole ihan satavarma asiasta, kun lehteä ei enää ole. <br> <br>Ja tuosta painoasiasta olen samaa mieltä Mariannen ja Kaisan kanssa. Ainakaan paljon yli 600g tuskin yksikään normaalipainoinen siili painaa. <br> <br>"En tiedä kuka voi määritellä ja millä perusteilla paljonko siili saa painaa ? Muu kuin eläinlääkäri. " <br>Itse taas olen sitä mieltä että monia vuosia erikokoisia siilejä omistanut henkilö saattaa tietää normaalipainiosta paljon enemmän, kuin eläinlääkäri joka ei edes omista siiliä.
Marjo
Member

ViestiKirjoittaja ellu59 » 07 Joulu 2005, 11:06

Siilejä tuodaan eri maista. Voidaanko sanoa että jenkkisiili painaa saman kuin Saksasta tuotu siili ? Eihän sitä tiedä mitä risteytyksiä kasvattajat ko.maassa käyttävät. Raulio ei kiinnittänyt Iineksen painoon paljoakaan huomiota. Ei kauhistellut. Niinkuin sanoin Iineksen velikin on isokoinen siili. Raulio on kovasti kehuttu tälläkin palstalla asiantuntevaksi ja nyt epäillään hänen tietämystään. <br>Laihdutan Iineksen 800 grammaiseksi. <br>Kannattaa kokeilla sitä hammasharjaa. Raulio kehui Iineksen hampaita. Tosi puhtaat eikä hammaskiveä.
ellu59
Member

ViestiKirjoittaja ellu59 » 07 Joulu 2005, 11:30

Nyt tulee lasten neuvola-aika mieleen. Seurataan painoa ja pituutta. Tansaniassa luonnossa elävät siilit voivat painaa 300g-500g. Uskon että Suomalaiset kasvattajat tietävät siilien painosta. <br>Iines on tosi aktiivinen ja pirtsakka neiti. Liikkuu paljon.
ellu59
Member

ViestiKirjoittaja ellu59 » 07 Joulu 2005, 13:32

En olisi uskonut että saan näin paljon negatiivistä palautetta. <br>Oli virhe suostua haastatteluun. En enää puutu tähän aiheeseen. <br>Iltaisin otan tytön syliini, pussailen ja hellin. Olen onnellinen että <br>minulla on Iines-tyttönen. Laihdutan hänet mutta jos hän muuttuu apaattiseksi niin laihdutus loppui siihen. Ovatko muuten tyttösiilit <br>erikokoisia/-painoisia kuin poikasiilit ? Ovatko toiset "siililajit" ruumiinrakenteeltaan eri kokoisia. Keskustelupalstalla selasin siilien painoja ja löytyi sieltäkin 700g painavia siilejä. <br>Tarkoitukseni oli haastatteluun suostuessani tuoda esille miten vaativa eläin siili on jotta henkilöt jotka ovat aikeissa ostaa silli, tietäisivät mitä sen hoito vaatii.
ellu59
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 07 Joulu 2005, 13:33

Siilistit ovat megaluokan siilirakkaita, ja näinollen kantavat huolta siilisi hyvinvoinnista. Sanoi Raulio mitä hyvänsä, on Iines painavin siili mistä olen koskaan kuullut. Oliko Iines silloin yli kiloinen? <br> <br> Hyvä on että olet asian tiedostanut ja Iines on laihiksella.Saattaa olla itse vaikein huomata milloin tuota kokoa on tullut kun siiliään näkee jatkuvasti. Nyt tiukka linja ja jouluherkutkin pannaan. Ensin Iines saattaa ronkeloida kun herkut muuttuvat kevyemmiksi, mutta hänkin syö kyllä varmasti nälkäänsä. <br> <br> Tsemppiä laihikselle. Onneksi itsellä on pikkusiiluja jotka polttavat kaiken mitä syövät , kolme kappaletta ja paino yhteensä 1000g ;D
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja ritvis » 07 Joulu 2005, 13:51

Tässä tulee plinkki siilikyselyyn: <br><a href="http://www.iltasanomat.fi/arkisto/nettikysely.asp?id=9298" target="_blank" rel="nofollow">http://www.iltasanomat.fi/arkisto/nettikysely.asp?id=9298</a> Marjo muisti prosentit oikein. Mistäköhän ihmiset ovat keksineet nokkasiili nimikkeen? Onko se jotain savolaisten juttuja??
ritvis
Member

ViestiKirjoittaja ellu59 » 07 Joulu 2005, 13:58

Kävimme Raulion vastaanotolla 29.11.05 koska epäilin Iineksellä korvatulehdusta. Ja näinhän se oli. Korvatulehdus. Dimitri-antibioottikuuri 1,2 ml kaksi kertaa päivässä + korvatipat. <br>Onneksi kuuri loppui eilen koska antibiootin antaminen ruiskulla on kyllä työlästä ja aikaa vievää hommaa. Vaikka sainkin apteekista pikkuisen ruiskun ja Raulio antoi ohjeet miten antibiootin saa annettua. Iineksellä oli painoa 1200 grammaa. Kiitos zoozoo myötätunnosta. Kirjoitit ihan asiaa. Ulkopuolinen näkee useasti tilanteen erilailla. Kiitti !
ellu59
Member

ViestiKirjoittaja pupunen » 07 Joulu 2005, 14:01

Ihan yleisesti tahdon sen verran sanoa, että mielestäni se, ettei siili pääse kerälle on merkki ihan järjettömästä ylipainosta, mutta kerälle pääseminen ei vielä kerro siitä, ettei ylipainoa olisi. Esim omani painaessaan tuplat (!!!) normaalipainostaan pääsi vielä oikein sujuvasti kerälle. Mahdottomat allit oli kyllä kainaloissa, ja kankut... ... hehheh... Mamma-kinkku... :D <br> <br>P.S. Nokkasiili... <a href="http://www.cs.uta.fi/ipoppla/www/ipoppla99/heli/0nokkis.jpg" target="_new" rel="nofollow">http://www.cs.uta.fi/ipoppla/www/ipoppla99/heli/0nokkis.jpg</a>
pupunen
Member

ViestiKirjoittaja Katinka » 07 Joulu 2005, 14:03

Ritvis, meillä Muskaa kutsutaan leikkisästi nokkasiiliksi, lasten antama lempinimi.
Katinka
Member

ViestiKirjoittaja ritvis » 08 Joulu 2005, 09:45

Tiedän, että on olemassa nokkasiilejä jotka vähäisesti muistuttavat valkovatsojamme. Ihmettelin lähinnä sitä sekoittamista, lajit kun eivät ole niin kovasti näköisiä. Ei nimittäin ollut ihan ensimmäinen kerta kun törmäsin tuohon asiaan. Toki meidänkin siiliämme kutsutaan ktiporukalla esimerkiksi piikkirotaksi. Pupusen kuva nokkiksesta on hyvä :)
ritvis
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 14 Joulu 2005, 17:04

Uusin Eläinmaailma on ilmestynyt 3 sivun juttu kääpiösiilistä.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Joana » 23 Joulu 2005, 14:58

Joo.. Naavis on julkkis :) Meidän suloinen kansikuvapoika! <br>Tosin nyt on jo vaavin pyöreys kadonnut ja tilalla on yli puolivuotias komea siili herra. Ostettiin eläinmaailma ja Naaviksen kanssa juhlittiin jättiksillä!
Joana
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu