Lämpömaton asennus puulaatikkoon

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Lämpömaton asennus puulaatikkoon

ViestiKirjoittaja Alexis » 26 Touko 2006, 21:35

Hei kaikki! <br> <br>Miten neuvoisitte minua asentamaan liimapuulevystä tehtyyn siililaatikkoon lämpömaton? Kävisikö, että teippaisin ensin maton (niistä läpinäkyvistä reunoista) kiinni pohjaan ja laittaisin siihen päälle 2mm paksuista korkkia, johon on porattu pieniä reikiä. Siihen päälle laittaisin siilille vielä fleeceä ja pesälaatikon (jossa ei ole pohjalevyä)? <br> <br>Kokeilen tätä yhdistelmää parhaillaan omassa sylissäni enkä ainakaan vielä ole palanut poroksi :) Voisiko tämä siis toimia, vai pitääkö huomenna mennä kaakelikauppaan ostoksille? En tiedä uskallanko jättää tätä viritelmää siilille vielä täksi ensimmäiseksi yöksi...jelp!
Alexis
Member

ViestiKirjoittaja Alexis » 26 Touko 2006, 21:52

Unohdin tietysti mainita, että laatikon pohja on ohutta filmivaneria ja sen olen päällystänyt vahakankaalla, kuten eräs siiliharrastaja minulle vinkkasi. Laatikon seinät ovat liimapuuta.
Alexis
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 26 Touko 2006, 22:02

Olen itsekin miettinyt systeemiä, mutta vielä on vaiheessa. <br>Rei'istä voi mennä siilinpissa eikä se ole hyväksi lämpömatolle. <br>Siinä taitaa olla 240 volttia. Eihän siinä ole muuntajaa? <br>Ja minulla matto lämpeni liikaa kun siili makasi päällä. Lämpömatto oli laatikon alla. Matto on jotain 7 wattia eli aika vähän. <br> <br>Tuo korkki eristää lämpöä ja voi olla että matto kuumenee liikaa. <br>Maton alla vois olla eristettä ja päällä jotain laattaa joka levittäis lämmön laajemmalla. <br> <br>Olen miettinyt että jos laittais laatikon vähän ylemmäs eli pienet jalat ja laatikon pohjan alle sen maton niin pääsis ilma kiertään. <br> <br>Nyt olen pitänyt mattoa pystyssä sivuseinällä. Kyllä se sieltäkin lämmittää eikä siili pääse pissimään sen päälle.
Anitta2
Member

ViestiKirjoittaja Alexis » 26 Touko 2006, 22:38

Kiitos Anitta2, ideoista! <br> <br>Minäkin voisin nostaa laatikon ilmaan esim. alle asennettavien, lukittavien pyörien avulla ja asentaa lämppärin pohjan alle. Ai niin, paitsi että filmivaneripohja varmaankin ajan myötä painuisi ja alkaisi pullistelemaan. <br> <br>Tässä matossa ei ymmärtääkseni ole muuntajaa. Watteja on 13,5. <br> <br>Tarkoitatko, että olet pitänyt mattoa kiinni itse laatikon eikä siilin pesän seinustalla? Ostin sen verran kookkaan maton, ettei sitä saa pesän seinään kiinni. Itse siililaatikon seinään kyllä, mutta lämpö ei varmaankaan riitä sitten? Eikös se nouse heti taivaan tuuliin? Siilinpoikanen nukkuu puisessa pesälootassa enkä usko, että lämpöä menee sinne riittävästi, vaikka laittaisin pesälaatikon ihan seinän viereen. <br> <br>Tämä sylikokeilu jatkuu parhaillaan. Minulla on liimapuulevy sylissä, sen päällä on lämpömatto ja päällimmäisenä tämä reijitetty korkki. Korkin pinta tuntuu käden lämpöiseltä eivätkä mitkään osat kuumene huolestuttavasti. Mutta eihän tässä tietenkään ole pesää yläpuolella. Jospa laittaisin vielä muovitetun froteen (vauvan lakanasta) päälle ja uskaltaisin laittaa tämän siilin pesään? Ainakaan pissa ei menisi sitten läpi. Liimapuulevyn toinen puoli ei muuten ole lämmennyt yhtään. Jos olisin rakentanut siilin laatikon pohjankin liimapuusta (1,8 cm paksu), ei pohjan alle asentamisesta olisi mitään hyötyä. <br> <br>Tämä mattolämmittimen käyttöhän meni nyt ihan turhan tieteelliseksi. Luulin, että tökkään piuhan seinään ja maton siilin pesään ja kaikki on hienosti :)
Alexis
Member

