Vanhempien siilistien kohtelu nuorempia kohtaan..

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja AnnukkaM » 28 Helmi 2006, 14:31

Kyllä tuossa ainakin aikoinaan oli vinha perä... Itse kielsin tyttöäni kokonaan tulemasta tänne sekä irckkiin koska hänen kimppuunsa hyökättiin luullen toiseksi henkilöksi. Tyttö oli voin kymmenvuotias ja kirjoitus sen mukaista, ja sai tosi ikävää kohtelua. Itsekin jätin koko palstan seuraamisen pitkäksi aikaa. Mutta nyt taitaa jutut olla siistiytyneet noista ajoista. Mutta näin se menee useimmissa yhdistyksissä, oli sitten kyse koirista tai mistä tahansa. Muodostuu kuppikuntia, kaikkitietäviä, ja uusia kohdellaan aika ikävällä asenteella. Mutta siitä taidettiin käydä tuolloin aika paljon keskustelua ja taidettiinkin sopia että jos ei jaksa vastailla samoihin tyhmiin kysymyksiin niin jättää mielummin vastaamatta ja antaa jonkun pitkäpinnaisemman tehdä sen.
AnnukkaM
Member

ViestiKirjoittaja tini » 28 Helmi 2006, 14:56

Mun on nyt pakko kirjottaa tähän irc-keskusteluun.. En tiedä viitattiinko tässä juuri minuun, MUTTA toiset meistä eivät istu tuntikausia vahtaamassa taustalla muiden keskusteluja. Meilläkin esimerkiksi on kone auki AINA, jolloin myöskin irc on auki aina. Highlight on toiminto, jolla näkee, jos joku on nimeäsi maininnut (jollain voi olla asiaa). Vaikka ei olisi minuun viitattukaan, niin myönnän olleeni välillä hyvinkin kärkäs, varsinkin huonon käytöksen suhteen. Siellä pyörii hyvinkin nuoria väilllä, joilla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja (ohjeet ircin käyttöön voi lukea Koollekutsu irkkiin) ja en nyt lähde tähän yleistyslinjalle, että kaikki nuoret ovat suolesta, kun niitä hyvinkin käyttäytyviä kuitenkin on. <br>Ei meistä kukaan jaksaisi täällä katsella tälläisiä <br>k <br>i <br>r <br>j <br>o <br>i <br>t <br>u <br>k <br>s <br>i <br>a <br>, saati sitten sanaleikkejä.. <br>Ja kyllä, vereni alkaa kiehua, kun joku hankkii lemmikin selvittämättä yhtään mitä se tarvitsee elääkseen. "ostinpa tässä tuollaisen elukan ja nyt 2 vuotta myöhemmin selvisi, että oikeasti se tarvitsisi 20 albiinoa krokotiilin vastasyntynyttä poikasta päivässä ruoakseen". Niin, eihän sitä tietoa aina ole joka paikassa saatavilla, on ihmisiä joilla ei esimerkiksi ole internetin käyttömahdollisuutta, who knows mistä johtuu. Monet muuttavat saman tien täällä ohjeita saatuan siilin asuintiloja tai ruokavaliota, mutta sitten on niitäkin, jotka eivät. <br>Itse en ole mielestäni koskaan palstalla kirjoittanut äkäisesti, mutta sekin on kai mielipidekysymys, rikka on lukijan silmässä. <br>Ja nyt kun kerran "aidot vanhat" kaikessa viisaudessaan ovat päättäneet, että meissä "mukavanhoissa" on kaiken pahan alku ja juuri (tosin olen samaa mieltä kuin kikke "minulla ainakin on muistissa useammankin "aidon vanhan" älytön käytös, kärkkäitä kommentteja tulee myös sieltäkin suuntaa"), niin tämä epäaitovanha poistuu takavasemmalle. Tavataan taas, kunhan saan herneet (kaikki ne miljoonat meloonin kokoiset) pois sieraimistani. Osa on varmaan jo poskionteloissa saakka.
tini
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 28 Helmi 2006, 15:48

