Kirjoittaja Alexis » 18 Heinä 2006, 15:44
Minäkin halusin kokeilla että miten hyvinvoivina ja nopeasti tuolta Global Live Foodilta tuoreet matoset oikein tänne kotosuomeen saapuvat. Olen ostanut jättiksiä täältä Suomesta suoraan lemmikkieläinliikkeestä ja nyt tilata täräytin 1 kg oikein englantilaisia jättiksiä. Valitsin riskipelillä sen ilmaisen postituksen, koska jotkut olivat saaneet matonsa Suomeen jopa parissa päivässä.
<br>
<br>Madoista ei kuitenkaan kuulunut mitään reiluun viikkoon ja hermot alkoivat tähän päivään mennessä olla jo riekaleina. Kävin välillä kyselemässä lähetyksen perään omassa postitoimipaikassani, mutta he sanoivat etteivät voi saada mitään tietoja lähetyksestä ilman lähetysnumeroa. Sitä taas en itse voinut saada lähettäjältä, koska kyseessä oli airmail.
<br>
<br>Viimein tänä aamuna oli lappu postilaatikossa, joka ilmoitti, että postimies oli yrittänyt jättää lootaa luukkuun, mutta lähetys oli liian iso ja se pitäisi itse noutaa. Kurvasin täyttä häkää noutamaan tuota kauhupakettia. Olinhan nähnyt siitä jo painajaisuniakin, mädältä haiseva paketti lätsäytetään syliini...
<br>
<br>Postivirkailija etsi tovin pakettiani ja lopulta hän äkkäsi mitä pakettia oikein kyselin. Hän komensi minut takahuoneeseen katsomaan mitä harmia lähetykseni oli heille aiheuttanut...! Ja siellähän ne, noin 500 g jättimatoja kruisailivat yhden postinkuljetuslootan pohjalla! Loput oli saatu sinetöityä seulana olevassa kuljetuslaatikossaan jätesäkkiin. Postivirkailijat olivat jo kauhuissaan soittaneet Elintarvikevirastoon ja sieltä oli käsketty tappaa kaikki ötökät. Ehdin siis viime hetkellä. Siellä minä sitten keräsin paljain käsin, vauva sylissäni, oikein virkut ja leikkisät matoset vahvaan pussukkaan. Kaikki matoset olivat loistavassa kunnossa ja uskon, että sain koko satsin perille asti. Näkivät ainakin (nyt jo helpottuneet) postivirkailijat siinä matoja pidellessäni, ettei hengenvaarallisista otuksista sentään ollut kysymys.
<br>
<br>Ymmärrän vallan hyvin postivirkailijoiden hämmästyksen ja varmasti kauhun tunteet, kun he näkivät tuon väkevän matoarmeijan. Ikävä kyllä madot olivat narskuttaneet tiensä auki myös yhden toisen asiakkaan kirjeen sisälle ja sieltä niitä yritettiin houkutella ulos. Toisen kirjettä ei nimittäin saanut millään muotoa aukaista, joten madot piti saada niiden itse tekemistä rei'istä ulos. Eikä kirjettä oikein voinut luovuttaa asianomistajallekaan ilman mainintaa, että kuoressa voi olla sitten "harmless organical material".... En tiedä miten tuo asia on saatu selvitettyä, toivottavasti onnellisesti!
<br>
<br>Itse en enää uskalla varmaankaan ulkomailta tilata eläviä ruokaeläimiä, tai sitten maksan ainakin lähetyskuluja niin paljon, että lähetys saapuu mahdollisimman pian. Vaikka minun pelästykseni tietysti olivat pieniä verrattuna postivirkailijoiden kokemiin kauhunhetkiin verrattuna. Vein virkailijoille pienet, nestemäiset, vahvistukseksi tarkoitetut tervehdykset kiitokseksi heti kun olin vienyt madot kotiin ja antanut niille paljon naminamiporkkanoita syötäväksi.
<br>
<br>Olenpahan taas yhtä kokemusta rikkaampi tämän jälkeen.