Kirjoittaja Pirjo Y » 07 Helmi 2006, 12:48
Kun olen jotakuinkin yhdistyksen alusta ollut mukana ja olen tällainen jäpisevä vanha pieru, niin haluan uusille siilisteille kertoa valaisevaa "historia". Me, joilla on siilejä ollut muutaman vuoden, olemme nähneet ikäviä ja erittäin ikäviä ja lisäksi täysin pöyristyttäviä eläinkauppasiili-tapauksia. Jatkuvasti saatiin olla selvittelemässä näiti juttuja. TYttöjö oli myyty poikina ja päin vastoin. Siriuksen veli esim. olikin sisko ja se oli ollut omistajillaan 2 päivää kun teki poikaset. Yllätyspoikasia on tullut useita eikä niitä pidä käyttää jalostukseen. Ihosairauksia, tappeluhaavaumia, revittyjä korvia, loisia... voi itku sitä meininkiä. Monta siiliä samassa pikku terrassa ilman mitään virikkeitä jne. Siilistit saivat sinkoilla myötäänsä eläinkaupoissa tarkistuskäynneillä ilmiantojen perusteella.
<br>Pahin kaikista oli tietysti hirvittävän WHS:n leviäminen. Siitä annan täyden kympin siilisteille, siilinkasvattajille ja valveutuneille siilinostajille, että tilanne on nyt huomattavasti parempi! Monessa perheessä itkettiin katkerat itkut sairaiden siilien vuoksi.
<br>Lisäksi muutamassa kaupassa ilmoitettiin, että siilit on hankittu ulkomaiselta siilifarmilta. Itse asiassa siilejä on poimittu luonnosta, emoja tapettu ja ja poikaset otettu.
<br>
<br>Jos eläinkaupan siili on terve ja mukava sekä näet, että sillä on ollut asialliset oltavat ja myyjä osaa kertoa sinulle siilin taustoista ja hoidosta, voit saada hyvinkin onnistuneen lemmikin. Jalostukseen en suosittele siiliä, jonka taustoista ei tiedetä mitään.
<br>Olen kuullut sellaisestakin eläinkaupasta, jossa siileillä on ollut isot terrat, juoksupyörät, putkia ja siileillä on ollut jopa paperit!
<br>Itse en tule paperitonta siiliä koskaan hankkimaan. Sen verran kamalia kokemuksia olen joutunut setvimään. Ihanaa, ettei niitä ole nyt ollut aikoihin. Hyvä siilistit!