Meillä kotia hallitsee Tähtimeren Triton (kutsumanimeltään useimmiten Dino / Tino), joka on siis Korvakkaan Nessun viimeisimmän poikueen ainoa poika. Alusta asti hän osoitti että luonteessa on särmää, oli jo pienenä rohkea poika, mutta myös kahta siskoaan ärhäkkäämpi kokeilemaan hampaitaan. Hammaskalustosta löytyy muuten kuva galleriasta hakusanalla Triton
No meille haluttiin voimakasluonteinen siili ja sitä saa mitä tilaa
<br>
<br>Sovitin kesälomani siihen kun Dino meille muutti ja vietin sen kanssa joka päivä tuntikausia, ja senkin jälkeen olen pyrkinyt aina iltaisin sen kanssa seurustelemaan mahdollisimman paljon. En tiedä miten paljon sillä on vaikutusta sen nykyiseen käyttäytymiseen, mutta ainakin minua kohtaan se on nykyisin tosi reilu, enkä minä ole suostunut pelkäämään sitä missään vaiheessa vaikka näykkäisyjä joskus on tullutkin. Mielestäni eepee 'haistaa pelon' eli käyttäytyy agressiivisemmin jos huomaa että käsittelijää pelottaa.
<br>
<br>Alussa yllätti eepeen sosiaalisuus, eli se selvästikin tykkää ihmisen seurasta, ja se juoksee hullua ralliaan yleensä siinä huoneessa missä ihmiset ovat. Ja missä tahansa siilin alueella jos menee lattialle istumaan, alkaa Dino juosta istujaa ympäri. Minut se on selvästikin mieltänyt ehtymättömäksi matojakelijaksi, ja tulee syliin aina kun vaan pääsee kun tietää siitä usein saavansa matoja palkkioksi. Sylisiiliksi ei Dinoa kuitenkaan voi sanoa, se joskus harvoin menee lätyksi ja sietää silittelyä, mutta useimmiten viihtyy sylissä vain sen hetken kun käy kerjäämässä ruokaa. Dinolla on valtava ruokahalu, ja melkein kaikki ruoka käy. Sen kanssa onkin oltava tarkkana ettei ylipainoa kerry. Ruokaa on meillä sumeilematta käytetty lahjonnassa, ja se konsti varmaan toimii kaikilla hyvän ruokahalun eepeillä, kouluttamisessa pitää vaan olla järjestelmällinen ja looginen. Dino on oppinut tulemaan tietynlaisesta kutsusta luokse, ja 97%:sti se toimii nykyään aina, vaikka palkkiota ei enää aina tulekaan. Ei se väärällä äänensävyllä huudettuun nimeensä edes reagoi, ja mä olen ainoa jota se 'tottelee'. Herneaivoissaan se ei siis nimeään tiedosta mutta äänensävyn tunnistaa. Mutta palkkiosta se myös tekee mitä vaan sylissä, kiipeilee tai kaatuu selälleen sylissä melkein itsestään, ja suuttuneenkin Dinon saa madoilla tai raksuilla leppymään nopeasti.
<br>
<br>Puremisen Dino osaa eikä sitä varmaan ikinä kokonaan unohda. Se on niin syvällä sen reflekseissä, että sen kanssa piti oppia elämään. Kaikki sen mielestä ikävät tai pelottavat asiat aiheuttavat näykkäisyn. Ei kovaa mutta kuitenkin niin että hiukan kirpaisee. Ihon läpi se ei enää pitkiin aikoihin ole purrut, mutta tarpeen vaatiessa sekin varmasti onnistuu. Näykkimistä harrastetaan tosi harvoin, mutta vain siksi että käsittelijä on oppinut olemaan laittamatta sormia suun eteen.. Niin ja mielipiteensäkin se ilmaisee joskus hampaillaan, esim. kerran kun laitoin salaattia ja Dino pyöri jaloissa kerjäten ruokaa, heitin sille rucolasalaattia. Se haisteli sitä hetken, käveli mun jalkoihin ja puri. Luuli kai että pilailen sen kustannuksella
Vieraita se yrittää hallita panssarivaunutekniikalla, eli se tuijottaa jostain nurkasta ensin hetken ja sitten juoksee ihan täyttä vauhtia jalkoja päin ja puskee voimalla. Yleensä se toimii, eli useimmat juoksevat vauhdilla eepeen mellakka-aidan yli työhuoneeseen turvaan.
<br>
<br>Asumisen mukavuuden vuoksi päädyttiin vain osittaiseen vapauteen. Dino herää klo 20-21 ja alkaa raapia aitauksensa ovea äänekkäästi. Silloin se päästetään juoksemaan osaan asuntoa (n.50 neliötä) ja viimeinen nukkumaan menijä ohjaa sen takaisin aitaukseen ja sulkee oven (nimenomaan ohjaa eli kilauttaa vaikka ruokakuppia jolloin siili syöksyy katsomaan, Dino vihaa yli kaiken sitä että se nostetaan lattialta käteen). Dinolla on aitaus ja kaappi, eli sen oma alue on reilu 4 neliötä. Joskus vangitsemisen jälkeen se hetken metelöi, mutta useimmiten tyytyy juoksemaan pyörässä ja harrastamaan mitä aitauksessaan pystyy. Raksuetsintä on yksi virike, eli kuppiin laitetaan vain muutama raksu, loput viskaan aitaukseen siinä vaiheessa kun kun Dino sinne suljetaan. Ikinä ei ole raksuakaan jäänyt löytämättä
<br>
<br>Joka päivä jotain uutta, se esim. tuli eilen saunaan tarkistamaan tilanteen kun olimme siellä ja ovi oli jäänyt raolleen
Kaikkiaan Dino on valloittanut meidät 110%:sti, ja on todella lunastanut paikkansa perheenjäsenenä. Dinolla on myös blogi jota tosin päivitän aika laiskasti: <a href="http://triton.vuodatus.net/" target="_new" rel="nofollow">http://triton.vuodatus.net/</a>