Kirjoittaja TCC » 27 Joulu 2006, 22:21
Olen oikeastaan läpikulkumatkalla, mutta luin tämän läpi, ja oli kertakaikkiaan pakko vastata.
Ihmetyttää mitä jotkut ihmiset pitävät vaikeana lemmikkieläimenä.
Maassamme on kansainvälisesti yllättävän korkean tason tietämys eksoottisten eläinten hoidosta.
Täällä nyt puidaan elintilaa, ravintoa ja talvilepoa.
Tuntuu kuin ihmiset eivät millään ymmärtäisi että jotkut satsaavat huomattavia summia rahaa hieman harvinaisempien lajien kasvatukseen ja ylläpitoon.
Talvilepo on välttämätön lajeille jotka käyvät sen läpi luonnossakin.
Horrostavan hyönteissyöjän elimistö, ennenkaikkea ruuansulatus ja aineenvaihdunta -joka omansalainen hyönteissyöjillä- saavat levähtää.
Lisääntymisen kannalta talvilepo on merkityksekäs, sukusolujen valmistumisen, vietin yms. vuoksi.
Alemmilla lajeilla puutteellinen talvilepo johtaa helposti komplikaatioihin lisääntymisessäkin.
Talvehditan itse yli 20 lajia ihan rutiinilla, ihmisen hoivissa talvilepoon valmistautuminen on säännöllisen ruokinnan ansiosta maksimaalis-potentiaalista.
Ts. edellytykset ovat toista maata kuin luonnossa, jossa olosuhteet eivät suosi automaattisesti talvehtivia lajeja.
Lepojakson evääminen on eläinrääkkäystä.
Kuten se, ettei ole valmis uhraamaan suuriakin summia rahaa sen eteen, että eläin todella saa luonnollisia olosuhteita vastaavat vankeusolot.
Jos pitää huoneenkokoista hiekkalaatikkoa hupijuttuna, voi yllättyä kun saa tietoa siitä mitä kaikkea harvinaisempia captive-bred elukoita kasvattavat ihmiset ovat todella valmiita tekemään.
Syöttäisin itse telfairille myös sammakoita ja ehkä satunaisen hiiren pinkin, koska niiden ravintoarvot ovat paremmat kuin vaikkapa tenebrio molitorin.
Sirkat ja torakat ovat lapsellisen helppoja kasvattaa, paitsi jos siitäkin on tehtävä ongelma.
Älkää loukkaantuko, millään muulla tavoin en opeta siilien hoidossa, koska en omista sellaista.
Hoitotoimenpiteet joista marmatin ovat yleispäteviä, sori vain, jo ihan elinkaarenkin takia.