ViestiKirjoittaja Alexis » 26 Touko 2006, 22:47

Tein viimein päätökseni ja asennan maton ainakin ensimmäiseksi yöksi siililaatikon seinään pesälootan viereen. Onneksi ei ole sentään talvipakkaset, on aikaa järkeillä tälle mahdollisimman hyvä paikka. Seinälle asennettuna välttää myös tuon pissavaaran, kuten mainitsit Anitta2.
Alexis
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 26 Touko 2006, 23:23

Mikäli teillä on kotona lämmintä vähintään n. 21 astetta eikä siilin asumuksen kohdalla ole vetoa, ette välttämättä tule lämpömattoa tarvitsemaan. <br> <br>Alunperin on annettu siilin tarvitseman lämpötilan ohjearvoksi vähintään 20 mieluummin 25 astetta. Raulio on puhunut tuota korkeammista lämpötiloista, joita minä en itse henkilökohtaisesti varauksetta allekirjoita. <br> <br>Meillä on kotona lämmintä n. 21 astetta, myös kylmimpään aikaan, siilit asuvat kirjahyllyihin tehdyissä kodeissa, eikä kummallakaan ole mitään extra lämmittimiä. Tänä keväänä Issukka on muutaman kerran yrittänyt horrostaa, Viltsu ei kertaakaan. Niin ja asumisaikaa Viltsulla on n. 3 vuotta ja Issulla n. 2 vuotta luonamme.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Alexis » 26 Touko 2006, 23:50

Tarkistin huonelämpötilan ja se on 23 astetta. Vielä ei siis ole hätäpäivää, mutta talvisin siilihuone on hiukan muita huoneita viileämpi. Lämpömatto hengailee kuitenkin varmuuden vuoksi siililaatikon seinällä.
Alexis
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 27 Touko 2006, 07:18

Meillä on lämmintä 23 astetta, lattialla vähän vähemmän. Siili ei yhtenä yönä tullut ollenkaan syömään eikä puhissut kun otin aamulla syliin. Laitoin kuumavesipullon siilin viereen syliin ja kohta siili rupesi liikkumaan taas. <br>Luulen että pitäisi olla ainakin 24 astetta lämmintä niin siili viihtyis. Tosin Lara on laihiksella että voipi palella siksikin. <br> <br>Viime talvena nostin siilin laatikon sängyn päälle ja laitoin lämpömaton laatikon (muovia) kulman alle. Välillä siili makasi maton päällä, välillä muualla. Matto ehti olla pari päivää ennenkuin huomasin että maton kohta on liian kuuma, kättä poltti. Nostin sitten sitä laatikon kulmaa ylös ja se auttoi. <br> <br>Jos maton päälle laittaa eristettä niin matto itsessään voi sulaa. Asennusohjeissa sanotaan että päälle pitäisi laittaa lasilevy tms. Lisäksi puu on palavaa ainetta eikä sitä pitäis kaiketi laittaa maton päälle. <br> <br>Alexis. Voisitko nostaa sen pesälootan vähän ylös ja laittaa maton sen alle. Jos matto lämmittää pesälootan ympäristöä niin lootan sisälläkin on lämmin. Olen vähän ajatellut niin että laittaisin maton pesälootan alle ja ison posliinivadin sen päälle nurinpäin ja sitten pesälootan siihen päälle. Posliini suojais mattoa eikä kärsisi pissoista tms. <br> <br>Onko sun pesälootassa pohja. Minun on pohjaton ja pitäis laittaa sitten posliinivadin päälle jokin pehmuste tai ainakin muovilevy. <br> <br>Tällä mun systeemillä siilillä olisi asuinkerroksen alla "lämpökeskus". Tuota posliinivatiakaan ei vielä ole. Myös peltivatia olen miettinyt siihen. Vadin reunoihin saisi tuuletusreiät. <br> <br>No mietin vielä miten tulis paras. Onneksi on kesä tulossa.
Anitta2
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 27 Touko 2006, 07:21

