Siili eläinkaupasta

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Tiia » 10 Helmi 2006, 02:55

Kannan korteni tähän kekoon.. <br>Itselläni on 2 kasvattajan kasvattamaa siiliä ja 2 eläinkaupasta ostettua. Kaikki ovat olleet terveitä lukuunottamatta Tuksun ärtyneitä tassuja. Iitun ostin eläinkaupasta värinsä ja ulkomaalaisuutensa takia, kuten tein Maynkin kohdalla. Iitu on lällykkä siili, ei ole koskaan purrut tms ja palloileekin kovin harvoin. Mayllä taas on enemmän luonnetta, mutta kiltti siili on kuitenkin. Tuksu oli miltei täysin kesyttämätön kun tuli meille 7kk ikäisenä (kasvattajan siili), sain tehdä kädet verillä töitä sen kanssa että siitä tuli tuollainen mammanmussukka. <br>Suomen siilikanta on kuitenkin vielä melko pieni, ulkomaalainen veri on tarpeen jos aiotaan saada suomeen laajempi kanta.
Tiia
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 10 Helmi 2006, 09:57

Kenellä olis kontaktia jonnekkin ulkkomaille? Minä olen alkanut pikkuhiljaa katsella sitä toista tyttöstä laumaamme. Siilismi on sairaus, ensin yksi....nyt on haussa neljäs siili! Kukas puhuis ruosia? os alkais ottaan selvää mistä niiden kanta on peräisin ja mitä niillä on tarjolla. ....
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja vire » 10 Helmi 2006, 17:24

Jotkut siilit voivat olla aivan terveitä vaikka ostaisi lemmikkinsä eläinkaupasta. Mutta suosittelen kyllä että siili ostetaan kasvattajalta:lol:
vire
Member

ViestiKirjoittaja Vispu » 25 Maalis 2006, 23:55

Minäkin ostaisin siilin kasvattajalta, koska silloin ainakin siili on terve ja kesy...En silti kiistä ettei muka eläinkaupasta saisi tervettä siiliä, mutta kasvattajalta kannattaa kumminkin hankkia ettei tule jatkossa ikäviä yllätyksiä kun siilillä onkin jokin sairaus tai vastaavaa ;(
Vispu
Member

ViestiKirjoittaja elna » 29 Maalis 2006, 20:52

hmph....jos ostaa kasvattajalta siilen niin voiko muka olla täysin 100% varma ettei siilille tule mitään sairausta? ja onko ne kaikki aina kesyjä? tuskinpa vain :D <br> <br>kaikillehan voi iskeä yllättäen joku sairaus vaikka olisi mimmoisesta suvusta, ei sitä kukaan voi ennustaa. ja jokanen siili on oma persoona, ei palloiluakaan voi ennustaa. tietysti hirveästi auttaa se että jos joku on käsitellyt siiltä aikasemmin, mut ei se sitä takaa etteikö se murisisi.
elna
Member

ViestiKirjoittaja tini » 29 Maalis 2006, 20:59

Niin no kasvattajalta harvemmin saa siiliä, joka sairastuu whs:ään. Kasvattajilla on todentotta enemmän aikaa käsitellä kasvattejaan, kuin eläinkaupan hoitajilla. Lisäksi kasvattajalta ostettu siili ei synnytä 12viikkoa vanhana uuden omistajansa luona. Kasvattajalla siili oppii pienestä saakka syömään oikeanlaista ravintoa, eikä ainoana ruokana ole fretin kuivamuona. Mitään sairauksia ei pysty ennalta estämään, vaikka kasvatus olisi mimmoinen, mutta ainakaan periytyviä sairauksia ei kasvattajalta ostetulla siilillä ole. Mutta jokanen tyylillään.
tini
Member

ViestiKirjoittaja elna » 29 Maalis 2006, 21:11

niin tuskin sitä whs:ssää on kasvattajalta saadulta, mutta onhan noita muitakin sairauksia kun tuo.. Ainakin vielä on turvallista ostaa kasvattajalta, koska onhan nämäkin pikkuset koko ajan lisääntymässä lemmikkinä ja kohta siilejä saattaa kasvattaa kuka tahansa. harmillista jos kohta ei pysty luottamaan kasvattajiinkaan.. <br> <br>Minusta kuitenkin ihmisen kuka ostaa siilen(tai minkä tahansa muun eläimen) eläinkaupasta niin on syytä perehtyä asiaan kunnolla ja kysellä mielipiteitä muilta jne. <br> <br>Me luettiin hirveästi kaikkia juttuja ja mielipiteitä täältä ennenkuin ostettiin mitään, perehdyttiin asiaan kunnolla ja varauduttiin asioihin mitä eläinkaupan siilestä saattaa tulla mukana (kuten poikaset). Mekin otettiin poika ihan juuri sen takia ettei se synnytä pikkusia samantien :)
elna
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 29 Maalis 2006, 21:13

Tarkennan vielä vähän tuota tinin kirjoitusta sairauksien osalta. <br> <br>Yhdistyksen hyväksymät rekisteröidyt kasvattajat (SY etuliite kasvattajanimessä) ovat sitoutuneet noudattamaan kasvattajasääntöjä. Säännöissä on mm. seuraavat kohdat: <i>Olen tietoinen perinnöllisistä sairauksista ja teen omalta osaltani kaikkeni WHS:n ja muiden perinnöllisten tautien eliminoimiseksi Suomessa. <br> <br>Jos kasvattamillani siileillä kaikesta huolimatta ilmenee perinnöllisiä sairauksia, lopetan poikasten teettämisen tauteja periyttävillä siileillä. </i> <br> <br>Tämän perusteella uskallamme väittää, että hyväksytyltä kasvattajalta ei saa perinnöllistä sairautta sairastavaa siiliä, ainakaan tietoisesti. Toki on mahdollista, että siileillä on sairauksia - myös perinnöllisiä - joista ei vielä kukaan tiedä mitään, mutta ne ovat asia erikseen. Toki täytyy muistaa se, että kaikki siilinkasvattajat eivät ole yhdistyksen hyväksymiä kasvattajia, eli heitä nuo kasvattajasäännöt eivät sido.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja tini » 29 Maalis 2006, 21:19

Itsehän en osta ikinä mitään eläintä eläinkaupasta. Ikinä ei tiedä mitä saa. Mukana voi tulla loisia tai muuta ikävää. Lukuunottamatta siilejä lähes kaikki muut eläimet ovat eläinkaupoissa kalliimpia kuin kasvattajilta ostettaessa. Eläinkaupoissa ei monesti tiedetä yhtään mitä myydään ja eläimet (varsinkin siilit) elävät väärissä olosuhteissa ja liian pienissä tiloissa väärällä ravinnolla. <br>Btw, siili, siilin, siiliä, siiliksi, siilissä, siilistä, siiliin, siilillä, siililtä, siilille.
tini
Member

ViestiKirjoittaja elna » 29 Maalis 2006, 21:25

Tääkin on näitä ikuisia riitoja ja mielipidekysymyksiä. huoh. eläinkaupoissa on huonot puolet, kaikki varmasti tietävät sen. hyvät kasvattajat on parempi vaihtoehto, kaikki tietävät varmasti myös sen. mutta myös on hyviä eläinkauppiaita ja huonoja kasvattajia (on kyseessä mikä eläin tahansa). ja voih, pitääkö tästäkin vääntää kättä että kirjoittaako siilin oikein? kiitoksia vain tuosta litaniasta, yritän ottaa opikseni. äidinkielen kirjotus muutenkaan vissii ikinä ollu vahvin alani..
elna
Member

ViestiKirjoittaja tini » 29 Maalis 2006, 21:31

<i>Mutta jokanen tyylillään.</i> <br>kuten jo aiemmin sanoin. Hyviäkin eläinkauppoja on, tosin itse olen törmännyt vain kahteen (saman omistajan) ja sitten on niitä missä eläimiä ei ole myynnissä. Sitten on näitä eläinkauppoja, jotka myy eläimiä ihan ihmeellisillä nimillä, kuten vaikkapa afrikan valkovatsakääpiösiili.. Meni mullakin äikkä pohjaa hipoen, mutta en silti syö viileä.
tini
Member

ViestiKirjoittaja elna » 29 Maalis 2006, 21:33

ollaan keskusteltu kaikenmoisista samanlaisista asioista jo sinun kanssasi aikaisemminkin. joten tuskinpa mun tarvii tässä enää itseäni toistella, muistat varmasti mielipiteeni näistä asioista ja muustakin.. :)
elna
Member

ViestiKirjoittaja Marjo » 29 Maalis 2006, 21:33

Mun mielestä eläinkaupoissa ei ole mitään hyviä puolia mitä kasvattajista ei löytyisi... Mutta huonoja puolia sitten taas löytyy ja paljon... Miksi siis lähteä ottamaan turhia ja tyhmiä riskejä jos tietoa löytyy? <br> <br>Jos pelkää huonoja kasvattajia kannattaa käydä vierailemassa kasvattajan luona ennen kuin ostaa poikasen ja kysellä tältä hänen kasvatusmetodeistaan... Ja suosii kenties yhdistyksen hyväksymiä kasvattajia (vaikka muutkin voivat toki olla aivan yhtä luotettavia). <br> <br>Mulla ainakin nousee aina niskakarvat pystyyn kun siilisti taivuttaa sanaa siili väärin... hyyrhh..
Marjo
Member

ViestiKirjoittaja tini » 29 Maalis 2006, 21:38

<i>ollaan keskusteltu kaikenmoisista samanlaisista asioista jo sinun kanssasi aikaisemminkin.</i> <br>Kyllä ja kuten sinäkin, olen minäkin yhä samalla kannalla asian suhteen. Vieläkään ei ole afrikan valkovatsakääpiösiilejä. Enkä olisi tästä aiheesta täällä keskustellutkaan, mikäli et itse olisi "ottanut asiaa esille". Kuten sinä, myös minä esittelin oman mielipiteeni muille palstaa lukeville.
tini
Member

ViestiKirjoittaja elna » 29 Maalis 2006, 21:41

se on hyvä että jokanen ilmaisee mielipiteensä täällä tuosta että mistä kannattaa ostaa siili, että nämä ketkä aikovat niin tehdä niin tietää sitten kaikista asioista :) joten eiköhän tässä jo tullu meidän mielipiteet esille, annetaan tilaa muille. jos tästä tulee vielä jotain niin kirjotellaan jossain muualla ettei muiden tarvitse seurata tätä keskustelua. niin, ja nyt mulla on sitten ihanapieniafrikkalainenvalkovatsakääpiönelivarvasiile<3
elna
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu