Siilin asumus

Tee-se-itse -puuhasteluun, projekteihin ja nikkarointivinkkeihin keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja PIRRE » 03 Touko 2006, 21:41

Meillä ainakin Alli varsinkin ravaa kakkojensa yli ja kun se juoksee seinien vieriä pitkin niin koko seinän vierusta on päällystetty siilin kakalla. (ravaa edestakaisin jotain tiettyä kohtaa..)en tiedä mikä idea siinä on kun Allu taas menee ristiin rastiin pitkin lattioita. Akvaariothan ovat aika korkeita ,vaikka useimmat siilit ovat hyviä kiipeämään niin olisikohan sieltä hankala siilin tulla itse pois?
PIRRE
Member

ViestiKirjoittaja kylpysiili » 03 Touko 2006, 21:49

Mitenkäs pissaamispuoli sitten - ovatko parketit suuressakin vaarassa? Minun puolestani päällystetään vaikka koko asunto vahakankaalla, mutta miekkonen taitaisi esittää painavan vastalauseensa.. <br> <br>Tuo akvaario on 55cm korkea. Äkkiseltään ajattelisin ramppia, jossa on jonkinlaiset kaiteet/reunat, jottei siili ihan heti lattialle reunalta tupsahda. Voisikohan sellainen toimia?
kylpysiili
New member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 03 Touko 2006, 22:12

Siili tarvitsee tilaa vähintään yhden neliömetrin juoksupyörän kanssa lisättynä mielellään vapaana jaloittelun mahdollisuudella. <br>Jos jostain kumman syystä siilillä ei ole käytössään juoksupyörää tulisi käytössä oleva tila vähintään tuplata. <br> <br>Siili pääsee kiipeämään 20 - 30 cm korkean seinän yli, eli jos tuossa 55 cm korkeassa akvaariossa on esimerkiksi pesäkoppi reunan lähellä madaltaa se reunan korkeutta vastaavasti, eli siili saattaa päästä sieltä helpommin kuin uskotkaan karkuun. <br> <br>Siili ei sinänsä pidä suurta ääntä liikkuessaan, mikäli se ei ole esimerkiksi ruokakuppeja kolistelevaa sorttia, joten äänien takia ei siiliä tarvitse eristää sinne asunnon kauimmaiseen nurkkaan makuuhuoneesta katsottuna. <br> <br>Sotkuisia siilit kyllä ovat, ainakin suurin osa. Tähän on helpotuksena sanomalehdet/vahakangas/yms. jolla voi siilin pahiten sotkemia alueita vuorata. Jätökset ovat tuoreena pehmeitä pökäleitä ja kuivuvat nopeasti kovahkoiksi pötköiksi. Tosin, jos jätökset tehdään juoksu-uran kohdalle, niin ne liiskaantuvat kyllä tiukasti alustaan kiinni. Pissat tehdään, kuten kakatkin, pääsääntöisesti juuri sinne missä ollaan silloin kuin hätä yllättää, eli saattaa se parkettikin koville joutua ;) <br> <br>Monille siileille muodostuu vakio paikat, jonne ne tarpeitaan tekevät, eli ne kohdat kannattaa vuorata vaikkapa sitten sillä vahakankaalla. Tosin siili kyllä saattaa keksiä, että tuonne kankaan alle on kiva mennä ja siellä turvassa tehdä tarpeet. <br> <br>Yhtä ja ainoata oikeaa tapaa ei ole, siilit ovat yksilöitä ja opettavat kyllä orjansa nopeasti tavoilleen.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 03 Touko 2006, 22:20

