Hyönteisiä halvalla

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja cati » 02 Heinä 2006, 13:54

kiitos vinkistä!! :)) menin heti ostamaan :D
cati
New member

ViestiKirjoittaja michi » 08 Heinä 2006, 10:52

Onko kukaan tilannut noita "kärpäsiä" tuolta? Näyttävät olevan hedelmäkärpäsiä, joten aika paljon saisi siilille syöttää ennen kuin masu täyttyy :D Jos ovat niitä säälittävän pieniä öttiäisiä. Muuten tekisi kyllä mieli tilata jotain erikoisempaa että saisi Sulollekin monipuolisempaa ruokaa. Kastematoja lupaavat sivulla mutta eihän siellä sitten niitä ole. <br> <br>Vaan kun ei ole mistä ottaan, niin nyt on Sulolle tuloillaan kolme tuubia jättiksiä ja kaksi vahakoisia :)
michi
Member

ViestiKirjoittaja Soili » 09 Heinä 2006, 15:04

Vähän off-topic, mutta olen ajatellut pyydystää kastematoja mökiltä ja laittaa ne semperin porkkanasoseeseen mönkimään pariksi päiväksi. Luulisi maistuvan.
Soili
Member

ViestiKirjoittaja laululintu » 10 Heinä 2006, 03:22

toi kuulostaa hyvältä :) annatko kastemadot tekemättä niille mitään?
laululintu
Member

ViestiKirjoittaja Alexis » 18 Heinä 2006, 15:44

Minäkin halusin kokeilla että miten hyvinvoivina ja nopeasti tuolta Global Live Foodilta tuoreet matoset oikein tänne kotosuomeen saapuvat. Olen ostanut jättiksiä täältä Suomesta suoraan lemmikkieläinliikkeestä ja nyt tilata täräytin 1 kg oikein englantilaisia jättiksiä. Valitsin riskipelillä sen ilmaisen postituksen, koska jotkut olivat saaneet matonsa Suomeen jopa parissa päivässä. <br> <br>Madoista ei kuitenkaan kuulunut mitään reiluun viikkoon ja hermot alkoivat tähän päivään mennessä olla jo riekaleina. Kävin välillä kyselemässä lähetyksen perään omassa postitoimipaikassani, mutta he sanoivat etteivät voi saada mitään tietoja lähetyksestä ilman lähetysnumeroa. Sitä taas en itse voinut saada lähettäjältä, koska kyseessä oli airmail. <br> <br>Viimein tänä aamuna oli lappu postilaatikossa, joka ilmoitti, että postimies oli yrittänyt jättää lootaa luukkuun, mutta lähetys oli liian iso ja se pitäisi itse noutaa. Kurvasin täyttä häkää noutamaan tuota kauhupakettia. Olinhan nähnyt siitä jo painajaisuniakin, mädältä haiseva paketti lätsäytetään syliini... <br> <br>Postivirkailija etsi tovin pakettiani ja lopulta hän äkkäsi mitä pakettia oikein kyselin. Hän komensi minut takahuoneeseen katsomaan mitä harmia lähetykseni oli heille aiheuttanut...! Ja siellähän ne, noin 500 g jättimatoja kruisailivat yhden postinkuljetuslootan pohjalla! Loput oli saatu sinetöityä seulana olevassa kuljetuslaatikossaan jätesäkkiin. Postivirkailijat olivat jo kauhuissaan soittaneet Elintarvikevirastoon ja sieltä oli käsketty tappaa kaikki ötökät. Ehdin siis viime hetkellä. Siellä minä sitten keräsin paljain käsin, vauva sylissäni, oikein virkut ja leikkisät matoset vahvaan pussukkaan. Kaikki matoset olivat loistavassa kunnossa ja uskon, että sain koko satsin perille asti. Näkivät ainakin (nyt jo helpottuneet) postivirkailijat siinä matoja pidellessäni, ettei hengenvaarallisista otuksista sentään ollut kysymys. <br> <br>Ymmärrän vallan hyvin postivirkailijoiden hämmästyksen ja varmasti kauhun tunteet, kun he näkivät tuon väkevän matoarmeijan. Ikävä kyllä madot olivat narskuttaneet tiensä auki myös yhden toisen asiakkaan kirjeen sisälle ja sieltä niitä yritettiin houkutella ulos. Toisen kirjettä ei nimittäin saanut millään muotoa aukaista, joten madot piti saada niiden itse tekemistä rei'istä ulos. Eikä kirjettä oikein voinut luovuttaa asianomistajallekaan ilman mainintaa, että kuoressa voi olla sitten "harmless organical material".... En tiedä miten tuo asia on saatu selvitettyä, toivottavasti onnellisesti! <br> <br>Itse en enää uskalla varmaankaan ulkomailta tilata eläviä ruokaeläimiä, tai sitten maksan ainakin lähetyskuluja niin paljon, että lähetys saapuu mahdollisimman pian. Vaikka minun pelästykseni tietysti olivat pieniä verrattuna postivirkailijoiden kokemiin kauhunhetkiin verrattuna. Vein virkailijoille pienet, nestemäiset, vahvistukseksi tarkoitetut tervehdykset kiitokseksi heti kun olin vienyt madot kotiin ja antanut niille paljon naminamiporkkanoita syötäväksi. <br> <br>Olenpahan taas yhtä kokemusta rikkaampi tämän jälkeen.
Alexis
Member

