Hyönteisruokavalion 'pakollisuus' - vain

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Wolffie » 08 Huhti 2006, 11:15

Yksi asia unohtui tuosta äsköisestä postauksestani, eli varsinkin ulkomaisilla hyönteissivuilla näkee termin 'gut-loaded-insects'. Tämä tarkoittaa siis yksinkertaisesti sitä, että kun syötät hyönteisen eläimellesi (oli se sitten siili tai matelija tai mikä tahansa hyönteissyöjä), tarkoituksena on, että olet ruokkinut sen niin, että hyönteisen suolisto on täynnä "ruokaa" eli esim porkkanaa tai hiutaleita mitä ikinä syötätkään sille... Muistakaa siis se, että nääntyneistä hyönteisistä siili ei paljoa kostu, niitä joutuu siis myös antamaan enemmän, mutta hyvin ruokitut ruokaeläimet ovat paljon riittoisampia ja ravinteikkaimpia...
Wolffie
Member

ViestiKirjoittaja vesitulppa » 30 Elo 2006, 15:18

Wolffie: Voisiko joku kirjoittaa/kopsia tms. tänne sirkkojen (koti?) kasvatusohjeet? Muitakin ohjeita voisi laittaa ! <br>Yritin etsiä herppi.netistä, mutta en löytänyt kuin kenttäsirkkojen ohjeet..
vesitulppa
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 30 Elo 2006, 16:20

Kotisirkkoja ei kannata kasvattaa koska jos niistä jokunen karkaa, ne voivat alkaa lisääntyä huoneistossa ongelmaksi asti... <br> <br>Kenttäsirkat ja jamaikalaiset on siinä mielessä turvallisempi valinta, joten mikset kasvattaisi niitä? :)
Nea
Member

ViestiKirjoittaja MariK » 30 Elo 2006, 16:53

Mun mielestä on käsittämätöntä ajatella että siiliä ruokittaisiin pelkällä kuivamuonalla! Eläinkaupassa myyjä sanoi että jotkut tekevät niin. <br>Meidän äiti on hiukan ötökkäkammoinen, ja se on harmi, koska mä olen aina menossa ostamaan lisää, erilaisia hyönteisiä siililleni, mut äiti sanoo, et älä nyt viitti taas kun jotkut ruokkii kerran vaan kuivamuonallakin ni ei se niin tarkkaa oo. Mua ärsyttää kun äiti vetoaa siihen, kun sehän on ehdottomasti väärin! Mä kyllä olen aina itsepintasesti menny ostamaan, vaikka oman kukkaron rahoilla... Niin se taitaa vähän olla että siili ei ole ötökkäkammoisen lemmikki. Mä en onneks inhoo hyönteisiä, kyllä mä voin vaikka ottaa paljaaseen käteen kourallisen jauhiksii. Mutta koska äiti ei suostu ötökkäfarmin perustamiseen, tulee kalliiksi ostaa aina eläinkaupasta :/ Mitenköhän saisin äitin suostumaan tähän pikkufarmiin?
MariK
Member

ViestiKirjoittaja tini » 30 Elo 2006, 17:21

Mä olen maailman ötökkäkammosin ihminen, oikeesti. Ensimmäinen lisko ku meille tuli ja piti sirkkoja sille ostaa, niin meinasin kuolla kauhusta. Saati sitten, kun niitä eläviä sirkkoja piti siirtää ruoka-astiaan.. Pari kertaa oon heittäny purkillisen sirkkoja ympäri kämppää ja niitä ei tosissaan ole kiva metsästää, kun pelkää niitä ;) <br>Nyt on 2 vuotta kasvateltu sirkkoja, matoja, kotiloita ja viimesimpänä vahvistuksena torakoita. Kerropa äidillesi, että jos sirkoille ostaa esim. faunaboxin, ne elelevät siellä tyytyväisinä. Sirkat ei kiipeä lasia pitkin eivätkä edes pienet ole sellaisia tarkkuusampujia, että hyppäisivät kannen pienistä rei´istä ulos. Voit myös kertoa kuinka kaunista ääntä sirkat pitävät. Meille eräs ötökkäkammoinen äiti tuli tyttärensä kanssa tulevaa siiliään katsomaan. Ovella ihasteli miten kaunista kaunis lauluääni meidän linnuilla on ;) hetken mietittyäni tajusin, että kyse oli meidän sirkkojen sirityksestä. Äiti ehdotti tyttärelleen, että tytärhän voisi alkaa niitä kasvattaa. Tosin perui puheensa sirkat nähtyään. <br>Neuvottele äitisi kanssa alkuun vaikka yksi ruokaeläinlaji (sirkat/madot tmv) jota saat alkaa kasvattaa. Kun äitisi ei tarvitse olla niiden kanssa missään tekemisissä ja hän huomaa, etteivät ne karkaile mihinkään, saattaa lupa herua toiseenkin lajiin. Sovitte vaikka koeajan ötököille. Vaikkapa, jos kuukauden aikana ei yksikään ötö karkaa, niin ne saa jäädä. Jos karkaa, niin koeaika päättyy siihen :)
tini
Member

ViestiKirjoittaja vesitulppa » 30 Elo 2006, 18:19

Nea: Kyllä, tiedän kokemuksesta kotisirkkojen karkailusta.. se ei ollut mukavaa. ;) <br>Tarkoitinkin kysyä, että <i>esim. kotisirkkojen</i> kasvatuksesta- mistä saa ohjeita ja voisiko joku kopsia niitä tänne?
vesitulppa
Member

