Siilien sairasosasto, osa 2

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Roosa » 08 Syys 2006, 15:19

Oh, kiitos tini tiedosta! tuo oli kyllä helpottavaa kuulla! :)
Roosa
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 08 Syys 2006, 18:16

Stemppiä Röllille kotijoukkoineen, pidetään peukkuja pystyssä. <br> <br>Tuo Muru on kyllä melkoinen mysteeri... Olisi ns. normaalia, että siili söisi vain yhtä tiettyä ruokaa, mutta kaikesta kieltäytyminen - ja vielä näin pitkään, on kyllä kummastuttavaa. <br> <br>Se, että Muru on pirteä, toimelias ja kaikin puolin muuten ihan OK, tekee hommasta vielä mystisemmän. <br> <br>Mistähän tällä kertaa löytyy se taikasauva, jolla Murun saa syömään?
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja vesitulppa » 08 Syys 2006, 19:53

Kaisa: Veit sanat suustani ! Sitä minäkään en käsitä, kuinka se PYSTYY olemaan noin pirteä. Vaikka sillä nyt kiitettävästi vararavintoa on/on ollut, niin ei sen nyt siltikään aivan noin pirteä täydy olla.. ja vielä noin kauan kun on ollut syömättä ! :o <br>Mutta pian punnitus, ruokinta ja syöttö >
vesitulppa
Member

ViestiKirjoittaja maija » 08 Syys 2006, 22:30

meillä ei edelleenkään mitään.käytiin lekuris kattoo hampulit ja kokeilemalla ei löytyny mitään kyhmyjä tms..ramseksella ei siis mitään vikaa tai ongelmia..sanoi lääkäri kyllä että voisi hieman laihtua..ramses pääsee kyllä palloksi..isohan se kyllä on.
maija
Member

ViestiKirjoittaja vesitulppa » 09 Syys 2006, 09:23

Muru ei syönyt yöllä yhtään mitään. <br>Ei mitään. <br> <br>Aamulla ruiskutin sen suuhun paratiisisosetta, enintään ehkä puol milliä. Yritin syöttää sille raksuja ja jauhomatoja, mutta ei. Neitiä ei kiinnostanut. Jätin 'ruokalusikan' housen alakertaan vaikka siili paineli jo ylempiin kerroksiin. <br> <br>Mutta sitten, neiti tuli yllättäen alas; nuuhki lusikkaa ja matoja. Yksi mato oli karannut lusikasta ja neiti meni sen luo ja... HOTKAISI madon !! <br>Jesjes ! Vaikka yksi mato ei paljon missään tunnu mutta Muru söi vapaaehtoisesti. Voi kumpa se jatkaisi tällä linjalla ! ü
vesitulppa
Member

ViestiKirjoittaja MariK » 09 Syys 2006, 09:54

Sehän on jo edistystä!Voi kunpa Muru alkaisi syömään kunnolla, niin omistajankin henkiset tuskat vähenisivät! Toivotaan sun pikku Murulle parasta mahdollista! ;)
MariK
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 09 Syys 2006, 12:01

Kannattasko antaa Murun olla totaali rauhassa viikonlopun. Ei käsittelyä muuta kun ruuan laitto. Josko se on stressannut tohinasta ympärillään ja ronklaa ruokaa. Jollei se jotain söisi olisi se jo viikon paaston jälkeen hengetön tai todella huonossa hapessa. kannattaisko kokeilla tätä?
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja tini » 09 Syys 2006, 13:25

Siis eihän se ole mahdollista, että siili ei ole syönyt viikkoon, mutta on silti ihan kunnossa ja virkeä :o Ei ulostetta kerry siilistä itsestään vaan ruoasta mitä se syö. Suoli tyhjenee muutamassa päivässä ilman ravintoa. Mistä Muru siis taikoo vatsaansa täytettä, jos ei syö ollenkaan? Kun kerran ulostaa... <br>Ei ihminenkään elä kun muutaman viikon (korjatkaa jos jollain on tietoa, onko aika jopa lyhyempikin) täysin ilman ravintoa. Jos siili olisi syömättä viikon, olisi se jo niin huonossa kunnossa, ettei jaksaisi liikkua. Ja kuitenkin kerrot Murun olevan virkeä. <br>Oletko siis aivan varma, että Muru ei syö?
tini
Member

