SIILIN HÄKISTÄ

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Marianne » 21 Elo 2006, 12:30

Juu, meilläkin häkit vie puolet varmaan olohuoneesta (joka on muutenkin pieni), eli häkeissä itsessään on oltava vähintään se neliömetri tilaa + juoksupyörä. Lattiamahdollisuus ei siilin terveyden kannalta meillä ole mahdollinen ainakaan nykyisessä asunnossa. On vaan niin kylmät syksyt ja talvet. Juoksutusta valvonnan alla kyllä harrastetaan, meillä kyllä mennään mielummin nurkkaan kyyhöttämään tässä tilanteessa :D
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja MariK » 21 Elo 2006, 16:14

Mun alunperinen suunnitelma ennen siilin tuloa oli, että hankkisin ison häkin ja aina mahdollisuus olla vapaana huoneessani, mutta eipä tullut häkkiä. Vaan mulla on huoneessa 140x140cm aitaus, ja siellä on juoksupyörä. Haluisin ehdottomasti piää siilini yöt vapaana mun huoneessa, mutta äiti ja iskä sano ettei käy. Iltasin se saa olla meillä kyllä valvotusti vapaana.
MariK
Member

ViestiKirjoittaja MiaE » 21 Elo 2006, 21:01

Niin mutta ellei häkki ole itsetekemä niin en oo ainaka ihan järjettömän isoista häkeistä ikinä kuullu. Eiks ne oo yleensä 60x160 max..tai jotain tollasta. Mitä mä oon ainaki nähny myytävän niin ovatten pieniä..Mutta mielipiteitä on monia. Tää oli vaan mun mielipide, etten hirveesti häkeistä yleensäkään tykkää,vaikka itelläkin sellainen on..
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja merjah » 21 Elo 2006, 21:37

Meillä on yhdellä siilillä kaappi, toisella häkin ja kaapin yhdistelmä ja kolmannella on kaksi häkkiä peräkkäin putkella yhdistettynä. En uskaltaisi omakotitalossa pitää niitä vapaana, kun ovat tosi vilkkaita yksilöitä. Sitä paitsi meidän urokset eivät edes tule toimeen keskenään. Illalla pidän niitä vapaana vuorotellen, kun ensin on tarkistettu, että ulko-ovet, kaapin ovet ym. ovat varmasti kiinni. Kerran on siirretty painava pesutorni siilin mentyä sen taakse piiloon. Nyt on tukittu kaikki mahdolliset aukot, joista on hankala saada siiliä pois.
merjah
Member

ViestiKirjoittaja MiaE » 21 Elo 2006, 23:40

Joo ja noi yhdistelmät on monesti kivan näkösiä...pakko myöntää. Kaapit ovat myös monesti nätisti tehtyjä..Se yleinenki ilme kertoo paljon ja se kuinka paljon jaksettu panostaa =0)
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja MariK » 23 Elo 2006, 15:26

Juu, ihan totta että siilille taitaa suurinkin häkki olla liian pieni... <br>Olisi kyllä ollu vapaana yöt huoneessa, jos häkin olisin hankkinut. <br>Mutta yleensä paras vaihtoehto on itse tehty ja siilille tarkoitettu! :)
MariK
Member

ViestiKirjoittaja vesitulppa » 23 Elo 2006, 15:37

Tulevalle siililleni asunnoksi tulee kaappiratkaisu: vähän päälle kaks neliömetriä + juoksupyörä. Upotettuun kaappiin ja kuuteen kerrokseen tulee asumaan; öisin pääsee juoksentelemaan huoneeseeni joka on 12,5 m2 ü
vesitulppa
Member

ViestiKirjoittaja siilimamma » 27 Elo 2006, 23:20

Olen samaa mieltä kuin moni muukin siitä,ettei siiliä sais häkkiin laitaa.Ne ovat vilkkaita ja tarvitsevat paljon liikuntaa.Itselläni on tyttäreni toinen siili,jolla on työhuoneeni käytössään yöllä.Siellä hän saa rauhassa ja vapaasti juosta niin juoksupyörässä kuin lattiallakin eikä niitä pissoja tai kakkoja ole löytynyt juuri muualta kuin juoksupyörästä ja sen ympäristöstä,jonka olen suojannut paperilla.Herra Sulevi on oikea siisteyden perikuva.Tassut "pestään" hiekkalaatikossa,koskaan ei ole herran tassut tai massu olleet ulosteissa.Kyllä hän muuallakin huoneessa juoksee,hiekkaa löytyy pitkin lattiaa,mutta se on helppo korjata pois lattiaharjalla,ei tarvitse joka päivä imurointia tai pesua,paperien alta vain kun pyyhkii rätillä,on huone aivan puhdas ja raikas.Kyllähän Sulevikin päivisin liikkuu,mutta hyvin harvoin.Yleensä nukkuu pesässään(fleesellä pehmustettu kukkaruukku) ,nyt kesällä,kun on ollut niin kuuma,herra on nukkunut myös kaapin tai lattian suojapaperien alla.
siilimamma
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 28 Elo 2006, 12:03

Kaikissa olosuhteissa ei ole aiheellista eikä myöskään turvallista antaa siilin olla vapaana. Kukin tekee ratkaisunsa siilin parhaaksi ja mahdollisuuksiensa mukaan.
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja aiwa_ » 03 Syys 2006, 20:47

Hmph. Miten täällä aina sanotaan että väh. 1 m2 tilaa, ja tietoa siilistä kohdassa lukee että min. 100 x 50? en siis minimi kokoista tilaa aio siililleni (sellainen olisi nyt näet harkinnassa :D) koota, mutta siis ns. mielenkiinnosta kysäisen?
aiwa_
Member

ViestiKirjoittaja siilimamma » 03 Syys 2006, 21:48

zoozoolle:Olen aivan samaa mieltä kanssasi.Kaikissa olosuhteissa ei tosiaankaan ole viisasta antaa siilin olla vapaana vaan aitauksessa tai häkissä.Olen siinä suhteessa onnellisessa asemassa tai paremminkin Sulevi on,että työhuoneessa ei ole ketään öisin eikä lattialla ole mitään johon poika voisi teloa itsensä.
siilimamma
Member

ViestiKirjoittaja iliis » 18 Syys 2006, 18:18

Eri paikossa eri tavalla. Mutta silti mitä mieltä olette? Jossain on sanottu , että siilille olisi parempi terraario kuin "häkki" jos häkki on hyvin laitettu onko sillä mielestänne väliä kumpi siilillä on asumuksena?
iliis
Member

Edellinen

Paluu Siilikeskustelu