ViestiKirjoittaja MariK » 30 Elo 2006, 19:57

Kiitos kun vastasit tini :) <br>Täytyypä kokeilla toimisiko, mutta mikäs tämä faunaboxi oikeestaan on? <br>Ai, ajatella että maailman ötökkäkammoisin ihminenkin voi pitää lemmikkinä hyönteissyöjää!:) Kaikkeen siis tottuu...
MariK
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 30 Elo 2006, 20:29

Faunaboxi on sellainen muovinen rasia jonka kansi on täynnä reikiä ja keskellä kantta on sellainen käden mentävä luukku. <br> <br>Tuollaisessa boxissa on helppo ja turvallinen kasvattaa hyönteisiä. Ilma kiertää kun kansi ei ole umpinainen, mutta hyönteiset eivät pääse karkuun, kun on se kansi. <br> <br>Helpoimmin ötökkäkammoinen äiti saattaisi hyväksyä jauhomadot ja niiden kasvatus on todella helppoa, ainakin täällä <a href="http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/jauhopukki.html" target="_new" rel="nofollow">http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/jauhopukki.html</a> on hyvät ohjeet jauhisten kasvatukseen.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja MariK » 30 Elo 2006, 20:37

Kiitos sullekin Kaisa! :) Eiköhän näillä tiedoilla pärjää taas jonkin aikaa ;)
MariK
Member

ViestiKirjoittaja tini » 30 Elo 2006, 21:00

<a href="http://puutorinakvaario.mercuriusonline.com/ezfiles/1327/25/O_faunaboxit.JPG" target="_new" rel="nofollow">http://puutorinakvaario.mercuriusonline.com/ezfiles/1327/25/O_faunabox it.JPG</a><br>tuossa vielä kuva faunaboxista, niitä on siis monia eri kokoja ja muotoja :)
tini
Member

ViestiKirjoittaja MariK » 30 Elo 2006, 21:13

Ok. Joo, arvelinkin että se on tuo, mutta en ollut varma kun kirjoitit, että sirkat ei kiipeä LASIA pitkin. Niin ajattelin sen olevan joku lasista tehty erikoinen hökkeli...Kiitos kuitenkin kun ystävällisesti vaivauduitte auttamaan!
MariK
Member

ViestiKirjoittaja aiwa_ » 01 Loka 2006, 17:46

CCMinna: Jep, mä olen kyllä vähän samalla kannalla sun kanssa. Hyönteiset on tärkeitä, mutta ei se ole väärin sitä alkaa kuitenkin kyseenalaistamaan, ne on TOSI kalliita.
aiwa_
Member

ViestiKirjoittaja misty » 03 Heinä 2007, 09:11

Luin mielen kiinnolla Tästä aiheesta.
Jos siilisi voi hyvin muullakin ruokinnalla, niin ei kai kukaan voi sanoa, että siilisi kärsii.

Mä oon miettiny siiliä lemmikkinä, mutta en tiedä voinko sitä ottaa koska itse kasvissyöjänä en todellakaan pysty antamaan toukkia ja matoja. Kykenen antamaan kuitenkin sellaista eläinperäistä joka ei nyt ihan ole siinä muodossa vaan jalostetumpana.

Esim.kananmuna ei tee niin pahaa ja kananmunahan tunnetaan proteiinipitoisuudestaan. Kehitysmaissa jotkut heimot syövät toukkia hyvän proteiinipitoisuuden takia. Kyllä proteiineja ja niitä muita mitä myös toukista saa, saa varmasti jostain muustaki lähteestä.

Ja jos kukaan ei kokeile, niin miten kukaan voi tietää?
misty
New member

ViestiKirjoittaja misty » 03 Heinä 2007, 09:21

niin minä siis uskon että siili pystyy elämään ja voimaan hyvin ilman hyönteisruokaa.

Entäpä jos saa allergiaoireita näistä hyönteisistä itse omistaja?
Niin pitääkö sit antaa siili pois, kun ei kerran voi hyönteisiä saada?
Aika ikävää on jos annatte siilinne pois hyönteisten takia.

Pystytäänhän koirille ja kissoilleki antamaan muuta mitä ne ei luonnossa syö.
Kissa syö luonnossa hiiriä, oravia, lintuja ym. muuta pikkusaalista. kotona se saa lemmikkinä hieman muuta. Vai ammutteko hiiriä ja lintuja pihalta kissalle?

Koira syö luonnossa jäniksiä,lintuja, ja muita pikkunisäkkäitä.
Lemmikkinä se saa koiranruokaa, jossa on vihanneksia, viljaa, kanaa, sikaa, kalaa ja vitamiineja.

Näiden lemmikkien ruoka on jalostettua :)

Jos siilille annetaan hyönteisten siasta kananmunaa, raejuustoa, lihaa, kissan ruokaa, jotain pikku määriä vihanneksia niin voiko se huonosti?

Mistä tiedätte ellei ole kokemusta?
misty
New member

ViestiKirjoittaja Marianne » 03 Heinä 2007, 10:19

Misty, minä ainakin annan mielummin matoja tai sirkkoja, jotka olen itse rakkaudella hoivannut ja kasvattanut, ja tiennyt niiden elinolot kunnolla, kuin esim. kananmunaa, jonka vuoksi kanoja pidetään "hyötyeläiminä". Hyönteisten kasvatus ei myöskään saastuta niin paljon luontoa kuin esim. maatalouseläinten pito.

Siili on ollut lemmikkieläimenä vasta "nanosekunnin" oman kehityksensä polulla, joten minä suosisin sen luonnollista ja mahd. vähän jalostettua ravintoa.
Marianne
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Ravinto & ruokinta