ViestiKirjoittaja vesitulppa » 09 Syys 2006, 14:52

zoozoo: Sitä olen kokeillut tässä parin päivän ajan ja olen suunnitellut jatkavani. Ainoastaan ruoat olen vaihtanut ja tänään aamulla sosetta suuhun pistin. <br> <br>tini: Sitähän minäkin ! Eilen (tai toissapäivänä?) ulosti (näkyi pyörässä ihanasti liiskaantuneena, tosin aika pieniä klönttejä), mutta mitään virtsalänttejä en ole hetkeen löytänyt. <br>Ja olen 98% varma, ettei se ole syönyt- olen ottanut lautasista kuvia ja verrannut aamulla kuvia lautasiin, mutta mitään ei ole hävinnyt. Olen laskenut kaikki madot, raksut yms. ja mitään ei ole hävinnyt. Ekana tai tokana yönä on <i>saattanut</i> syödä yhden tai kaksi raksua. Ei mitään muuta. <br>Olen antanut sille torstai-illalla nutriplussaa ja tänä aamuna sitä paratiisisosetta/se yksi mato minkä se söi. <br>Tarjolla on koko ajan ruokaa, mutta oon myös kokeillut jättää sen aina päiväksi pois ja illalla laittaa takaisin jne. <br> <br>Kukaan muu ei Murulle ruokaa anna paitsi minä, joten mistään muualta se ei ole voinut saada ruokaa. <br> <br>Eläinlääkärinkin mielestä tämä on ihan tajuttoman outoa ja sekin kyseli koko ajan olenko täysin varma Murun syömättömyydestä ja ehdotti että jospa laitan liikaa ruokaa enkä vain huomaa jne. Mutta ei. <br>-- <br>Ehkäpä tästä eteenpäin sujuu paremmin?
vesitulppa
Member

ViestiKirjoittaja vesitulppa » 09 Syys 2006, 14:56

Ai niin. <br>tini: toissa yönä Muru ei pyörinyt pyörässään enää niin kauaa kuin normaalisti ja viime yönä se 'joutui lopettamaan' pyöräilynsä kesken kun tulin huoneeseen. Nukahdin niin nopeasti etten tiedä pyörikö se siinä tuon jälkeen. Se nukkuu nykyään ehkä vähän enemmän kuin alussa, mutta ei kovinkaan paljoa enempää. <br>Paino on 330-340 g luokkaa.
vesitulppa
Member

ViestiKirjoittaja tini » 09 Syys 2006, 15:01

Paljonko Murulla oli painoa teille tullessaan?
tini
Member

ViestiKirjoittaja vesitulppa » 09 Syys 2006, 15:42

Sitä minä en tiedä, sillä vaaka oli rikki kun se meille tuli- sitä täytyy kysyä Kikeltä. Mutta luulen keksineeni miten saan Murun tänään syömään, raportoin tänne sitten miten onnistui/miten Muru on syönyt. :-D
vesitulppa
Member

ViestiKirjoittaja MariK » 09 Syys 2006, 15:53

Varmaan kaikki huomenna aamulla tuijottaa siiliyhdistyksen keskustelupalstoja ja odottaa jännittyneenä tuloksia ;) <br>Ollaan hengessä mukana ja toivotaan että Muru vihdoin alkaisi syödä!
MariK
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 09 Syys 2006, 21:29

Tuli mieleen sellainen ajatus, että pääseekö Muru käsiksi muihin kuin kupissa tarjolla olevaan ruokaansa? <br> <br>Eli jos kasvatat itse matoja, niin onko mahdollista, että Muru käy öisin matofarmilla "ryöstöretkellä" tai raksupusseilla. <br> <br>Fakta on se, että ulostetta ei muodostu, jos ei ole syönyt mitään mikä ulosteeksi muuttuu. Siili on myös niin pieni eläin, että viikon paston pitäisi saada sen yleiskunto laskemaan huomattavasti.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 09 Syys 2006, 21:32

Ei toi paino mihinkään kuihtumiseen viittaa, tai sitten meillä on anorektikko siilejä. Luovutuspaino on yllensä 200g luokkaa. Josko se elikoinen vetää sua höplästä 1-0.
zoozoo
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Terveys & sairaudet