"ostinpa tässä tuollaisen elukan ja nyt 2 vuotta myöhemmin selvisi, että oikeasti se tarvitsisi 20 albiinoa krokotiilin vastasyntynyttä poikasta päivässä ruoakseen" <br>Minä haluan tollaisen elukan....tini, mistä noita saa. Mulla on nurkat täynnä albiinokrokotiilejä ja ei siilitkään syö niitä. :D <br> <br>Taas tälläinen masentava kärpäsestä härkänen keskustelu. Minä ainakin tunnustan välillä napsauttavani kun avaan uuden kskustelun ja viimeiset viisi kommenttia ovat "joo" "hah" "hih" "joo". Tätä vastustan. Jollei kukaan pysäytä moista "mese" keskustelua koko palsta on täynnä joo-juu kommentteja. Nuorimmilla on joskus kova tarve kuitata kaikki ketjut ja aloittaa kaikesta uusi aihe, se ei ole tarpeen. meidän kaiken ikäisten vanhojen yhteisellä vastuulla on myös se ettei tästä tule minkään yhden ikäryhmän palstaa, ei lasten eikä vanhusten. Kun otamme huomioon näitä seikkoja on palsta kaikille viihtyisä. <br>UGH olen puhunut :D
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Tiina » 28 Helmi 2006, 15:58

Onkohan tässä nyt minun viestini ymmärretty väärin? Tarkoitukseni ei todellakaan ollut moittia ketään, vaan puolustaa vanhoja. Jokaisessa ikäryhmässä on kaikenlaisia ihmisiä. Enkä kyllä löytänyt muidenkaan viesteistä viiittausta siihen suuntaan, että muut kuin vanhat olisi pahoja. Liekö sitten lukihäiriö iskenyt. <br> <br>Mielestäni termi aito vanha kuulostaa niin mukavalta. Täytyyhän jossain tilanteessa olla mahdollisuus olla ylpeä iästä! Ja kummitoimintaakin uskon tarvittavan.
Tiina
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 28 Helmi 2006, 16:11

Tiina on aidosti noin yhtä vanha kun minä eli kuuluu kategoriaan keski-ikäinen....Eli määritelmät lapsi, nuori, keski-ikäinen, vanha ja aito vanha...näinkö ne menee. Pahin konkkanokka niinkuin minä saakin erityismaininnan "vaihtis" eli vaihdevuosien kitkeröittämä. <br>Miksi en millään voi suhtautua mihinkään vakavasti...:D
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Knightrider » 28 Helmi 2006, 16:13

Luulen, että tämän topikin tarkoitus ei ollut alkaa jaottelemaan siilistejä eri ikä- ja kilttiysluokkiin, vaan yksinkertaisesti vain muistutettiin siitä että hyvät käytöstavat kunniaan ja annetaan kaikkien kukkien kukkia :) Uusia tietämättömiä siilistejä (nuoriakin) palstalle osuu harva se päivä, ainakin niin kauan kun siilit ovat vielä Suomessa suht tuntemattomia lemmikkejä. Ehkä pitäisi olla tyytyväinen että nämä apua etsivät eksyvät tänne, sillä samalla parannetaan monien pienien siilien asumisoloja ja ruokavaliota, kun saadaan oikeanlaista informaatiota eteenpäin. <br> <br>Tietysti uuden tulokkaan on vaikea ymmärtää, että palsta tukkeutuu liioista ja "turhista" topikeista, mutta kun säännöt niin kovin vaihtelevat eri keskustelupalstoilla, on varmaan outoa kuulla että palstakonkarit toruvat uusista ketjuista. Ehkä tähän ratkaisu olisi jonkinnäköinen tervetuliaiskirje, jonka uusi kirjoittaja saisi sähköpostiinsa heti foorumille rekisteröinnin jälkeen. Tässä kirjeessä voitaisiin mainita mm. mitkä ovat yleiset palstasäännöt ja miten haku-toiminto käytännössä toimii. Näin toivottavasti piennettäisiin kuilua uusien ja vanhojen palstakäyttäjien välillä, kun yhteiset pelisäännöt olisivat molemmilla muistissa. <br> <br>Häiriköt ovat tietysti asia erikseen, mutta uudet siilistit ovat aina tervetulleita palstalle ainakin minun puolestani, kunhan noudattavat samoja sääntöjä kuin kaikki muutkin. Turhien viestien karsinta on tärkeää, mutta samalla pitää varmistua että kynnys kirjoittamiseen ei nouse liian suureksi, jolloin apua ei tarvittaessa edes uskalleta enää kysyä. Siilien hyvinvointi tässähän on loppujen lopuksi kaikkein tärkeintä, kuten myös siilistien ;)
Knightrider
Member

