Minä, siili ja allergiani

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Turnitsi » 13 Marras 2006, 17:44

Itse olen nyt saamassa siiliä, ja kun ollaan käyty niitä tapaamassa ja vauveleita pidetty sylissä, niin eipä tullut mitään käsiin, ihan läheltä katsoin. Oon kuitenkin tosi allerginen kanille ja kissalle, koirille ihanihanihan vähän. Joten toivon ettei allergiaa ole/tule, luultavasti allergia olisi jo selvinnyt tai tulee selviämään tuffareilla.
Turnitsi
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 13 Marras 2006, 17:51

Allergian kanssa kannattaa olla mieluummin liian varovainen ja pessimistinen kuin liian optimistinen - ei tule sitten kovaa pettymystä. Herkimmät saattavat saada oireita jo lyhyestäkin altistuksesta siilille, kaikki eivät välttämättä edes usean vuoden altistuksessa.

Esimerkkinä voisin kertoa, että yhdelle kasvatilleni etsittiin uusi koti, kun sen ensimmäisen kodin yksi perheenjäsenistä alkoi saamaan oireita reilun vuoden päästä tämän siilin tulosta perheeseen. Tätä siiliä ennen tässä perheessä oli ollut pidemmän aikaa toinen siili, eli allergiaoireita voi ilmetä vasta todella pitkän ajan päästä.

En uskaltaisi luvata kenellekään, että jos et yhden tai kahden tai edes kymmenen kerran jälkeen ole saanut siilistä oireita, niin et tule koskaan oireita saamaan. Siis jos on kyseessä allergiaan taipuvaisesta ihmisestä.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Miiy » 29 Marras 2006, 15:48

Voiko muuten siiliä pitää samassa huoneessa nukkumassa ja riehumassa missä itse nukkuu, jos sattuu olemaan allerginen kyseiselle otukselle?
Miiy
Member

ViestiKirjoittaja tini » 29 Marras 2006, 15:54

Sehän riippuu ihan siitä millaiset oireet tulee.. Eli oireina voi olla nuhaa, yskää, hengitysvaikeuksia.. Niiden kanssa ei ole mukava nukkua.
Toisilla saattaa tulla allergiaa vasta siilin asumusta siivotessa.
tini
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 29 Marras 2006, 17:58

Olis kait tylsää tukehtua kuoliaaksi....Saattais kannattaa pitää siili toisessa huoneessa ja jollei siiliä ole kannattaa harkita sen hankkimista.
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Miiy » 29 Marras 2006, 19:54

Pitäis vaan tietää oonko allerginen siilille ja sitten en oikein osaa sanoa missä muualla elukkaa vois pitää. Äiti ja veli ovat myös allergisia, vielä enemmän kuin mä. Niillekin pitäis kaiketi tehdä siilitesti. Voi kun mä niin unelmoin pienestä siilistä. Harkinnalla on myös kääpiöparta-agama tai harjasgekko, mutta ne ei oo niin hirveän käsittelykelposia eikä todellakaan hellyydenkipeitä. :/
Miiy
Member

ViestiKirjoittaja Pau2 » 29 Marras 2006, 20:04

Voisit pyytää päästä vierailulle lähistölläsi asuvaan siiliperheeseen, jotta näkisit tuleeko heti allergiaoireita. Mitään siilitestiä kun ei ole mahdollista lääkärissä tehdä. Vaikka oireita ei vierailulla tulisi, ei se silti takaa ettet olisi allerginen, valitettavasti. Lähimenneisyydestä tiedän tapauksen, jossa siileihin oli tutustuttu ja tutkittu allergian mahdollisuutta, mutta silti allergia puhkesi muutama päivä siilin kotiintulon jälkeen. Tietysti allergisia äitiäsi ja veljeäsi auttaa jos siili on sinun huoneessasi, edellyttäen tietysti että voit sitä pitää. On myös tapauksia joissa jopa astmaatikot ovat voineet siiliä pitää lemmikkinä. Yksiselitteistä vastausta ei ole, ja eläimen otto allergiseen perheeseen on aina riski.

