Allergiaa

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja MiaE » 28 Marras 2005, 21:29

Mulla on todettu allergia tarhaikäsenä ja silloin olen alkanut syömään zyrteciä, jota saa apteekista nykyään myös ilman reseptiä. Olen käynyt lääkärissä muutamaan otteeseen myös tuon tarhaiän jälkeen ja kaikki lääkkeet, joita olen saanut on ollut myös apteekissa ilman reseptiä myytävänä. Lääkäri sanoi minulle, että apteekista ilman reseptiä myytävät tulevat ainoastaan kalliimmiksi, kun niitä ei myydä isoja määriä kerrallaan. En sitten tiiä..ite olen ostanut nykyään reseptivapaana lääkkeeni, koska tarvitsen niitä enää niin vähän. Jokatapauksessa oli niin tai näin, olisin todella iloinen jos saisin lääkäriltä jotain muita lääkkeitä kuin nuo reseptivapaat lääkkeet. Mulle on sanottu, että toi Zyrtec on yksi vahvimmista eikä se mulla auta juuri ollenkaan enään. Täytyypä käydä kovistelemassa lekureita joku päivä. (Ja siis kyse ei ole kohdallani mistään pienestä allergiasta, ja pointtini oli se, että kyllä niitä reseptivapaita lääkkeitä saa syödä, mutta on hyvä käydä toteamassa, että kyse on varmasti allergiasta =0) ) Ja siis joo..mulla on alkanu kanssa piikeistä tulla joskus pieniä näppylöitä käsiin, jotka lähtevät pesemällä "pois"..kai se jotain kakkajuttua on..poikasista niitä tulee, ei Lyylistä. Eikä niitä tule aina. Mikä sen allergialääkkeesi nimi on Tini? Voisin kysästä joskus lääkäriltä..=0) VAi siis oliko toi nyt läppä, että oot työpaikalle allerginen..hääh..meni vähä sekasin mulla..pöljä kun olen =0)
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja Pau2 » 28 Marras 2005, 22:16

Mä tossa eilen innostuin väsäämään jouluisia ovikransseja, ja havujen pistoista kädet kirveli koko illan ja vielä pahemmin kuin siilin piikeistä. Ei siis varsinainen piikkiallergia vaan ihan todistetusti mekaanista ärsytystä. Kokeilkaas muutkin ;D
Pau2
Member

ViestiKirjoittaja NiinaH » 29 Marras 2005, 15:58

Antihistamiineihin voi tottua ja vaikutus heikentyä jos samaa merkkiä käyttää vuosikausia. Kannattaa vaihtaa välillä toiseen merkkiin. Minulla menee siilinpoikasista kämmenet kirkuvan punaisiksi ja kutina on sietämätön. Pesu ja rasvaaminen auttavat onneksi aika nopeasti kutinaan. Varsinkin kylmä vesi viilentää kivasti kuumottavia räpylöitä. Siiliemo varmaankin pitää poikasensa puhtaina nuolemalla, ja siksi poikasten piikit aiheuttavat voimakkaampia oireita.
NiinaH
Member

ViestiKirjoittaja tini » 29 Marras 2005, 17:35

Muistaakseni niissä paketeissakin lukee, että älä popsi näitä pidempiä aikoja putkeen ;) ja juu kyllä, olen työpaikalleni allerginen, mutta elän sen kanssa :D
tini
Member

ViestiKirjoittaja Pinni » 29 Marras 2005, 17:55

Olin duunilääkärissä, kun on olen ollut koko syksyn nuhassa ja tosi tukkoinen, mitä en yleensä ole. Lääkäri kielsi minulta ehdottomasti <br>reseptivapaat nenäsuihkeet otrivin ym. Sanoi, että ensin ne auttavat ja sitten lopulta vaan pahentavat limakalvojen turvotusta. <br>Sain jatkuvasti käytettävän nuhalääkkeen Nutranexin, ja se on kyllä selvästi auttanut. Minulla on aikanaan allergiasairaalassa todettu kaiken maailman ruoka-aineallergioita, että en ole varma, johtuuko nuha Taavista vai ruoasta. En jaksa tressata asiasta, mutta olen tyytyväinen, että auttava lääke löytyi. Jatkuva allerginen nuha voi nimittäin aiheuttaa astman. <br>Täällä sama käytäntö kuin Pirjolla, siili otetaan syliin fleecellä, mahdollisen kutinan takia. Silloin kun piikit on alhaalla ei kutinaa esiinny ja voi silitellä rauhassa.
Pinni
Member

