Siili vai ei?

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siili vai ei?

ViestiKirjoittaja netsku » 08 Maalis 2006, 12:41

Olen tässä ajatellut jo jonkin aikaa siilin hankkimista : >> Kuitenkin haluisin kuulla sopiiko se opiskelijalle lukion siis : DD Siili olisi ihana lemmikki kuitenkin kokemuksia muilla sivuilla vähän niin onko teillä hyviä ja huonoja puolia esim ?
netsku
New member

ViestiKirjoittaja Iida » 08 Maalis 2006, 14:06

Kyllä siili on ihan hyvä lemmikki opiskelijalle. Itse opiskelen yliopistossa ja koko opiskeluni ajan minulla on ollut siili. <br> <br>Siili ei vaadi päivällä huomiota, joten koulussa (ja töissäkin tietysti) pystyy käymään ilman ongelmia. Ainoa ongelma, mikä minulla on ollut, oli kun Ellillä oli lääkekuuri ja lääke piti antaa päivälläkin. Meillä ei onneksi ole mitään luentopakkoja, joten kävin vain kesken päivän kotona. <br> <br>En kyllä ymmärrä, että miksi joku lemmikki ylipäätään ei sopisi opiskelijalle. Se sopivuus on ihan asennekysymys. Ainahan lemmikkiin ja sen hoitoon pitää sitoutua ja usein pitkäksi aikaa..
Iida
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 08 Maalis 2006, 14:17

Kyllä siili tosiaan opiskelijallekin passaa :) <br>Lemmikkiä miettiessä on tosiaan hyvä miettiä ensinnäkin se, että koska sille on aikaa. Jos aikaa on päivällä, ei siili ehkä ole se parhain vaihtoehto, jos taas aikaa löytyy illalla ja yöllä, siili on yksi vaihtoehto ;)
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja tini » 08 Maalis 2006, 14:24

Ja siili erakkoluonteensa takia ei välttämättä kaipaa jokapäiväisiä lällyttelyjä. Eli ei haittaa, vaikka jonakin päivänä olisi kiireempi, eikä ehtisi kuin siilille ruoat lautaselle lappaa :) Siili tietenkin pysyy sitä kesympänä, mitä enemmän sitä käsitellään (tämäkin on yksilökohtaista, toisista ei ikinä edes tule niitä sylilussakoita). Eli onnea siilinhankintaan ;)
tini
Member

ViestiKirjoittaja laululintu » 08 Maalis 2006, 14:56

Minäkin opiskelen eläintenhoitajaksi ja hyvin tuo siili on täällä koulullakin ollut mukana ja matkustuskin käy hyvin pehmustetussa kissan kantokopassa : )
laululintu
Member

ViestiKirjoittaja netsku » 08 Maalis 2006, 15:40

Okei tuossa oli jo yhteen kysymykseeni vastaus. Kysyisin vielä missä pidätte siilejänne? Häkki,vapaana vai ? kun on tuolla joissakin kuvia että on vain pieni koppi muuten vapaana ja toisilla taas häkkejä suosituksia?
netsku
New member

ViestiKirjoittaja merjah » 08 Maalis 2006, 15:45

Meillä on kolme siiliä ja mielestäni siilit sopivat hyvin opiskelevalle perheenäidille. Tosin joskus ei malttaisi mennä nukkumaan, kun olisi kiva seurata siilien touhuja yöllä. Onneksi yliopistossa ei ole joka päivä luentoja. <br> <br>Ruokapuolen lisäksi siilien asumusten siistinä pitämiseen kuluu aikaa. Meidän siilit sotkivat niin pahasti juoksupyöränsä, että ne on pestävä joka päivä. Myös ruokakupit on pestävä ja kakkakikkareet kerättävä. Yhteensä siivous- ja ruokintapuuhiin kuluu ehkä puolisen tuntia päivässä. Jos itse kasvattaa ötököitä, ne on myös ruokittava säännöllisesti. <br> <br>Meidän kolmea urosta ei voi pitää vapaana yhtä aikaa. Olemme juuri rakentamassa niille vähän isompia asumuksia, että olisi enemmän tilaa touhuta. Pidämme kuitenkin jonkin aikaa päivittäin niitä vuorotellen myös vapaana lattialla myöhään illalla juoksemassa. Siilithän tarvitsevat liikuntaa ja ehdottomasti juoksupyörän.
merjah
Member

ViestiKirjoittaja Sirpa » 08 Maalis 2006, 15:52

Siilin liikunnantarve on valtava, joten missään nimessä sitä ei voi laittaa pelkästään häkkiin asumaan. Siilin on päästävä juoksemaan oikein kunnolla. Juoksupyörä tietysti auttaa asiaa ja on mielestäni välttämätön siiliillä kuin siilillä. Mikään ei kuitenkaan voita kunnon spurtteja pitkin huoneistoa. Löydät haku-toiminnolla ohjeita lemmikkisiilin asuttamisesta. <br> <br>No niin, Merjah ehti ensin ;-)
Sirpa
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 08 Maalis 2006, 16:04

Sillä ei ole niin väliä millaisen asumuksen siililleen järjestää, kunhan muistaa siitä pari perusasiaa: siili tarvitsee runsaasti tilaa ja toisekseen asumuksen pitää olla turvallinen siilille. Ideoita löytyy lisää pitkin palstaa, tietoa siileistä osiosta ja kuvagalleriasta. Monilla on käytössä yhdistelmä siilikaappi-vapaana yöt. Itselläni molemmille on rajattu n.3neliöä lattialta tilaa, mutta ei mitään varsinaisia asumuksia. <br> <br>Siili on siinä mielessä hyvä lemmikki opiskelijalle, ettei se vaadi säännöllisyyttä ja huomiota niin kuin esim. koira. Toisaaltaan siili on kohtuullisen hintava ylläpitää, joten se on otettava huomioon. Ötökät ovat yllättävän kallista sapuskaa ja alkuinvestoinnit saattavat nousta korkeallekin.
Memma
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 08 Maalis 2006, 17:38

Mä oon myöskin lukiolainen ja hyvin on siilit sopinu tähän elämänmenoon :) Päivällä ehtii hyvin käydä koulussa ja tehä kouluhommia ja sit illal saa ottaa rennosti ja olla siilien kanssa :) Harkitsin itse useampaa lemmikkiä, mutta päädyin osittain tuon takia siiliin, enkä ole katunut! :) <br> <br>Asumuksena meillä on siilikaappi ja yöt siilit saavat olla vapaana. Hyvin riittää siis tilaa ja kaappi on helppo siivota ja tarjoaa siilille paljon tilaa viemättä kuitenkaan liikaa lattiapinta-alaa. Suosittelen! :)
Nea
Member

ViestiKirjoittaja netsku » 08 Maalis 2006, 23:04

Kiitoksia paljon nyt on jo enemmin tietoutta. kaappi idea tuntuu hyvälle. attelin itse "pesää" vanhasta akvaariostani jonka voisi kellistää nii että sinne on vapaa kulku vähän kuin "sivuttain" ja sitten semmoinen kaappi yhdistelmä. Vielä tälläistä kysyisin että onko tuo siilin väri : Kanelin helposti saatava koska se oisi itseni mielestä ihan loistava värinä jne. että jos sellaisen haluaa pitäkö varautua pulittamaan hirveitä summia?
netsku
New member

ViestiKirjoittaja riisi » 08 Maalis 2006, 23:14

kaikki värit taitavat olla aika saman hintaisia.Riippuu tietenkin kasvattajista :) kaneli väri taitaa olla hieman vaikeammin saatava. Ei synny sen värisiä poikasia paljoa. itselläni tyttö siili on tapaamassa aprikoosin värisen pojan luultavasti kuun lopussa ja perimältään sieltä voisi kaneli poikasia tulla. mutta mikään ei näitten epelien kanssa ole varmaa :D
riisi
Member

ViestiKirjoittaja netsku » 08 Maalis 2006, 23:18

Oi voi kyllä se kaneli väri on sitten niin soma. kyllä olen vahvasti siilin kannalla.
netsku
New member

Paluu Siilikeskustelu