Kirjoittaja Kaisa » 06 Helmi 2006, 22:22
Itse hankin ensimmäisen siilini Viltsun eläinkaupasta, silloin ei vielä ollut niin kovin montaa kasvattajaa. Toisen siilini Isadoran halusin hankkia kasvattajalta.
<br>
<br>Viltsu on nykyään kesyyntynyt ja mamman oma mussukka, mutta sain tehdä sen kanssa ensin puoli vuotta töitä, että sain sen edes hieman luottamaan itseeni. Lähes toinen puoli vuotta meni siihen, että se oppi luottamaan minuun kunnolla. Vieläkin se on vieraampien ihmisten suhteen hyvinkin varauksellinen - toisinaan.
<br>
<br>Viltsu on ollut poikkeuksellisen terve, on vertailukohtana sitten eläinkauppasiili tai kasvattajalta hankittu, joten siinä se taitaa olla poikkeus joka vahvistaa säännön.
<br>
<br>Omakohtaisena kokemuksena voisin sanoa, että minulla on käynyt hyvä tuuri. Molemmat siilini ovat nykyään ihmiseen tottuneita, luottavat minuun ja ovat säästyneet ainakin vielä toistaiseksi suuremmilta terveydellisiltä murheilta. En voi näiden kahden eläimen välille tehdä eroa siitä kumpi on "parempi" alkuperänsä perusteella.
<br>
<br>Eläinkaupasta on täysin mahdollista saada itselleen terve, ihmiseen tottunut siili, mutta sukutaustat ovat harvemmin tiedossa. Nykyään eläinkaupoissakin on enemmän tietoa ja taitoa hoitaa siiliä sen tarvitsemalla tavalla.
<br>
<br>Menneinä vuosina tuntui olevan enemmän sääntö kuin poikeus, että eläinkaupasta hankitun siilin terveys ei ole ollut hyvä. Nykyään (viimeisen vuoden aikana) olen ollut havaitsevina sellaista, että kun ostaa eläinkaupasta siilin, on saattanut saada kaupantekijäisenä sille yllätyspoikaset. Onpa yksi poikana eläinkaupasta ostettu siili pyöräyttänyt poikaset uusien omistajien ihmeteltäväksi, jos en aivan väärin muista.