ViestiKirjoittaja NamiSiili » 18 Heinä 2006, 15:58

Heh, melko nolo jupakka :D Minäkin oon aina pelänny että ötökkäiset karkaavat, en siis ole jättiksiä uskaltanut tilata ollenkaan tuolta. Kerran kävi läheltä piti tilanne sirkkojen kanssa, mutta siitä viisastuneena en enää niitä ole tilannut kun korkeintaan 7 lootaa kerralla, enkä enää ikänä pussissa! Ne ei taida enää Suomeen pusseissa öttiäisiä lähettääkkään..?
NamiSiili
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 18 Heinä 2006, 16:32

Alexis, hmm, millaisenkohan pakkauksen mahdoit tilata? Kaksi 500g pussia? <br> <br>Kaikissa noissa 500-1000g paketeissa lukee kyllä maininta "TÄTÄ TUOTETTA EI OLE MAHDOLLISTA LÄHETTÄÄ SUOMEEN", mitä ilmeisimmin juuri siitä syystä, että jollekkin on aikaisemmin käynyt yhtä köpelösti kuin teille. <br> <br>Pusseissa tilaaminen ei siis ole ensinnäkään periaatteessa sallittua eikä toiseksikaan kannattavaa, kuten itsekin varmasti huomasit :D Itse olen tilaillut jättiksiä tuolta noissa rasioissa, joissa on 40g (yli sata) jättistä ja hyvin ovat aina pysyneet paketeissaan, kerran jopa viikonlopun yli postissa. Lisäksi se "ei-ilmainen" posti lienee varmempi... <br> <br>Tietenkään nuo pikku boksit eivät ole suhteessa yhtä edullisia kuin isot säkit, mutta silti madot siellä ovat paljon halvempia (usein lihavempiakin) kuin eläinkaupan. Esim. viime erästä laskin jättiksen hinnaksi Globalilta tilattaessa n. 3 snt/kpl kun ne eläinkaupassa täällä ovat 30snt/kpl. <br> <br>Kolme rasiaa riittää meidän kahdelle siilille ainakin pariksi kuukaudeksi. Ei siis kannata koko paikkaa vielä tuon perusteella hylätä ;)
Nea
Member

ViestiKirjoittaja Soili » 18 Heinä 2006, 19:17

Hihi. Hyvä, että ennätit pelastamaan jättisparat, Alexis. Olivat raukat vaan nälissään..
Soili
Member

ViestiKirjoittaja Alexis » 18 Heinä 2006, 20:25

Komeita matoja nämä ovat, eli ne ovat todella hintansa väärti, ja enemmänkin. Ja nyt kun olemme "yhdessä" kokeneet kaikenlaista, niin en raaski syöttää niitä siilille, vaan pidän ne kaikki itse- no ei vaan ;) Piraijoja nuo enemmän muistuttivat, kun päästin ne kotilaatikkoonsa. Porkkanat oli kauppareissun jälkeen porattu reikiä täyteen. Olivat hyvin janoisia, ressukat. Kiivihedelmän paloja pojille oli kuitenkin laitettu evääksi ja leseitä myös, eli hyvin olivat yrittäneet huolehtia. <br> <br>Tilasin 2 kpl 500 g bulk packeja. En huomannut missään vaiheessa mainintaa, ettei niitä saisi tilata Suomeen. En myöskään tulostamassani tilausvahvistuksessakaan. Yritin vielä äsken zoomata Globalin sivuilta mainintaa tuosta, mutten nähnyt. Mutta on tai ei, madot ovat nyt turvallisesti kotona :)
Alexis
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 18 Heinä 2006, 21:33

Mahdoitko tilata englanninkielisiltä sivuilta? Suomenkielisillä (siis vaihda vain kieltä) sivuilla on tuo mainitsemani teksti noista bulk packeista ;)
Nea
Member

ViestiKirjoittaja Alexis » 18 Heinä 2006, 22:49

No voi elämän kevät- siinähän se vastaus oli! En edes yrittänyt vaihtaa suomen kielelle, kun tuon lontoon kielikin taipuu :)
Alexis
Member

ViestiKirjoittaja sigh » 22 Heinä 2006, 18:49

Jouduttiimpa eilen tekemisiin tullimiesten kanssa. Tilaamamme paketti pääsi postin hyllylle, koska emme olleet kotona kun postinkantaja oli käynyt. Jarkko kävi postista hakemassa paketin ja palasi autolle kasvoillaan mielenkiintoinen ilme :D <br> <br>Tullimies oli postissa odottamassa paketin kanssa. Siellä oli ihmetelty, että mitä paketissa on: "Haisee pahalle ja sieltä kuului siritystä". Olivat suunnitelleet sanktioita ja paketin kotiinkuljetusta, koska se ei olisi voinut jäädä viikonlopun yli postiin. <br> <br>Tässä lisää aiheeseen liittyvää: <br> <br><a href="http://www.posti.fi/yksityisille/lahettaminen/lahetatavaraaulkomaille/lahettamisohjeet/kielletytlahetykset/" target="_new" rel="nofollow">http://www.posti.fi/yksityisille/lahettaminen/lahetatavaraaulkomaille/ lahettamisohjeet/kielletytlahetykset/</a><br> <br><a href="http://www.herppi.net/html/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=15714&highlight=globallive+food" target="_new" rel="nofollow">http://www.herppi.net/html/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=15 714&highlight=globallive+food</a><br> <br>Ja muuten ylimääräiset ystävät joita tulee tuolta Englannista eivät ole turkiskuoriaisentoukkia vaan ihrakuoriaisen.
sigh
Member

ViestiKirjoittaja tini » 22 Heinä 2006, 19:23

Myöskin ihrakuoriaisen toukat saattavat syödä tekstiilejä. <br>"(Vyö)ihrakuoriainen. Peitinsiipien harmaassa kuusi mustaa pistettä. Toukat ruskearaidallisia. Ne elävät esimerkiksi jäteastioissa. Toukat vioittavat tekstiilejä ja turkiksia. Torju tehostamalla jätehuoltoa ja myrkkysumuta." <br><a href="http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1133;5307;87852" target="_new" rel="nofollow">http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1133;5307;87852</a><br>Asiasta löytyy lisää googlettamalla :) <br>että aika samaa kamaa noi molemmat kuoriaiset on, kumpiakaan en kotiini halua.
tini
Member

ViestiKirjoittaja ritvis » 23 Heinä 2006, 18:15

No huhuhuh, eipä taida sigh enää saada postista haku apuja. Onneksi raahasin pikkusirkat ja jättiskoppikset Savoon kun olimme lomailemassa parisen viikkoa. Täytyy yrittää lisäännyttää ahkerasti itse sirkkoja jos kerran tullihenkilöitä on postinhakijoita odottamassa. Jättikset harmittavat kyllä eniten, ovat niin törkeän hintaisia Suomessa ja lisääntyvät minun taidoillani hitaasti.
ritvis
Member

ViestiKirjoittaja ritvis » 28 Heinä 2006, 12:27

En sitten kuitenkaan malttanut olla tilaamatta. Tilasin 24.07.06 20:20:47 eli maanantaina ja paketti tuli eilen torstaina 27.07.06 14:10 postinaisen kotiintuomana. Eikä ollut tullivirkailijaa mukana. <br> <br>Tilasin yhden Medium / Small Silent Crickets paketin(TUB) ja 2 pakettia(TUB) Premium Giant Mealworms; postitusmuotona oli AIRMAIL FOR REST OF EUROPE (2 - 5 DAYS). Hinnaksi tuli 13,09 ? josta postikuluja 3,40 ? (sain jostain syystä alennusta 2,20?, ehkä kun noita matoja oli 2 muovirasiallista). <br>Kaikki 3 olivat samanhintaisia joten rasian hinnaksi tuli 4,35?. Jättiksiä oli toisessa rasiassa 60 ja toisessa 72 kappaletta eli yksi rasia vastasi kahta Faunattaren rasiaa (hinta 5,05? 30 kpl Isossa Omenassa Espoossa). <br>Tietysti tuossa tilaa omalla vastuulla eikä se taida olla ihan luvallista, mutta kuitenkin. <br> <br>Ai niin, ei ollut ensimmäistäkään vapaakyytiläistä sirkkojen mukana. Tuleekohan nuo pienemmät sirkat paremmin ilman turkis/ihramönkiäisiä?
ritvis
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Ravinto & ruokinta