Niin ja enemmän omistaja yleensä on hellyydenkipeä kuin siili ;)
Pau2
Member

ViestiKirjoittaja emulis4 » 25 Joulu 2006, 19:36

Mä haluisin siilin,mut veli on allerginen karvasille eläimille.......
Voiskohan toimii jos otettas siili???
en tiiä,onko teillä kokemuksia??
Miten uus aihe muuten tehdään?unohin(*nolostuu*) ; )
emulis4
Member

ViestiKirjoittaja nande » 25 Joulu 2006, 20:59

emulis4: Tästä allergia-asiasta ei kannata aloittaa uutta aihetta, koska haulla siitä löytyy vaikka kuinka paljon keskustelua. Kannattaisi lukea ne läpi ensin. Joudut kuitenkin miettimään perheen kanssa, onko mitään mieltä hankkia siiliä, jos on se riski, että joku perheen jäsen onkin sille sitten allerginen. Se vasta onkin surullista, jos joutuu allergian vuoksi luopumaan siilistä, kun siihen on ehtinyt jo kiintyä. Onhan se surullista sekin, ettei voi itse saada lemmikkiä, vaikka kovasti haluaisi. Mutta kokeilun vuoksi on vastuuntonta ottaa eläin kotiinsa ja sitten hylätä se.
nande
Member

ViestiKirjoittaja emulis4 » 25 Joulu 2006, 23:15

Mut jos haluu tehhä jonkin toisen aiheen???
Allergia jutun takii sitä kyllä aattelin......
emulis4
Member

ViestiKirjoittaja nande » 26 Joulu 2006, 00:16

Allergiasta ei siis todellakaan kannata aloittaa uutta aihetta, vaan jatkaa aloitettuihin. Mutta jos muuten haluat aloittaa jonkun uuden aiheen, klikkaat ensin tuolta vasemmasta laidasta Keskustelu, sitten klikkaat sitä foorumia, missä haluat keskustella esim. Siilikeskustelu ja siellä tuleekin palkki, johon voit kirjoittaa haluamasi keskusteluaiheen otsikon.
Hyvää foorumin käyttöä on kuitenkin se, että tarkistaa ensin haun kautta onko kyseisestä aiheesta jo aloitettu keskusteluketju ja jatkaa siihen.
nande
Member

ViestiKirjoittaja emulis4 » 26 Joulu 2006, 23:53

UPS.......
Tein uuden aiheen allergiasta,mutta joku järkevä lukitsi sen niin,että se on nytten vähän niinkun mennyttä kamaa X)!
emulis4
Member

ViestiKirjoittaja nande » 27 Joulu 2006, 11:04

Emulis4. Jatka kyseistä keskustelua tässä ketjussa, ei siinä sen kummempaa :)
nande
Member

ViestiKirjoittaja emulis4 » 27 Joulu 2006, 13:14

Joo,vois olla parasta....Mut voiskohan millään toimia jos otettas siili ja se olisi mun huoneessa,eikä veli olis sen kanssa paljoa......
Mut ainakin kissa&koira-allergia on veljelleni todettu.
emulis4
Member

ViestiKirjoittaja tini » 27 Joulu 2006, 13:31

Jos luet tämän koko aiheen, selviää sinulle, ettei kukaan voi luvata siilin olevan allergisoimaton. Kyllä, siili allergisoi harvempia ihmisiä, kuin esim. kissa, mutta aina on olemassa allergian mahdollisuus. Ihminen voi olla allerginen vaikka akvaariolle (sellainenkin, kuka ei ole allerginen millekään muulle). Voi siis olla, ettei veljesi saa mitään oireita, mutta mahdollista on, että on hyvinkin allerginen.
tini
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu