Siilin kaappiasunnosta ja allergeeneista

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siilin kaappiasunnosta ja allergeeneista

ViestiKirjoittaja Miiy » 14 Joulu 2006, 09:57

Olen vanhempieni kanssa miettimässä siilin hankintaa. Olen katsellut siilien asuntonäyttelyn valokuvia ja mieleeni on tullut seuraavanlainen kysymys: jos on vaarana, että samassa huoneessa asuva siili aiheuttaisi jollekin allergiaa, voisiko siilin kaappiasumus auttaa tilannetta? Eli tavallaan jos kaapinovia ei availisi päivällä hirveästi (mutta oletettaen että siilillä on tarpeelliset ilmanvaihtoaukot kaapissaan), voisiko kaappi jotenkin pienentää allergeenien vaikutusta kun siili kerran asuisi kaapissa? Voi olla hieman sekavaa, anteeksi siitä. :) Eli miten on, jos vertaa esimerkiksi siihen, että siili asuisi kaninhäkissä ja samassa huoneessa oleileva ihminen olisi allerginen otukselle.
Miiy
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 14 Joulu 2006, 14:16

Ne pöllyt jotka eläimestä lähtee ei jää kaapinovien taa. Jos on eläinallerginen en laittaisi siiliä samaan huoneeseen. Taas on tullut kurjia allergiajuttuja vastaan kun ei se siili ole kuitenkaan allergisoimaton lemmikki. Tämä olisi hyvä muistaa. Jos on kovin allerginen ja on vaarana että siilikään ei sovi, kannattaa miettiä elikoisen hankintaa kahdesti. Vain posliinisiili ei allergisoi varmasti, valitettavasti.
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja CCMinna » 14 Joulu 2006, 14:34

Zoozoo: Voivat ne posliinisiilitkin allergisoida jos ovat pölyn peitossa ja omistaja on pölyallergikko. ;-) Heh!

Mutta tosiaan ei se kaappi allergeenejä sisällään pidä koska kaappi ei saa olla niin tiivis ettei ilma kulje.
Itse olen allergikko ja Aragorn asustelee kaapissa toisessa huoneessa (ei makkarissa). Kaappi vähentää hieman hajuja, mutta siinä se. Ja nyt Artulla on joku ihmeen karvanlähtöaika joten tästä syystä hilsekin pääsee nyt paremmin leviämään (jokaiseen karvaan jää eläimeltä kuin eläimeltä pieni määrä hilsettä) josta syystä olen nyt pessyt Arttua useammin hilseen kurissa pitämiseksi.
CCMinna
Member

ViestiKirjoittaja Miiy » 14 Joulu 2006, 15:28

En ole kuitenkaan allerginen siilille, mutta äitini varoittelee että voin myöhemmin tulla allergiseksi, mikä tietysti pitää paikkansa että niin voi käydä.

No mutta, vielä pari kysymystä kaappiväsäykseen liittyen:
-kuinka kauan ja usein voi korkeintaan talvella tuulettaa jos kaappi on vähän yli metrin päässä ikkunasta?
-ovatko siilikaapit teidän mielestänne eettisesti oikein eli pitävätkö siilit kaapeistaan?
Miiy
Member

ViestiKirjoittaja jenniR » 14 Joulu 2006, 15:31

Epäilen olevani allerginen (ainakin vähäsen) koirille, mutta siili on mun huoneessa eikä mulle oo vielä tullut mitään oireita.
jenniR
Member

ViestiKirjoittaja Miiy » 14 Joulu 2006, 15:43

Niinno sehän on yksilöllistä...
Miiy
Member

ViestiKirjoittaja Pau2 » 14 Joulu 2006, 15:58

CCMinna: Eihän se posliinisiili silloinkaan allergisoi, vaan se pöly :D

Tuuletusasiaan tuskin pystyy antamaan suoraviivaista vastausta, riippuu tietenkin vetääkö ikkunasta muuten, ulkoilman lämpötilasta jne. Kyllä silloin tällöin voi tuulettaa kunhan katsoo ettei kaappiin vedä suoraan ja että siilin ilman lämpötila pysyy vähintään yli sen 20 asteen.

Meillä on siileillä kaappi, ja hyvin tuntuvat viihtyvän. Doris ainakin vapaana ollessaan usein juoksee suoraan kaappiin ja ah niin ihanaan linkoon juoksemaan.
Pau2
Member

ViestiKirjoittaja CCMinna » 14 Joulu 2006, 16:05

Pau2: Mutta se pöly on posliinisiilin päällä. ;-D
CCMinna
Member

ViestiKirjoittaja tanjakuu » 16 Joulu 2006, 15:25

Mutta jos ihminen onkin allerginen nimenomaan posliinisiilin päällä olevalle pölylle - silloin olisi kyseessä poslinisiilipölyallergia ;D
tanjakuu
Member

ViestiKirjoittaja Cupla » 16 Joulu 2006, 21:27

Tämä posliinisiilipölyallergia juttu taisi mennä vähän OffTopic:iksi. :DDD
Cupla
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 16 Joulu 2006, 23:33

Onko posliinisiiliallergia sama jota aiheuttaa muutkin pölyiset koriste esineet kuten maljakot, porsliini astiat ym, siis koristevatiallergia, tai keskivaikea alvaraaltomaljakkoallergia?

Miiy, siilit ei kestä vetoa.
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja tanjakuu » 17 Joulu 2006, 00:40

Mitäköhän lääkäri mahtais sanoa, jos menis pokkana kysymään pääsyä allergiatestiin, jossa on mukana timotei, kissa, koira, oiva toikan lasilintu ja siiliporsliini? Onkohan sittenkin kyseessä allergia: alkaa vatsaa vääntää, kun näen posliinikoiria (sellaisia oikean koiran kokoisia)?

Siitä tuuletusasiasta:
Oon itse tosi tarkkana, etten tuuleta liikaa Sakarin lähellä. Nopea tuuletus ja silloinkin nostan piikkipallon pois lattialta. Itsellekin tulee nopeasti vilu kun ikkuna on auki (talvella siis), saatika sitten siilille, joka on superarka kylmyydelle.

Niin ja kaikki kunnia posliinikoirille ;) on ne jotkut ihan nättejäkin.
tanjakuu
Member

ViestiKirjoittaja CCMinna » 17 Joulu 2006, 01:10

zoozoo: Tottakai se on sama allergia. Alvar Aalto maljakolla on vaan vahvempi allergeeni. Tästä syystä Alvaraaltomalja-allergikot sietävät paremmin posliinisiilejä. ;-)

Cupla: Tosiaan taitaa mennä... ;-D *nauraa kippurassa*
CCMinna
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 17 Joulu 2006, 22:07

Olenkin ajatellut jotain tuon suuntaista. Ilmankos mummokansalaisten koristerojut saavat silmäni vuotamaan...olen siis allerginen
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Miiy » 18 Joulu 2006, 09:47

Ajattelinkin, että jos saan sen siilin, vien sen aina lämpimään huoneeseen kun tuuletan omaani. Ettei piikkiläiselle tule vetoa.

Tässä on vain ongelmana se, että jos saan siilin, niin jos äitini tai veljeni saa siitä allergiaa, siilin pitää muuttaa jollekin toiselle omistajalle. Myös jos mä saan kuitenkin myöhemmin allergiaa siilusta, niin silloin sen on silloinkin muutettava. :(

Mutta olisi kiva, jos olisi siili edes vähän aikaa niin tietäisi millaista on kun on jokin karvainen eläin. :p
Miiy
Member

Seuraava

Paluu Siilikeskustelu