ViestiKirjoittaja maarit » 28 Helmi 2006, 16:17

Voi Nenä! Kyllä kärpäsestä meinaa tulla härkänen nyt vahingossa, kun ketjun aloittajan kommentti on erittäin ystävällissävyisesti avattu. Oli tosiaan aika, että sävy täällä oli sellaista että karkoittui pois, mutta viimeaikoina on ollut taas sellaista iloista meininkiä, kuten silloin n. 3.v. sitten kun itse palstaan tutustuin. Tietenkään kenenkään kokemuksia ei voi mitätöidä.
maarit
Member

ViestiKirjoittaja Tapsu » 28 Helmi 2006, 16:17

Kaipa se on niin, että painettua sanaa on vaikea tulkita aina oikein, <br>kun ei ole muuta oheisviestintää, kuten eleitä ja ilmeitä. Varmaankin täällä kirjoitetut tekstit ovat olleet useimmiten hyvän tahtoisia ja hyväätarkoittavia ja kysymykset aidon vilpittömiä, joihin toivotaan ystävällistä vastausta. <br>Me kaikki naiset niin nuoret kuin keski-ikäiset olemme huippujoukkoa, kun äänestämäänkään olemme päässeet euroopassa muistaakseni <br>ensimmäisenä. <br>Nainen on parhaimmillaan joka ikäisenä. Tässä iässä on oppinut arvostamaan naisen nuoruutta, keski-ikää ja vanhuuden viisautta ja elämänkokemusta kaikkea niitä. <br>On minunkin tekstini jälkeen ollut kommenteja: helmiä sioille, mutta se on todennäköistä hyvää tarkoittavaa huumoria, niin sen ainakin otin;).
Tapsu
Member

ViestiKirjoittaja Kude » 28 Helmi 2006, 16:35

Zoozoo: mun kamua kutsutaan Ellun kanaks kun se on Ellen...
Kude
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 28 Helmi 2006, 16:51

"Tarkoitukseni ei todellakaan ollut moittia ketään, vaan puolustaa vanhoja." <br>Jeah, ja osa taas vastaavasti puolustaa meitä vähemmän vanhoja ;)
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja pupunen » 28 Helmi 2006, 17:29

Katohan, en ole aikoihin jaksanut palstalta enää mitään lukea (johtuu just tuosta mistä ekikin puhui, mutta tässä tapauksessa tietysti MUKAvanha ei enää jaksa ;) ), mutta nyt ihan eksyin kiinnostavan topicin perässä vähän vilkuilemaan. Tyypilliseen tyyliini en osaa tietenkään olla hiljaa (se myös on yksi syy miksi on parempi pysyä palstalta poissa... :D )... <br>Vaan kylläpä pääsi röhönauru kun luin tuota, että pöllytystä tulee niiltä mukavanhoilta jotka haluavat päteä. Kyllä sitä pöllytystä tulee ihan yhtä sujuvasti myös ihan rehellisen keski-ikäisiltä, ja jopa toisilta nuoremmilta. Palstalla vaan taitaa ylipäätään olla eniten niitä pari-kolmekymppisiä. Siihen mahtuu mukaan niitä, joiden pinna kestää vastailla kerta toisensa jälkeen samoihin kysymyksiin, ja kuten aina suureen joukkoon mahtuu niitäkin, joita alkaa välillä enemmän huvittaa tai ärsyttää (eikä aina osaa olla hiljaa). <br>Ja noista itseään toistavista ns typeristä kysymyksistä (joita ei tietenkään oikeasti ole... ;) ): Kirjoitusjutuissa on aina se huono puoli, ettei tiedä millainen ihminen on kysymyksen takana ja mihin äänensävyyn toinen asiansa ilmaisee. Mielelläänhän sitä pienelle innokkaalle tytölle kertoisi siileistä jos toinen tulisi innoissaan kasvotusten kyselemään, mutta palstalla ei aina tiedä onko kyseessä oikeasti lapsi joka ei ymmärrä hakea tietoa vai joku kaikkimullehetinyt -vainkoskatahdonjaolentottunutsaamaankaikenmitähaluan -teini, joka ei viitsi nähdä vaivaa. Ja meikäläisen ikäinenkään kun ei osaa edes kuvitella kymmenvuotiasta tietokoneen ääressä, kun eihän minun nuoruudessani... ;) Ja niin sitä vaan profiloi ko kyselijät tuohon jälkimmäiseen ikäryhmään. :/ <br> <br>Niin, ja tuo tervetuliaisviesti olisi kyllä hyvä, vaan miten lie ihmiset saisi lukemaan sen, kun ei aina jaksa lukea tietoa siileistä -osastoa eikä muutakaan. <br> <br>Vaan nyt vaikenen kunnes taas eksyn tänne ja provosoidun mussuttamaan pitkiä sepustuksiani, joita en edes itse enää ymmärrä kun uudelleen luen... :D
pupunen
Member

