Minä, siili ja allergiani

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Amelie » 28 Maalis 2006, 14:15

Olen itse allerginen eläimille, mutta Kleopatrasta ei ole tullut (ainakaan toistaiseksi...) mitään oireita. <br>Varmistuin asiasta, kun pääsin kyläilemään ystäväni luokse, jolla oli siili. Se oli hienoa, sain tietää perusjutut ja tutustua hoitoon ihan "livenä" :) <br>Joillekkin saattaa tulla iho-oireita, semmoista kutinaa ja "kihelmöintiä", olen kuullut.
Amelie
Member

ViestiKirjoittaja natunen » 29 Touko 2006, 16:44

No jos käärmeelle voi olla allerginen niin miksi siilille ei voisi? <br> <br>Mutta hyvin yksillöllistä, äitini on allerginen marsuille mutta rottiin ei minkäänlaista oiretta. <br> <br>- suosittelen lääkärissä allergiakoetta.
natunen
New member

ViestiKirjoittaja oliver » 29 Touko 2006, 17:59

Olen allerginen monille asioille, muun muassa kaikille karvaislile eläimille. Siilejä meillä on ollut reilun 2,5 vuoden ajan. Nyt koivun kukinta aikaan olen alkanut oireilla myös siileistä. Lähes 2 vuoden ajan olen nukkunut 2 siilin kanssa samassa huoneessa. Odotan mielenkiinnolla mitä tapahtuu, kun koivu lakkaa kukkimasta. jatkuuko yhteiselo vai onko edessä luopuminen siileistä. Siiliallergiaa ei voi testata mitenkään, vain aika näyttää kuinka asiat kehittyvät. Toki mitä enemmän allergioita entuudestaan sitä todennäköisemmin siilillekin allergisoituu.
oliver
Member

ViestiKirjoittaja jonnh » 06 Elo 2006, 09:26

mulla on kaikki eläin allergiat mut mulle ei siilistä tuu mitää. mulla on kaks vuotias siili ja se on ollu vauvasta asti meillä. :D
jonnh
New member

ViestiKirjoittaja siilimamma » 08 Elo 2006, 15:49

Olen huomannut,että kylvettäessäni siilejä saan piikeistä jonkinlaisia pieniä ja pahuksen kutiavia näppyjä kämmeniin,mutta niihin auttaa huolellinen pesu,näppyjen rikkominen ja sively jollain desinfioivalla aineella esin Amisept tai vastaava.Itse käytän "vanhan kansan" konstia eli pyyhin ne kamferilla,pieni kirpaisu ja kutina lakkaa taatusti ja näpyt katoavat,tietysti kädet pitää myös rasvata huolellisesti.Kädethän pitäisi aina pestä ja allergisien ja herkkä ihoisten myös rasvata siilien käsittelyn jälkeen on kyse hellinnästä,tarkastuksesta pesusta tai mistä tahansa sen kaltaisesta.Oiskohan kämmeniin tulevien näppyjen ja kutisevien ihottuma läiskien syynä se,että siileillä on piikeissään jonkin asteista myrkkyä,jota siili käyttää puolustautuessään. Olen itse miettinyt tätä vaihtoehtoa.Tietääköhän kukaan,pitääkö ajatukseni paikkansa? <br> <br>Olen myös huomannu,että jos siili ei käy hiekkalaatikossa pesulla,saan siitä pientä nuha- ja silmä oireita,jos nukun samassa huoneessa,sitä ei tapahdu,jos siili käyttää hiekkalaatikkoa. <br>Jäi kai sanomatta,että olen todella huippu allerginen pölyille,monille eläimille ja ruoka-aineille.Siilin kanssa voin elää,varovaisuuden vuoksi nukun eri huoneessa(siili valtaa öisin työhuoneeni) vaikka hiekkalaatikko onkin ahkerassa käytössä.
siilimamma
Member

ViestiKirjoittaja Indi » 17 Elo 2006, 14:39

Veljenikin ovat allergisia kaikille eläimille, mutta eivät siileille. En oikein tiedä kuitenkaan mitä kannattaisi tehdä. Meillähän se selvisi sillä kun otimme siilin..
Indi
Member

ViestiKirjoittaja Murmeli97 » 25 Syys 2006, 16:24

Oon kirjottanu melkei joka palstalle ja kirjotan nyt tähänkin!XD
<u><em>mun veli on allerginen kaikille eläimille missä on sitä eläinpölyä,eli siis eläinpölylle.Haluaisin kuitenkin siilin.Useimilla sivuilla lukee että on </em>harvinaista että siili allergisoi!?!Täältä foorumilta saa kuitenkin saan vaikutelman että turha ees haaveilla: ( =(.<strong>(NYYH)</strong></u>
Murmeli97
Member

ViestiKirjoittaja tini » 25 Syys 2006, 16:36

Monilla allergisilla ei tule siileistä mitään oireita. Ja kuten kirjotin toiseen niistä kahdesta muuta topicistakin jo, että on olemassa aineita, joilla nahka rauhottuu ja eläinpölyn irtoaminen vähenee. Mukavaa, että haku toimii, mutta pliiiiiis vaan yhteen topiciin samasta aiheesta ;) Hyvä on kuitenkin lukea noita muitakin. Itse tunnen henkilökohtaisesti useammankin hyvin allergisen siili-ihmisen, jotka kuitenkin pärjäävät hyvin monien siiliensä kanssa. Jossain näistä ketjuista lukeekin, että isäni turpoaa kuumailmapalloksi (ja pihiseekin samalla tavalla) kaikista eläimistä, mutta siilin oltua siellä pidempiäkin aikoja, ei mitään allergioita ole tullut.
tini
Member

