Puremisesta...

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Puremisesta...

ViestiKirjoittaja emulis4 » 21 Tammi 2007, 22:04

Hei!
Olen vähän miettinyt,ja tein tämmöisen aiheen...
Eli,tuleeko monestakin siilistä NS."purijaa".
Siis semmoista että kun otetaan syliin niin heti rupee siili puremaan?
No kiitos jo etukäteen kaikille![henkilökohtaiset kiittelyt tulee sitten kun ollaan vastattu = ] ).
Lisään kohtaan;<em>Siis semmoista että kun otetaan syliin niin heti rupee siili puremaan</em>,että tilanne voi olla myös toisenlainen.
emulis4
Member

ViestiKirjoittaja Jenn » 22 Tammi 2007, 14:27

Ei kai se nyt heti rupeasi sylissä puremaan, omasta mielestäni siili puree silloin kun se on vihainen/stressaantunut. Äitiäni ja isäpuoltani Maya on puraissut, mutta ei minua. :D Äiti sanoi että: " Oi, se nuolee minun sormea!" Sitten puraisi. :D
Jenn
Member

ViestiKirjoittaja NamiSiili » 22 Tammi 2007, 15:01

Juu siis siilit puree varsinkin silloin jos esim sormet tuoksuu mielenkiintoiselle, eli siili vaan maistaa sitä hajua. :) Nami ei ainakaan ole "pahalla" purrut kun pari kertaa esim kylvyssä, mutta maistellut on kaikkien sormia, ja minulla huulikorua,nänniä,varpaita... :o
NamiSiili
Member

ViestiKirjoittaja Kude » 22 Tammi 2007, 15:55

Pippuri pureskelee mua sormista. Ensin se esittää kilttiä ja nuolee sormea ja sitten iskee. Kerran se purasi silmäkulmaan :D

Mut noin se tekee sillon kun se on nuolemassa vaahtikseen. Eikä Pippuri varsinaisesti pure, se näykkii vaan...
Kude
Member

ViestiKirjoittaja merjah » 22 Tammi 2007, 16:13

Meidän siilit eivät yleensä pure ihan huvikseen edes vieraita, vaan aina on ollut joku erityinen syy. Esimerkiksi kynsien leikkaus ja toisen uroksen läheisyys joskus saavat ne puremaan eikä se ole silloin mikään pieni näykkäisy. Muutaman kerran on tullut haava sormeen. Nyt Merlinillä on änkyrävaihe piikinlähdön takia ja se puree kaikkea eteen osuvaa, kun sille päälle sattuu.
merjah
Member

ViestiKirjoittaja vinkka » 22 Tammi 2007, 16:18

Toki on myös muistettava että siilejä on aikalailla joka junaan, ihan kuten meitä orjiakin. Esimerkkinä mainittakoon siilipoikani jonka adoptoin edellisen kodin allergian takia. Kaveri on ollut mulla jo hyvän tovin, mutta se iskee edelleen muhun välittömästi hampaansa, heti kun vaan pieninkin tilaisuus tulee. Joskus kun siivoan pahimpia sotkuja sen olotilasta, saattaa se jopa hyökätä mun päälle - otsapiikit tanaan ja "chaaaarge"! Kuitenkaan se ei juuri pörhistele, ja on muutenkin niin hyvinvoiva ja terve kuin siilipoika vaan voi olla. Ensimmäinen siilini Vinkka oli varmasti yksi vihaisimmista siileistä mitä on ollut, mutta kertaakaan se ei mua purrut vaikka piikkejä se ei ikinä laskenut sylissä ollessaan. Guinevere-tyttö sen sijaan ei edes ole näyttänyt hampaitaan vaikka sormet olisivat tuoksuneet lempiruualta... Että eipä näistä voi mitään varmaa sanoa mihinkään suuntaan, toiset puree enemmän kuin toiset ja toiset ei lainkaan.
vinkka
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 22 Tammi 2007, 16:44

Se saattaa myös vaihdella iän mukaan. Vauvana Ares-ep oli maailman kiltein, mutta ilman mitään ennakkovaroituksia alkoi pureminen. Se oli aika järkkyä. Kaikkea piti purra ja niin että veri tirisi. Nyt poika on taas rauhoittunut. Edelleen saa pitää varansa, mutta nyt ei aina ensimmäisenä ole vastassa hampaat vaan joskus pelkkä kuonokin.

Bella taas on tullut herkemmäksi nappaamaan vanhemmiten. Se ei tee sitä ilkeyttään vaan uteliaisuuttaan. Tähän liittyy aina joku hyvä haju ja mahdollinen vaahtistelu. Ei tunnu kivalta kun siili ensin kiltisti nuolee hajuvettä kaulalta ja seuraavaksi roikkuu vamppyyriotteella läheltä kaulasuonta. :D
Memma
Member

ViestiKirjoittaja emulis4 » 22 Tammi 2007, 17:28

Memma,vinkka,merjah ,Kude ,NamiSiili ,Jenn,ISO KIITOS KAIKILLE!
emulis4
Member

ViestiKirjoittaja Kitty » 22 Tammi 2007, 19:17

Meillä Wilma ei pure, vaikka laittaisi sormen sen nenän eteen. Vain jos on jokin haju, esim. ruoka :D
Kitty
Member

ViestiKirjoittaja Lizette » 22 Tammi 2007, 22:01

^Hebe ei myöskään pure kuin painavasta syystä ja ruoka on sellainen. Eli jos olen juuri käsitellyt jotain Heben ruokaa tai muutan hyvältä sapuskalta tuoksuvaa (koiran nappulat, nakit ym.) niin saattaa nippaista mutta ei ole koskaan vielä purrut niin että olisi todella pahasti sattunut eikä jälkeäkään ole jäänyt.
Kynsien leikkuuta ym. epämiellyttävää pakenee lähinnä palloilemalla, ei niinkään puremalla.
Ja varmasti asiaan vaikuttaa se, tunteeko siili olonsa turvalliseksi. (Tässäkin toki on yksilöllisiä eroja!)
Lizette
Member

ViestiKirjoittaja emulis4 » 24 Tammi 2007, 16:23

Kiitos vielä Kitylle ja Lizettelle!
emulis4
Member

ViestiKirjoittaja emulis4 » 24 Tammi 2007, 16:38

<a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php" target="_blank">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php</a>
Suomensiiliyhdistyksen keskustelufoorumi
emulis4
Member

Paluu Siilikeskustelu