ViestiKirjoittaja Minna » 28 Helmi 2006, 17:51

En tiedä onko tervetulaisviesti uusille kirjoittajille tällä hetkellä teknisesti mahdollinen (?), mutta sivuston vasemman puolen linkeistä löytyy tällä hetkellä Netiketti, johon on kirjattu palstan yleiset pelisäännöt, joihin kannattaa tutustua :-)
Minna
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 28 Helmi 2006, 18:12

Vaikka se olisikin teknisesti mahdollista niin tunnustan ainakin itse aina hyväksyväni säännöt ja ohjeet pelkällä rasti ruutuun menetelmällä. Joka paikkaan kun pitää rekisteröityä, niin en jaksa aina perehtyä pitkiin sääntöihin, ne kun on suurimmaksi osaksi vielä aika saman sisältöisiä (uskoisin). Siis pointtina on se, ettei tuo käytäntö välttämättä paranna tilannetta. :)
Memma
Member

ViestiKirjoittaja ritvis » 28 Helmi 2006, 19:58

No eipä nämä keskustelut täällä ole edes pöljimmästä päästä :). Käykää lukemassa suomi24:sen keskusteluja, eihän täällä kukaan edes käytä pelkkiä isoja kirjaimia ja huutomerkkejä. Pääsääntöisesti ihan hyvää ja hyödyllistä jutusteluahan täältä löytää. Jotkut jutut voivat olla kyllä täälläkin provoja ja niihin pitäisi suhtautua niin... <br> <br>nimimerkki 'vanha krokotiili'
ritvis
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 28 Helmi 2006, 19:58

Useilla foorumeilla on erillinen osio "Foorumin säännöt", joissakin se on lukittu ja toisilla se on avoin. Siis tarkoitan, että toisissa foorumeissa sinne ei pääse kirjoittamaan muut kuin ylläpitäjä/moderaattorit ja muut sellaiset, toisissa taas sinne voi kirjoittaa kuka tahansa palstalle kirjautunut. <br> <br>Suosittelisin vastaavan osion käyttöönottoa, samoin kuin olen jo aikoinaan suositellut rekisteröitymiskäytännön muuttamista. Rekisteröityjä saisi salasanan sähköpostiinsa, minkä on ilmoittanut rekisteröityessään. Toki tämä hidastaisi sitä, että ensimmäisen kerran pääsee palstalle kirjoittamaan, mutta kellä tässä nyt niin tulen palava kiire on? Paitsi tietysti näillä kaikkimullehetitännynytkunolentottunutkaikenhaluamanisaamaanheti - tyypeillä. <br> <br>Samalla varmaan vähentyisi entisestään nämä toisten harrastamat nick:ien vaihtelut, jotka kyllä sekoittavat helposti muita palstan käyttäjiä. Ei voi enää muistaa, että se nykyinen "siili" oli ennen "sadepisara" ja sitä ennen "siiliä haluava" ja sitä ennen ties mikä. (Esimerkki nick:it keksi juuri äsken, en tarkoita niillä ketään tiettyä henkilöä ja pahoittelen, jos tulin käyttäneeksi jonkun käytössä olevaa nick:iä esimerkkinä.) <br> <br>Mutta summa summarum, palsta on tarkoitettu kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta ja kaikkien odotetaan tutustuneen netikettiin ja noudattavan sitä.
Kaisa
Member

Edellinen

Paluu Siilikeskustelu