Vielä yksi juttu jota kokeilin tuon lämpömaton kanssa. Laitoin kellokytkimen joka pisti maton päälle minuutiksi ja pois kolmeksi minuutiksi. Se vaikutti aika hyvältä systeemiltä. Eikä kellokytkimet maksa paljoa. <br>Matelijaihmiset käyttää termostaattia, mikä olisi hyvä systeemi jos jaksais sellaisen laittaa. Termostaattia suositeltiin asennusohjeissa joka tapauksessa.
Anitta2
Member

ViestiKirjoittaja Alexis » 27 Touko 2006, 14:48

Arvaas mitä, Anitta2. Nyt mulla on aivan uusi viritelmä täällä, joka on aika paljon sen suuntainen, kun ehdotit: ostin Tarjoustalosta lusikkalaatikon (muovinen loota johon lusikat ja haarukat laitetaan järjestykseen ja jonka pohja on kokonaisuudessaan ritilää) ja asensin sen nurinpäin lämppärin alle. Lusikkalaatikon pohjan päälle laitoin vauvan muovitetun lakanakaistaleen, sitten pehmeää karvakangasta ja lopuksi Hermannin pohjattoman pesälaatikon. Kädellä kokeiltaessa pesä on ihan lämmin, ei missään tapauksessa liian kuuma. Mihinkään en kuitenkaan porannut vielä ilmareikiä, joten tarkkailen tilannetta. <br> <br>Lusikkaloota on arviolta n. 5 cm (en ole mitannut) korkea, joten ajattelin, että sitä voisi sahata matalammaksi mikäli lämpöä tarvitaan enemmän. Ja samalla lusikkalaatikon kylkiin voisi porata reikiä ilman vaihtumisen turvaamiseksi. <br> <br>Laitoin lämpömaton ihan suoraan siililaatikon pohjalle vahakankaan päälle ja toivon, ettei se kärähtäisi. Hermanni koisii pesässä omaan fleeceensä kääriytyneenä. En henno laittaa kättä pesään, että pieni saa nukkua rauhassa, mutta voi olla että parantelen viritelmää illalla. <br> <br>Mitä mieltä olet, Anitta2, olisiko tämä kehittämiskelpoinen idea? Ainakin tarvikkeet ovat edullisia ja helppoja hankkia. <br> <br>Tässä minun lämpömatossani ei tosiaan ole muuntajaa eikä termostaattiakaan. En ole yhtään perehtynyt sähköasioihin enkä osaa yhtään ajatella mitä vemputtimia tähän pitäisi/kannattaisi hankkia. Tuo kellokytkin kuulosti ideana hienolta ja hommaan lähiaikoina sellaisen. Mutta viekö minuutin lämmittäminen ja kolmen minuutin tauko enemmän sähköä? Eikös se ole vähän sama kuin nipsuttelisi valoja päälle ja pois? Saakohan tähän Terramat- lämppäriin erikseen ostaa termostaatin vai osaatko peräti itse asentaa sellaisen, Anitta2? Olet oikeassa, tämän maton asennusohjeissa kyllä suositellaan termostaattia.
Alexis
Member

ViestiKirjoittaja Salla L » 27 Touko 2006, 16:37

Meillä on Koistisen matossa ajastin, hyvä käytössä. Ilman ajastinta kuumenee liikaa, Koistinen lähti nimittäin evakkoon. Matto on puoli tuntia päällä ja puoli tuntia pois päältä. (vähemmällä ajalla en ajastinta löytänyt) Ei kuumene liikaa ja pesämökki on punasavea joka varaa lämmön hyvin. Matto on reikäisten n.2cm paksujen solumuovien(?) välissä (reikien halkaisia n.3cm, reiät tiheässä) , ilma pääsee kiertämään hyvin. Niiden päällä on tavallinen lattialaatta, fleecekangas ja pesämökki. Viritys käytössä ainoastaan talvella, kun meillä on aika viileää talvisin. Sähkölaskussa ei lämpömaton kulutusta huomaa "piikkinä".
Salla L
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 27 Touko 2006, 19:00

Tuo lusikkaloota saattaa olla suht hyvä systeemi. Sahaamalla matalammaksi sitä ei lämpöä tule kyllä lisää. Kaikki lämpö tulee aikanaan ympäristöön. <br>Sähkönkulutus on kolmasosa jos lämpö on päällä kolmasosan. Valoissa sähköä kuluu ja lämpöä tulee vaikkei tule valoa. Koskee lähinnä loisteputkia (Ja valokin muuttuu sitten lämmöksi) <br>Tuon minun 7 watin lämppärin sähkönkulutus on siis 7wattia, eli tunnissa 7wattituntia eli vuorokaudessa 7wx24h=168wh ja kuukaudessa 168whx30vrk=5040wh=5,040kwh. yksi kwh maksaa noin 7 centtiä eli kuukaudessa menee alle euro vaikka lämmitys olisi koko ajan päällä. Kolmaosalla ajasta menee sähköä kolmasosa. <br> <br>Tavallinen sähkölamppuhan on 60w eli lähes kymmenkertainen teho. Se kyllä jo polttaa. <br> <br>Alexis: sinun lämpömattosi on vielä tehokkaampi joten se vie enemmän sähköä, jopa euron kuukaudessa :) <br>Onko matto koko pesän alueella. Jos voit niin laita se niin että on vain toisella puolella. Saa siilu valita nukkuuko 'lämpimällä vai toisella puolen. Tai laita toinen pesäkoppi vaikka pahvilaatikosta. Sitten näet missä siili viihtyy paremmin. <br> <br>Kannattaa seurata miten lämmitys toimii ettei muovit sula tai tule muuta vahinkoa. <br> <br>Jos siilillä on liian lämmin niin se rupeaa olemaan muualla. Nyt on hyvä aika testailla tuota lämmitystä talven varalle
Anitta2
Member

ViestiKirjoittaja Alexis » 27 Touko 2006, 23:23

Tuollaisia lattialaattoja minunkin pitää ehdottomasti hankkia pesään juuri niiden lämmönvarausominaisuuden vuoksi. Ja sitten se kellokytkin myös. Hermannin pesä on mattolämppärin ansiosta niin miellyttävän lämmin, että pieni on nukkunut tänä iltana jo reilusti "pommiin".
Alexis
Member