Tuon tähän keskusteluun vielä mukaan ikisuosikkini muovitetun froteen. Se siitä kätevää, että pissi imeytyy siihen ja kikkareet harvemmin tallautuvat tiukkaan ja vaikka tallautuisivatkin niin ne saa kevyesti rapsuttamalla irti samalla kun imuroi rikkaimurilla hiekkaa, ruuanmuruja, kakkia yms. pois. Eikä tarvitse pestä kuin 1-2vkon välein riippuen siitä paljonko sotkua on kertynyt. Tällaista siis meillä, muilla voi olla yhtä käteviä kokemuksia muista materiaaleista. Myös tassut pysyvät suht siisteinä kun frotee imee kaikki kosteden pois ja karkeana taitaa vielä vähän pyyhkiäkin tassuja. <br> <br>Tuo akvaario kuulostaa ihan ok asumukselta vapaan juoksentelun lisäksi. Jos ramppi tuntuu liian jyrkältä voi siihen varmaankin tehdä välitasanteen vaikka pesämökin katolle ja jatkaa ramppia toiseen suuntaan.
Memma
Member

ViestiKirjoittaja kylpysiili » 03 Touko 2006, 22:32

Karkailun voisi kaiketi estää esim. verkon avulla (ja onhan tuohon akvaarioon kansilasitkin). Mutta, ko. akvaarion alahan ei ole kuin 0,6 neliömetriä, joten onkohan se sitten kuitenkin liian pieni. <br> <br>Kaukaisimpaan nurkkaan ei olisi aikeena eristää (jos sellaisen käsityksen kirjoituksistani sai), mutta aivan sängyn viereen en juoksupyöräilijää haluaisi. Asuntomme on yksiö, joten ei täällä nurkat niin kauhean kaukana muutenkaan ole. :P <br> <br>Täytyy vielä pureskella tätä siiliasiaa.. Kovasti vain olen ehtinyt innostua. Lattialle pissaamista ei oikeen taida saada kuulostamaan positiiviselta seikalta, vai? :)
kylpysiili
New member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 03 Touko 2006, 22:49

Jos keksit, miten lattialle pissailun saa kuulostamaan positiiviselta, niin kerro ihmeessä :D <br> <br>En tarkoittanut, että juuri te olette sinne kaukaisimpaan nurkkaan siiliä sijoittamassa, vähän sellaisena yleistyksenä tuon kirjoitin, muillekin saman asian kanssa pähkäileville. Sanavalinta ei ole paras mahdollinen siinä lauseessa, mutta ehkä siitä saa idean selville. <br> <br>0,6 neliötä on vähän turhan pieni alue. Onnistuisiko teidän tehdä lisä aitaus tuon akvaarion lisäksi? Siis akvaarioon siilin nukkuma alue ja kenties ruokakupit ja sieltä ramppi erilliselle aidatulle alueelle? Aidatulle alueelle sitten fillarin ja hiekka-astian alle jotain lattian suojaksi. Muovitettu frotee voisi toimia tosiaan loistavasti, sen unohdin itse ihan kokonaan aiemmasta kirjoituksestani.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja kylpysiili » 03 Touko 2006, 23:05

Siilin pissa lattialla on sikäli positiivinen, että se on pienempi kuin vaikkapa ison koiran pissa. :)
kylpysiili
New member

ViestiKirjoittaja Memma » 03 Touko 2006, 23:22

Positiivinen asenne ennen kaikkea! Eivät taida muut kuin siilistit sietää lemmikkiensä jatkuvia jätöksiä oleskelualueilla. Ainakin kissaihmiset katsovat minua kieroon. ;) Tulet vielä huomaamaan, kuinka jonkin vatsavaivan jälkeen kunnon pökäle liikuttaa siilistin lähes kyyneliin - ei ihan täysijärkistä hommaa tämä. :D
Memma
Member

ViestiKirjoittaja merjah » 04 Touko 2006, 12:17

Näin se tosiaan on, kunnon pökäleitä on kiva löytää yön jäljiltä. Jos juoksupyörä ja asumus näyttävät liian siisteiltä tai pökäleet ovat liian löysiä/kovia, heti iskee suuri huoli. <br> <br>Varaudu myös siihen, että eteen tulee asunnonvaihto siilismin pahentuessa. Meillä oli ensin yksi siili ja mahduttiin melko hyvin rivitalohuoneistoon. Nyt on kolme siiliä ja piti muuttaa omakotitaloon. Talossamme on laattalattiat, joista siilin jätökset lähtevät helposti. Muovimattoon siilinpissa jätti pysyvät jäljet.
merjah
Member

ViestiKirjoittaja Leia » 06 Elo 2006, 20:35

Jatkan tähän vanhaan keskusteluun kun en viitsi turhaan aloittaa uutta: me ollaan muuttamassa rivitaloasuntoon, jossa Helmille ei siis ole mahdollista antaa käyttöön kokonaisen huoneen tilaa. Kierreltiin kirppikset + huonekalukaupat läpi, yhdeltä kirppikseltä käytiin tänään ostamassa 80 ¤:llä peiliovinen kaappi (parhaimman kokoinen ja muotoinen mitä löytyi): <br>syvyys: 41cm <br>korkeus: 128cm <br>leveys: 149cm <br>Peilit leikkautetaan tietenkin pois ja tilalle laitetaan lasit. Nyt mietin sitä, että kuinka tiheään kerroksia voi laittaa: jos tilan jakaa neljään kerrokseen, jää yhden korkeudeksi n. 28 cm (miinus yksi neliönmuotoinen tila juoksupyörälle) ja liikkumistilaa n. 2.4 nelömetriä, jos taas tilan jakaa kolmeen kerrokseen, on korkeutta suunnilleen 38 cm ja pinta-alaa n. 1.8 m2. Eli siis mun kysymys olisi että riittäisiköhän tämä 28 korkeudeksi per taso? :D
Leia
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 06 Elo 2006, 21:34

Kyllä musta riittää. Mieluummin paljon juoksutilaa kuin korkeutta ;) <br> <br>Meillä siilikaapeissa kerroksien korkeus on n. 32cm juoksupyöräkerrosta lukuunottamatta ja kyllä vähempikin riittäisi. Pienistä (matalista) koloistahan nuo tykkää ;)
Nea
Member

ViestiKirjoittaja Cupla » 07 Elo 2006, 09:37

Meillä sattui olemaan yksi leveä ja sopivan korkea kaappi, mitä kukaan ei tarvinnut . Täytyy vaihta siihen vain ovet. Sitten vielä ulkopuolelle aitaus. =)
Cupla
Member

ViestiKirjoittaja Turnitsi » 12 Elo 2006, 17:54

Itse oon suunnitellut häkistä sellaista että suurin osa on aitausta, mutta yhtyy yhdestä reunasta kirjahyllyyn, johon on tehty läpinäkyvät seinät joka puolelle, ja sinne voisi sijoittaa jonkin mukavan ja lämpimän huopakasan.
Turnitsi
Member

ViestiKirjoittaja aiwa_ » 16 Elo 2006, 21:13

Mua on kanssa alkanut nää siilit kiinnostaa, ja mietin sellaista aitausta :) vanerista tehty aitaus olisi kiva, johon voisi pistää sitten sellaisen muovilattian :P Tuolla "Tietoa siilistä" lukee, että minimi koko olisi 100 x 50cm ja mä ajattelin, että mun huoneeseen mahtuisi kyllä sellanen 110 x 50cm ainaskin, olisiko se ihan hyvän kokoinen. <br> <br>Miten olette tehneet saviruukkuun reiän, kun eikös se halkea ? <br> <br>Ja maksaako juoksupyörä tosissaan 50 euroa ?
aiwa_
Member

ViestiKirjoittaja Leia » 31 Elo 2006, 19:49

En tiedä, mitä muut sanovat, mutta mun mielestä toi tuntuu aika pieneltä tilalta, eikö jossain ollut että kaksi neliömetriä suositus? <br> <br>Ja juoksupyörä maksaa sen viisikymppiä kyllä ihan tosissaan, ellei sitten väkerrä sellaisen itse :) <br> <br>Entä miten lämmitys tuollaiseen kaappirakennukseen kun se saunassa on ollut 24-25 c? Onko tuonne muuta mahdollisuutta kuin lämpömatto, jos ei niin mistä sellaisia saa ja paljonko maksaa? Haulla löysin kyllä lämpömaton asennuksesta paljon tietoa, en muusta niinkään..
Leia
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Nikkarointi & vinkit