ViestiKirjoittaja Salla L » 25 Syys 2006, 18:25

Minä olen allergisoitunut meidän rakkaalle Koistiselle :-( Allergiani on pahentunut selkeästi esimerkiksi jos vertaan kevääseen. Saan oireita siilin koskemisesta, kutisevia isoja punaisia näppylöitä jotka painuvat pois kun maltan olla raapimatta.
En ole koskaan aiemmin ollut allerginen millekään, eivätkä muut eläimet edelleenkään aiheuta minkäänlaisia oireita. Siilistä ei luovuta, koska meillä on mahdollisuus pitää siili yläkerrassa omassa huoneessaan jolloin en altistu jatkuvasti. Jos saisin astmaattisia oireita, siilistä olisi tietysti pakko luopua. Sylittelyt fleecen kanssa, paidan alle herra ei enää pääse nukkumaan päikkäreitä. Ville hoitaa silittelyt.
Salla L
Member

ViestiKirjoittaja MariK » 25 Syys 2006, 20:18

SallaL: Tosi ikävä kuulla että olet saanut siiliallergian! :( Mä ja perheeni on vielä ainakin säilynyt tuolta pahalta, vaikka mun isä ja toinen isoveljistä on tosi allerginen muille elukoille. Mulle on tullu ainoastaan rotista allergiaa...

Murmeli97: Allergia on hyvi yksilöllistä, joten ei voi tyrmätä ajatusta altistua, mutta moni kyllä voi pitää siiliä ilman allergiaa, vaikka olisi kaikille muille mahdollisille, possusta muurahaiseen(toi oli nyt mun ihan oma versio ;D), allerginen, niin ei välttämättä siilille. Ei voi olla varma. Toivotaan että saat siilin, se ei varmasti kaduta! :)
MariK
Member

ViestiKirjoittaja mumisti » 04 Marras 2006, 19:15

Hei!
Meidänkin perheessä on allergiaa...
Siis minä perheen äiti olen kaikista allerkisin henkilö.
No kuitenkin päätettiin ottaa siili. Nyt tuo valloittava piikkikasa on ollut meiilä kolme viikkoa, eikä mitään mainittavia oireita ole ollut.
Kun pitelen siiliä sylissä, ja piikit on pystyssä, niin silloin nousee iholle näppylöitä, mutta nykyisin vaan vähemmän ja vähemmän.
Olenkin lukenut, että juuri poikas siilin piikit olisi ne pahimmat???
Mitään ylimääräistä hengen ahdistusta ei ole tullut, vaikka astmaa sairastankin. Ja jos käy niin, että alan oireilemaan enemmän, ollaan sovittu tytön kanssa, että silloin siili ei tule muihin tiloihin, kuin tyttären huoneeseen, missä siili neiti asusteleekin. Nyt siilillä on melko vapaa oleskelu kaikissa huoneissa....Hän kun sattuu olemaan niin mahdottoman utelias, että aina kun ovi on vaan tytön huoneessa auki, niin kaveri kyllä lähtee "maailmalle"
Me pestään siili n. kerran viikossa vedellä, jossa on öljyä. Nyt ainakin siilin iho on tosi hyvässä kunnossa. Tassut pestään melkeinpä päivittäin, kun ne tahtoo vaan likaantua...
mumisti
Member

ViestiKirjoittaja Siiligeddon » 05 Marras 2006, 21:55

haluaisin siilin, mutta olen allerginen koirille, kissoille, hevosille ym. aiheuttako siili allergiaa vai lähteekö siilistä pölyä ollenkaan?
Siiligeddon
New member

ViestiKirjoittaja tini » 06 Marras 2006, 06:59

Jos luet tämän ketjun (ja ne muutkin), jotka haulla löytyy, selviää, että siilillekin voi olla allerginen. Toki se allergisoi vähemmän ihmisiä, kun esim. kissa, mutta allergian mahdollisuus on aina olemassa. Voit olla allerginen vaikka akvaariolle, eikä kukaan pysty meistä sitä etukäteen sinulle kertomaan. Kyllä, siilikin pölisee, vähän, mutta pölisee kuitenkin. On olemassa noita aineita (humilac/vetriderm). jotka hillitsevät ihon hilseilyä. Huom. HILLITSEVÄT, eivät siis poista siililtä nahkaa kokonaan :)
tini
Member

ViestiKirjoittaja timoset » 08 Marras 2006, 09:09

Minä ja veli ollaan molemmat todistettavasti allergisia koirille, kissoille ym. karvaeläimille. Minulla tuo astmakin vielä on. Siru on nyt asunut meillä noin puoli vuotta eikä oireita ole. Siis tähän mennessä kaikki on mennyt hyvin.
Siru on kyllä alkanut nyt hilseillä aika paljon, mutta pitää kokeilla varmaan tuota humilacia tms. Helokkiöljyä annetaan jo muttei oikein tunnu auttavan.

Siiliä hankkiessa eniten pelotti se, ettei voisi pitää sylissä piikkien ja niistä tulevan mahdollisen ihottuman tms takia. Onneksi ei piikeistäkään tule mitään. Nämähän ovat yksilöllisiä juttuja, niin että kaipa minulla on käynyt hyvä tuuri.

Matolaatikoiden penkomisessa saa olla enemmän varuillaan, saan niistä aivastelukohtauksia joskus. :D
timoset
Member

ViestiKirjoittaja jenniR » 08 Marras 2006, 17:00

mulla tuli vähän aikaa sitten siilin piikeistä ihottumaa, mutta kun laitoin siihen vähän rasvaa nii sitä ei oo enää (ainakaan vielä) tullu. :)
jenniR
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu