Kirjoittaja siilimamma » 16 Elo 2006, 00:12
Mulla on tällä hetkellä sisällä yksi kääpiösiili,Sulevi, ja pihalla ainakin 5 luonnonsiiliä.Ansa ja hänen vauvansa Paula,joka on kaikkein pienin heistä,sitten on Rita ja kaksi isompaa poikasta,jotka jostain syystä ovat jääneet ilman nimiä,mutta ovat luultavasti Ritan lapsia.Alkukesästä näkyi iso uros,Oiva,joka on varmaankin tämän kesän poikasten isä.Nyt on herra kadonnut johonkin,olen kuullut,että hän asustaisi samassa pihapiirissä,mutta vähän kauempana,tähän yhteisöön kun kuuluu kaks rivaria ja paritalo,jossa mä asustelen.Olen koko kesän ruokkinut "lapsiani" kissanruualla,samalla,jota Sulkkukin syö ja hyvin tuntuvat kaikki voivan,vedenkin olen muistanut vaihtaa päivittäin.Kaikkia piha siilejä saa silittää ja osan voi ottaa syliinkin.Ansahan on välillä niin "laiska",että hänet pitää kantaa ruokakupille,hän vain kihnaa meidän jaloissa ja kerjää paijausta eli aivan yhtä hellyyden kipee kuin Sulevikin.Yksi heistä on luultavasti asunut mun terassin alla jo pitempään,koska jo viime kesänä oli merkkejä siileistä,mutta kukaan ei niitä nähnyt,nyt he ovat keväästä asti pyörineet pihapiirissä.Täytyy varmistaa,että syksyllä on tarpeeksi pesäpaikkoja kaikille,etteivät vaan katoa täältä,heitä on todella ihana seurata.Hyvin paljon samanlaista käyttätymistä kuin Sulevillakin mukaan lukien ruokailu tavat,kosintarituaalit.On vain pitänyt olla hyvin tarkka ja huolellinen hygienian suhteen,ettei vaan tartuta mitään loisia tai bakteereja Suleviin,huolellinen käsien pesu,ruoka-astioiden erikseen pesu ja taatusti eri välineillä jne.
<br>Onhan näitten kullanmurujen kanssa ollut kaiken näköstä hauskaa kesän aikana,m.m. Ansaa olen syöttänyt lusikalla,kun ruokakupin ympärillä oli täyttä ja neiti(tai rouva,äitihän hän on) kierteli ja kaarteli etsien tyhjää tilaa.Kuten tavallista,kameraa ei ollut kellään lähellä.Ois ollut kiva saada muistoja noista.Hyvää loppu kesää kaikille ja kertokaa,jos jollain on samankaltaisia kokemuksia siilien kesyyntymisestä sun muusta.Miniäni sanoikin,että kyllähän siilit sen vaistoavat,missä se siilimamma asuu ja kuka niitä tykkää ruokkia ja seurata ja rapsutellakin.