ViestiKirjoittaja Pirjo Y » 29 Marras 2005, 17:55

Itsekin olen piikeille alleginen, mutta seuraavilla ohjeilla siilen kanssa pärjään näinkin pahasti allerginen ihminen: <br> <br>Siilin alusena ei heinää eikä mörtti-röpöä. <br>Älä koske siiliin paljain käsin jos käsiä alkaa kutittaa. Nosta fleecellä syliin seikkailemaan. <br>Pese siili kokonaan kerran viikossa huolellisesti kylvyssä, johon olet suihkutellut joko Vetridermiä ta Virbac Humilacia. Humilacia voit suihkutella pitkin viikkoa suoraan piikkeihin. <br> <br>Näillä ohjeilla 3 astmaatikkoa pärjää kuuden siilin kanssa.
Pirjo Y
Member

ViestiKirjoittaja Indi » 30 Marras 2005, 11:41

Harmi.. <br>Veljeni ovat astmaatikkoja, allergisia kaikille eläimille, (nyt se on selvinnyt) paitsi siileille, koska Indistä ei tule mitään allergiaa. Outoa.
Indi
Member

ViestiKirjoittaja iitu » 27 Joulu 2005, 20:52

<i>Siilin alusena ei heinää eikä mörtti-röpöä. </i> <br> <br>Pirjo, meillä taas toi mörtti-röpö on toiminut mahtavasti (iskällä astma). :)
iitu
Member

ViestiKirjoittaja iitu » 27 Joulu 2005, 20:54

Tehtiin muutamia ratkaisuja kotona. Eli siili pysyy, ittelläni pikkasen nuhaa ja kutinaa siitä, mutten nuku elämen kanssa samassa huoneessa, joten kaikki pitäisi olla ihan hyvin. Tuuletan huonetta hyvin (+ilmanpuhdistaja) ja käsittelen siiliä fleecen avulla.
iitu
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 29 Joulu 2005, 13:10

Meillä tuli puruista kummallekin käsittämätön ihottuma, Mörtti-Röpöstä puolestaan ei täälläkään mitään (ei pölyä).
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 29 Joulu 2005, 15:10

Minä olen taas huomannut että vauvasiilien terävät piikit saavat kädet kutiamaan ihan järjettömästi. Vaiva poistuu kun pesen kädet saippualla.
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Katjuska » 29 Joulu 2005, 18:25

Joo, poikaset syyhytti niin vietävästi ja kirvelsikin sitten. Onneks meni pesulla pois.
Katjuska
Member

ViestiKirjoittaja maija » 30 Joulu 2005, 02:25

meillä on edelleen paras alunen sanomalehtiä muutama kerros..se on myös helppo putsata(pari päälimmäistä kerrosta pois ja kokonaan vaihto joka toinen viikko vaikkei rampsukka sotke alusiaan) ei ole ollut allergioita avokilla ja siilikin pysyy puhtaana.meillä ei varmaan voisi tuoda puruja ja mörttejä kilometriä lähemmäksi kun jo haettais astmalääkkeet kaapista...silti koiraa vielä himoitsen ma:)
maija
Member

ViestiKirjoittaja NiinaH » 02 Tammi 2006, 18:23

Meidän perheessä pahenivat allergiaoireet muutamaksi viikoksi kun tyttösiili sai poikasia. En tiedä pöllysikö allergeeneja poikasista ilmaan vai johtuivatko oireet vain siitä, ettei siiliäidin koppaa päässyt siivoamaan niin usein. Poikasen vieroittamisen jälkeen oireetkin hävisivät (tai palasivat normaalille tasolle). Poikasen käsittelystä sai kyllä ihanat kutinat ja kädet muuttuivat kirkuvanpunaisiksi ja tuntui, että ihon pinta turposi. Aikuisia käsittelen aina hanskat kädessä mutta poikanen piti totuttaa paljaaseen käteen. Nyt kun siilejä on taas vain kaksi, niin oireita ei tule jos eläimiin ei mene koskemaan. Onneksi..
NiinaH
Member

ViestiKirjoittaja Kude » 02 Tammi 2006, 19:22

Asuuko Espoossa siilistejä? Niinku lähellä Westendiä. Ku mun isi ja isoveli on silleen allergisii: (Isi astmaatikko, veli allerginen kissoille) Ajattelimpa että josko voisin tuoda heidät sinne niin niin pariks tunniks kattoo ett onks hyö allergisia. Eikä haittaa vaikka ei lähellä Westendiä asuiskaan mut kumminski. Tässä ennen kesää kuitenski... ;)
Kude
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu