Siilin unirytmin vaihtaminen?

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siilin unirytmin vaihtaminen?

ViestiKirjoittaja Valbona » 18 Touko 2006, 17:21

Valbona on meillä uusi tuttavuus, ja siilien tapaan tietysti nukkuu päivät ja heräilee vasta myöhään illalla. Nyt onkin tullut kysymykseen sen unirytmin vaihtaminen. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten muilla se on onnistunut, milloin aloititte (kuinka kauan siili siis ehti asua teillä ennen kuin aloititte vaihtamaan unirytmiä) ja mikä on mielestänne osoittautunut parhaaksi tavaksi? <br> <br>Olisin kiitollinen vastauksista! :)
Valbona
Member

ViestiKirjoittaja Salla L » 18 Touko 2006, 17:32

Ei siilin unirytmiä kuulu vaihtaa, siili on yöeläin. Omistajat sitä unirytmiä vaihtaa ;-)
Salla L
Member

ViestiKirjoittaja Marja » 18 Touko 2006, 17:39

Miksi ihmeessä pitäisi siilin unirytmi vaihtaa? <br> <br>Mutta vastataan kysymykseen. <br>* En ole koskaan edes harkinnut siilieni unirytmin muuttamista. <br>-> Tämä siksi että minulle oli selvää jo siiliä lemmikiksi harkitessa, että siili on <i>yöeläin</i> ja mitä se tarkoittaa myös käytännössä. <br> <br>Kannattaa myös tutkia haku-toiminnon avulla mitä asiasta on keskusteltu aikaisemmin, siitä nimittäin on juttua.
Marja
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 18 Touko 2006, 18:35

Minusta siilin unirytmiä voi periaatteessa muuttaa. <br>Siilistä ei tietenkään voi tehdä mitään päiväeläintä (eikä saakaan, yöeläin on yöeläin ja that´s it), mutta sen heräämiseen illalla saattaa pystyä vaikuttamaan. Ja tällä tarkoitan sitä, että antaa siilille esimerkiksi ruuat joka ilta vaikkapa jo seitsemän aikaan illalla ja sammuttelee valoja silloin (tai näin kesäisin vetää verhot kiinni ;) ), hyvinkin voi olla mahdollista, että pieni nenä kurkistaa sieltä pesän uumenista ja siili alkaa heräillä sapuskalleen jo siihen aikaan toisin kuin jos se ennen on kömpinyt kopistaan vaikkapa puolen yön aikaan.
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja Valbona » 18 Touko 2006, 18:51

Kiitos vaan kaikille vastanneille! <br> <br>En tarkoittanutkaan, että kääntäisin siilin unirytmin ihan täysin toisin päin, ymmärrän toki, että siili tosiaan on yöeläin ja sellaisena pysyy. Tarkoitus olikin lähinnä kysellä, että miten sen saisi heräilemään aikaisemmin, muuttaa tämän verran unirytmiä. Kun ostimme siilin, meille sanottiin, että se on mahdollista, mutta kunnon ohjeita emme saaneet. Siksi siis kyselin, että ovatko muut kokeilleet ja onko onnistunut. <br> <br>Vastauksia saa tietysti laittaa lisää.. ;)
Valbona
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 18 Touko 2006, 19:49

Kiken kirjoittama keino on oikeastaan ainoa keino, joka on toiminut. <br> <br>Muutamalla tunnilla siilin omaa vuorokausi rytmiä voi melko turvallisesti muuttaa, mutta vain jos siili itse muutoksen hyväksyy. Ei siis pakolla herätetä ja pidetä hereillä, vaan se saa itse herätä, jos ruoka on sen mielestä tarpeeksi hyvä syy siihen ;) <br> <br>Minun toinen siilini lähtee liikkeelle n. klo 22 ja toinen vasta kun asunto hiljenee ja pimenee, mutta ei koskaan ennen klo 23. Kun olimme reissussa viikon verran ja äitini oli hoitamassa siilejä. Hän tuli ruokkimaan ne yleensä n. klo 18 illalla. Loppu viikosta olivat molemmat siilit olleet odottamassa ruokaansa, kun hän tuli niitä ruokkimaan.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 19 Touko 2006, 16:06

Meillä unirytmi on siileillä mukautunut täysin iltaruokintaan. Olen aina antanut ruoan klo 21-22 ja siilit heräävät järjestelmällisesti klo 21 odottelemaan ruokiaan. Usein menevät vielä nukkumaan syömisen jälkeen. Yksi tyttömme herää joskus päivisinkin. <br>Myös valolla on paljon vaikutusta. Jos pidät päivällä huoneen aina pimeänä siili saattaa herätä päivällä. <br>Jos haluat, että siilisi herää esim. klo 20, niin anna ruoka aina tähän aikaan ,ja pimennä huonetta. Tähän voi mennä kyllä aikaa. <br>Nukkuvaa siiliä ei kannata väkisin herätää, vaan antaa sen herätä itsekseen..
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja merjah » 19 Touko 2006, 19:50

Meidän kolmella siilillä on kaikilla vähän erilainen unirytmi, myös vuodenaika vaikuttaa niiden aktiivisuuteen. Usein kaksi menee kello 21 - 22 tarjottavan aterian jälkeen takaisin nukkumaan, mutta nuorin jatkaa touhujaan koko illan. Yksi siilimme heräsi keskitalvella usein jo noin kello 16 - 17 ja meni heti juoksupyörään ja valvoi vain muutaman tunnin illalla ja nukkui koko yön.
merjah
Member

ViestiKirjoittaja elna » 19 Touko 2006, 20:46

Me ollaan yritetty muuttaa meidän siilun unirytmiä, että se heräis siinä 9 aikoihin jo, mutta ei siitä mitään tullut. Herätettiin se joka ilta siihen aikoihin, annettiin ruoka, pideltiin sylissä vähän aikaa mutta aina sen jälkeen pikkunen kömpi koppiin nukkumaan vielä vähäksi aikaa. Lopulta luovutettiin. Jos toista nukuttaa niin nukkukoot sitte, mulla on kyllä koko yö aikaa olla sen kanssa :)
elna
Member

ViestiKirjoittaja tini » 19 Touko 2006, 21:43

Mä teen yötyötä, joten joudun siilien ruoat laittamaan esille jo ennen töihin lähtö (n.7-8aikaan) ja ainoastaan yksi neljästä reagoi kuppien kilahteluun. Tiikeri onkin sellanen ahmatti että elää ihan vaan ja ainoastaan ruokahetkiä varten :D
tini
Member

ViestiKirjoittaja iitu » 26 Touko 2006, 08:10

Siilin luontoon kuuluu, että se touhuaa ja taapertaa yöllä, joten unirytmiä ei pidä, eikä aina edes pysty vaihtaa. Tietysti voi koittaa vaikuttaa muutamiin tunteihin vaikkapa herättämällä siilin hieman aikaisemmin. Meillä siili herää tasan silloin kun ruokakuppi kolisee ja se pääsee syömään. <br>Oletko itse harkinnut oman unirytmisi vaihtoa? ;)
iitu
Member

Paluu Siilikeskustelu