Siili ja siivoaminen

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Nea » 20 Joulu 2005, 12:29

Kahden päivän kokemuksella voin yhtyä suositteluihin, kannattaa ainakin kokeilla! ;) Ja kiitoksia Memmalle vinkistä! :)
Nea
Member

ViestiKirjoittaja Pirjo Y » 20 Joulu 2005, 13:15

Nyt teen suuren tunnustuksen: en pese kenenkään kuuden siilini tassuja erikseen. Noin kerran kuukaudessa pesen koko siilin ja Siriuksen ja paskatapetoija Giovannin noin. 2 x kk. <br>Jaa että miksikö.... kun ei ole mitään pestävää. Nämä kaikki putsaavat itse tassunsa. Aina on puhtoiset tassut kun niitä kurkkii. Ihan satunnaisesti joskus harvoin on kynteen tarttunut kakkakikkare ja sitten mennään pesulle, mutta vasta illalla. Mulla on käynyt ihan hirmu säkä siilien suhteen tässäkin suhteessa--- en käsitä miten niillä voi olla aina niin puhtovarpaat!
Pirjo Y
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 20 Joulu 2005, 13:25

Sama meillä kun Pirjolla... Siivoavat itse tassunsa kaikki (paitsi Nukka satunnaisesti) Aina on puhtaana käpälät... Taitaa olla perinnöllistä tuo sottauskin..heh.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Roosa » 20 Joulu 2005, 14:13

Sama meilläkin, molemmat pesevät tassunsa itse putipuhtaaksi. Rölli tosin kierii kakissaan intohimoisesti, joten hän käy sitten kokopesulla aikas usein. Ulpua ei pestä kuin tarvittaessa, neiti nimittäin suuttuu pesusta niin pahasti ettei puhu orjilleen pesun jälkeen ainakaan kolmeen päivään.
Roosa
Member

ViestiKirjoittaja PIRRE » 22 Joulu 2005, 22:28

No jopas. Oonkin aina ihmetellyt miksi Allulla(Altair)on puhtoiset tassut ja mamma sotkee minkä kerkiää, mutta se on siis geeneissä vai opetettua? Pirjo vois pitää" pese itse tassusi kursseja" varsinkin kun Alli mamma vihaa kylpyjä yli kaiken.!
PIRRE
Member

ViestiKirjoittaja Pirjo Y » 23 Joulu 2005, 12:42

Ilmeisesti saamme kiittää Lunaa, joka ilmeisesti on johdattanut kaikki siilimme uljaalle Puhtaiden tassujen tielle....
Pirjo Y
Member

ViestiKirjoittaja MariK » 05 Syys 2006, 20:28

Miten te pesette juoksupyöränne? Mulla menee siihen älyttömästi aikaa ja kylppärissä kun sitä teen, oon sen jälkeen ihan litimärkä kun yritän raaputtaa ja liottaa samaan aikaan ja vesi roiskuu. <br>Vai onko se yksinkertaisesti vaan niin hankalaa aina...? :/
MariK
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 05 Syys 2006, 20:46

Voi, sehän on vain yksi hujaus :)) <br> <br>Laitan pyörän kylpyammeeseen ja suihkutan vettä pyörän sisäpuolelle. <br>Laitan siilin tassupesulle pesualtaaseen. <br>Nostan pois likaantuneet sanomalehdet juoksupyörän alta ja vaihdan siilin juomaveden. <br>Pesen siilin tassut ja kuivaan sekä paijailen siiluraani. Annanpa joskus madonkin ja leikkaan kynsiä. <br>Suihkutan pyörää kuumalla vedellä ja vähän avitan tiskiharjalla joka on vain tätä varten.. <br>Tämän homman teen aamuisin niin sotkut eivät ehdi kuivua kovasti pyörään. Luulen että tuo liotus on se a ja o. Joskus riittää pelkkä huuhtelukin. Alku huuhtelu kylmällä vedellä niin ei tuoksut ole pökerryttäviä.
Anitta2
Member

ViestiKirjoittaja MariK » 05 Syys 2006, 21:04

Ohhoh! Ai se on noin sutjakasta ja helppoa! :) Voi olla että se mun virhe tuossa on, että teen sen päivällä(kouluaamujen takia) kun sotkut on jo kuivunut... <br>No, kiitos paljon, luulen että tuo jo auttoi paljon! :D
MariK
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 05 Syys 2006, 22:17

Näppärästi se aamusella käy. Mutta tänäänpä unohdin pyörän ammeeseen pesemättä ja niinpä höystöt oli kuivuneet pyörään. <br>Suihkuttelin sitten pyörää ja jätin hetkeksi likoon. Lähti kyllä suht helposti, mutta ei niin helposti kuin aamusella yleensä. <br>Jos et aamulla ehdi pyörää pesemään niin kannattaa huuhtaista siitä kuitenkin enimmät pois. <br>Aamuiset siilitoimet ilman paijailua vie noin 10-15 minuuttia ja usein siili on aamulla vielä hereillä niin ei tule ylimääräistä herätystä sille pesujen takia. <br>Minusta on mukava ajatella että siili saa nukkua koko päivän puhtain varpain. Meidän siilu kun tapsuttelee pyörässä kakkojen kanssa niin että "rapa roiskuu".
Anitta2
Member

ViestiKirjoittaja NamiSiili » 05 Syys 2006, 23:15

Minun pesutyylini: <br>Pistän pyörän suihkun lattialle. Sitten vaan pyörä hurjaan vauhtiin pyörimään, ja samalla suihkutan siihen suihkepullolla laimeata vesi-tolu-seosta, aika reippaasti. Annan pyörän pyöriä hetken aikaa, ja sitten pyörä selälleen lattialle. Tämä on niinkun se liotusvaihe, tällä välin voi vaihtaa esim. sanomalehdet. <br>Seuraavaksi otan pyörän jalasta kiinni ja isken sen pesualtaaseen ylösalaisin. Vasemmalla kädellä pidän kiinni, peukalolla pyöritän pyörää, ja oikealla kädellä hankaan tiskiharjalla. Lopuksi pyörittelyä veden alla että tolu huuhtoutuu varmasti pois. <br>Itse lähden töihin jo aamulla kuuden aikaan, eli pesu tapahtuu vasta illalla, mutta hyvin puhdistuu silti. Eikä mene montaa minuuttia. :)
NamiSiili
Member

ViestiKirjoittaja Blackrose85 » 05 Syys 2006, 23:54

Meillä pestään pyörät wc-pöntön päällä.kannet vaan ylös ja pyörä siihen päälle.suihkutellaan vedellä, laitetaan astianpesuainetta vähän ja annetaan liota.sillä aikaa voi siivota tilat.sitten vaan tiskiharja käteen ja pesemään ja lopuksi huuhtelu.pyörän voi sitten jättää lattialle kuivamaan päivän ajaksi.kyllä meillä ainakin suurempi homma on tossa tilojen siivouksessa, koska meillä on siiluille aidattu alue eteisessä.eli joka aamu on edessä sitten lattianpesu ym.kyllä siihen helposti aina yli puol h menee aamuisin.
Blackrose85
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 06 Syys 2006, 06:29

Otin juuri aikaa siivoushommasta. 15 minuuttia meni kun <br> <br>-vaihdoin siilin juomaveden ja pesin ruokakipon <br>-pesin lattian <br>-pesin siilin tassut <br>-leikkasin pari kynttä siililtä <br>- pesin juoksupyörän <br>-vaihdoin hyvät huomenet mesessä :=)
Anitta2
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 06 Syys 2006, 12:38

Mutta sitten kun noita on neljä ;) Pyykkiäkin tulee aina koneellinen. Silti en vaihtaisi pois.
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 06 Syys 2006, 18:57

Minä isken pyörät kylppärin lattialle jonoon (3kpl) ja se joka ensiksi menee suihkuun iltasella ottaa pyörille tarkoitetun vanhan tiskiharjan mukaan ja kuuraa pyörät kuumalla vedellä suikussa. Puhtaat pyörät vain sivuun kuivumaan ja sitten voikin suihkutella itse. :) Toisinaan laitan pyörät jalat ylöspäin vessassa pesualtaaseen ja siinä niitä pyörittelen, liottelen ja pesen kuumalla vedellä ja harjalla. Aniharvoin käytän mäntysuopaa poistamaan kamalimmat käryt. Ei ole paljoa tarvinnut liottaa tai rapsutella pyöriä vaikka vasta illalla ne aina pesenkin.
Memma
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu