Kirjoittaja siilimamma » 08 Elo 2006, 15:49
Olen huomannut,että kylvettäessäni siilejä saan piikeistä jonkinlaisia pieniä ja pahuksen kutiavia näppyjä kämmeniin,mutta niihin auttaa huolellinen pesu,näppyjen rikkominen ja sively jollain desinfioivalla aineella esin Amisept tai vastaava.Itse käytän "vanhan kansan" konstia eli pyyhin ne kamferilla,pieni kirpaisu ja kutina lakkaa taatusti ja näpyt katoavat,tietysti kädet pitää myös rasvata huolellisesti.Kädethän pitäisi aina pestä ja allergisien ja herkkä ihoisten myös rasvata siilien käsittelyn jälkeen on kyse hellinnästä,tarkastuksesta pesusta tai mistä tahansa sen kaltaisesta.Oiskohan kämmeniin tulevien näppyjen ja kutisevien ihottuma läiskien syynä se,että siileillä on piikeissään jonkin asteista myrkkyä,jota siili käyttää puolustautuessään. Olen itse miettinyt tätä vaihtoehtoa.Tietääköhän kukaan,pitääkö ajatukseni paikkansa?
<br>
<br>Olen myös huomannu,että jos siili ei käy hiekkalaatikossa pesulla,saan siitä pientä nuha- ja silmä oireita,jos nukun samassa huoneessa,sitä ei tapahdu,jos siili käyttää hiekkalaatikkoa.
<br>Jäi kai sanomatta,että olen todella huippu allerginen pölyille,monille eläimille ja ruoka-aineille.Siilin kanssa voin elää,varovaisuuden vuoksi nukun eri huoneessa(siili valtaa öisin työhuoneeni) vaikka hiekkalaatikko onkin ahkerassa käytössä.