ViestiKirjoittaja Alexis » 28 Touko 2006, 00:00

Heippa Anitta2 <br> <br>Mukava tietää ettei lusikkalootaa sitten tarvitsekaan sahata matalammaksi (laiska minä nostaa silloin tällöin päätään). Lämpöä ei siis irtoa enempää vaikka sokkelin korkeutta onkin enemmän. No sainpas todella hienon ja kaikenkattavan vastauksen sinulta tuohon sähkön kulutukseen :) Taidat olla alalla- ja minä yleensä ulalla. Oikeasti olen kyllä vähän helpottunutkin ettei tällainen hiano lämpömatto tee tuon suurempaa lovea talouteen. Antaa palaa vaan... eikun antaa siis lämmittää vaan. <br> <br>Tsekkailen aina silloin tällöin kullanmurun pesän lämpötilaa itse asukkia herättämättä. Tuntuu kyllä tosi miellyttävälle lämpötilalle edelleen. Eipä siis ihme, että Hermanni jatkaa unien näkemistä. Yritin tähdätä pesälootan juuri niin, että Hermannin residenssin toinen siipi olisi viileämpi, mutta en ole ihan varma onnistuiko. Enkä raatsi tunkea sormia pesään, kun toisen peppupiikit näkyvät fleecen alta. Kohta kun hää herää... <br> <br>Sen verran arkajalka kuitenkin olen, että tuollaisen sähkölaitteen päälle jättäminen esim. kokonaisen päivän ajaksi arveluttaa. Jos se olisi vain tavallinen lamppu, niin okei mutta kun se kehittää samalla aika tavalla lämpöä ja siinä on tiettyjä riskejä niin iik. <br> <br>Naurattaa vieläkin, kun viime yönä nukkumaan mennessäni (n. 1.00) ajattelin, että voi kuinka suloinen ja hiljainen otus meillä nyt onkaan. Hermanni oli heräillyt jo monta tuntia aikaisemmin ja nautti vielä kahdeksan lajin illallistaan. Juuri kun olin nukahtamaisillani, niin heräsin säännöllisesti toistuvaan ja jyskyttävään ääneen. H seisoi pesässään ja nosteli pesän kattoa ylös alas ylös alas ihan kuin olisi ollut kuntosalilla ja tehnyt hauiksia koko illan. Sitten se ravasi kuin pieni hevonen laatikossa kynnet rapisten (ovat kuitenkin sopivan pituiset). Tämä ääni oli kuitenkin vielä pientä siihen verrattuna, kun H kävi kulmavessassaan. Ääni kuulosti siltä kuin joku olisi laittanut patruunoita peltiämpäriin ja sitten ravistanut ämpäriä kainalossaan niin paljon kuin voimia vaan piisaa (kuivikkeena on puupellettiä). Ehkäpä tämä metakka kuitenkin kannatti kestää, sillä aamulla oli maailman pienimmät kakkarat nitistetty keskelle huussia. Toinen laaki oli osunut mökin kuistille, mutta sehän ei tietenkään haittaa. Mielenkiinnolla odotan nyt ensi yötä.
Alexis
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 28 Touko 2006, 09:04

No, juu. Alaa olen opiskellut vuosia ja ollut sähkösuunnitteluhommissakin, joten nuo laskuhommat on aikas lailla hanskassa. <br> <br>Lattialaattojahan on aika isojakin. Sellainen on hyvä siitä ettei tule saumoja, jotka imevät likaa. <br> <br>Minä kyllä luotan noihin kellokytkimiin. Ja aiemmin huomasin että se lämmön kertyminen vie melko kauan. Ensin kesti pari päivää ennenkuin tuli liian kuuma. Siili muuten työntää pers-lihakset esille kun on lämmin. Otan joskus siilin sänkyyn ja jonkin ajan kuluttua näkyy peiton alta punaiset kankut. Se varmaan jäähdyttelee niillä. <br>Siili sitten makaa jalat oikosenaan ja näyttää onnelliselta. <br> <br>Meidän siilu kans puskee laatikkoa ylös illalla, iltajumpat, ja sitten se kuopii hiekkiksessä että hiekat vaan rapisee. Välillä hän kaivautuu sanomalehtien alle ja silloin ruokakipot saa kyytiä. Yhteen aikaan laitoin vain muovisia kippoja kun posliinit kolisi liikaa.
Anitta2
Member

Seuraava

Paluu Siilikeskustelu