Minä, siili ja allergiani

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja emulis4 » 27 Joulu 2006, 14:22

Kiitän tällä palstalla Mariannea ja Kudea,koska he vastasivat aiheeseeni Allergia ongelmana!(omassa aiheessani ei voi enää kirjoittaa <em>lukittu</em>)
emulis4
Member

ViestiKirjoittaja Miiy » 31 Joulu 2006, 13:04

Saan siilin. Ihanan, pienen urossiilin, jolla tosin on vain yksi silmä. Se on kuitenkin ihana otus. :)

Pohdin koko perheen kanssa allergiakysymystämme. Olen allerginen enimmäkseen ruoka-aineille, mutta astmaa ja nuhaa on aikaisemmin tullut ainakin marsuista. Kaverini siamilaisesta kisusta ei tule allergiaoireita. Itselleni ei tullut oireita siileistä, kun kävin sen siilistin luona, jolta tuon pikku siilisen saan. Siellä oli samaan aikaan kunnon eläintarha; kolme siilinpoikasta ja emo, toisessa huoneessa muistaakseni hamsteri...

On tietenkin täysin totta, että allergia voi ilmetä myöhemminkin. Äitini ja isoveljeni ovat melko allergisia, äiti etenkin kissoille, veli ehkä enemmän koivulle. Heidän allergiaansa ei ole testattu siileillä, joten siilin ottaminen on uhkarohkeaa.

Pitkällisen harkinnan tuloksena otamme kuitenkin siilin. Tiedän hyvin, että joudun mahdollisesti myöhemmin ehkä luopumaan siitä, jos muut perheenjäseneni tai jopa minä saan siitä esimerkiksi astmaa. Kuulostan mahdollisesti eläinrääkkääjältä, joka vain tahtoo elukan eikä välitä siitä, mutta niin ei ole. Olen haksahtanut siileihin, mutta osaan toimia järkevästi. Nyt on ilmassa huolta siilin allergisoinnista. Yritän kuitenkin luoda siilille ihanan kodin ja hoitaa sitä niin hyvin kuin siiliä voi hoitaa. Jos joudun siitä joskus tulevaisuudessa luopumaan, luovun siitä. Etsin hyvän, huolehtivan kodin ja käyn katsomassa sitä usein.

Tiedän että tämä kuulostaa siltä, että siili olisi "koe-eläin", mutta kun varmaa tietoa ei kerran ole... Yritän kuitenkin. Siilille hyvä koti ja jos pahaa allergiaa ilmenee, ei voi mitään. Ovathan jotkut siilisteistä joutuneet luopumaan pikku jalokivistään. Tiedän riskit ja otan silti siilin. Luin koko keskustelun, kiitos tiedoista. Toivottavasti meillä menee siilin kanssa hyvin. :)
Miiy
Member

ViestiKirjoittaja Kude » 31 Joulu 2006, 18:43

Onneksi olkoon! Ja kiitos kiittämästä emulis4
Kude
Member

ViestiKirjoittaja Tuulia » 08 Tammi 2007, 15:27

Itse olen luultavasti allergisoitunut Albertille nyt pikkuhiljaa. Varma en ole siitä että onko syynä herra itse, kissanhiekka vai matojen kakka, en ole tehnyt sen kummempia kokeita aiheella (tosin pikkumato-farmista ajattelin hankkiutua eroon ja jatkossa ostaa vain syötäviä settejä, on vähemmän kakkaa talossa). Albertia epäilen siksi, että nykyisin saan usein iltaisin (kun on Albertin sylittelyaika) kovia aivastuskohtauksia, niitä ei ilmene juurikaan ennen Albertin syliin nostamista mutta sen aikana/jälkeen kyllä. Myös piikeistä saatavat iho-oireet (jotka siis ainakin etupäässä ovat mekaanista ärsytystä, vähän saattaa mukana olla allergiaa esim piikissä olevaa siilin sylkeä kohtaan) ovat pahentuneet huomattavasti viime kuukausina. Albert on nyt ollut meillä noin kaksi vuotta.

Allergiani kehitys meni osapuilleen näin: Albert tuli kotiin -> huoneiston lämpötilaa nostettiin siilille sopivaksi -> noin kahden kuukauden päästä tuli allergiaoireita (aiemmin ei ollut jatkuvia oireita ollenkaan). Kävin allergiatesteissä, joissa todettiin huonepölyallergia. Olen järkeillyt, että lämpötilan nostaminen johti pölyn lisääntymiseen joka puolestaan johti allergian puhkeamiseen/pahenemiseen. No, sain lääkityksen ja ostettiin ilmanpuhdistimia yms. Nyt sitten viime kuukausina olen alkanut yhdistää tuon iltaisen aivastelun nimenomaan Albertin käsittelyyn. Se, että Albert on aitauksessaan tai huoneistossa muuten, ei riitä oireiden tulemiseen, mutta sylissä pitäminen kyllä. Allergista nuhaa minulla on ollut jatkuvasti, mutta oletan sen johtuvan tuosta kun herkistyin niin kovasti huonepölylle silloin pari vuotta sitten.

En aio luopua Albertista tämän takia. Tilanne on kestettävissä, toistaiseksi en ole edes vähentänyt Albertin käsittelyä, kestänpähän sitten vaan aivastelun ja paukamat iholla. Mahdollista olisi lisätä siivoamista, vähentää siilin käsittelyä, heittää tuo matofarmi puis, kokeilla eri kissanhiekkoja ja mitä sitten vielä keksisikin. Toistaiseksi en aio muuta kun luopua matojen kasvattamisesta itse (niiden siivoaminen on niin pölyistä hommaa että sepä vasta aivastuttaa, vaikea sanoa onko allergia vai vaan ärsytysreaktio siihen pölyämiseen). Itse kestän kyllä nämä vaivat Albertin takia, valinta olisi varmasti erilainen jos kärsijänä olisi joku muu (mies, lapset). Siitä olen iloinen että en ole ottanut enempää siilejä, vaikka mieli olisi tehnyt...

Siili ei ole mikään allergiavarma eläin, niinkuin ei mikään muukaan eläin. Mitä allergisempi on ja mitä enemmän perheessä on allergisia ihmisiä, sen varmemmin kannattaa jättää hankkimatta mikään eläin. Tai valita eläin tyyliin hamsteri, joka (julmaa kyllä) on niin lyhytikäinen, että mahdollista allergiaa voi kärsiä sen aikaa kun eläin on talossa...
Tuulia
Member

ViestiKirjoittaja Danja » 08 Tammi 2007, 22:28

Tuulia: voi hitsi miten tylsä juttu :( Kokeilepas sen kissanhiekan vaihtamista hiekkapuhallushiekkaan tai chincillanhiekkaan. Meillä on tuota edellistä (on kamalan paljon halvempaa kuin chincillanhiekka ja ainakin Tähkä tykkää yhtä paljon huokeammastakin vaihtoehdosta..) eikä se hiekka pöllyä ollenkaan samalla tavalla kuin kissanhiekka. Eikä jää poikasiilin pippeliin kiinni kuten kissanhiekka joskus. Niin ja nuo hiekat ovat tosi hyviä myös hiekkakylpyyn :)
Danja
Member

ViestiKirjoittaja simppuli » 22 Tammi 2007, 18:01

Joskus aiemmin totesimme äidin ja isän kanssa että EI! Mutta voi ei, nyt rupeaa taas minua kiinostamaan. Mutta äiti ja isi.. Olen allerginen monille eläimille. Haittaako myös kauheesti teitäettä se on yöeläin?
simppuli
Member

ViestiKirjoittaja Danja » 22 Tammi 2007, 18:05

Simppuli: sehän riippuu ihan siitä minkälainen oma rytmisi on. Ja toki siileilläkin on yksilöllisiä eroja siinä, mihin aikaan ne heräilevät. Minä itse olen sellainen yökukkuja ja päivisin ja iltaisin aina menossa, että siili sopii rytmineen mulle mainiosti :) Tietysti kovin nuorille siilin nukkumarytmi on varmaan aika ongelmallinen.
Danja
Member

ViestiKirjoittaja Salla L » 22 Tammi 2007, 19:45

Simppulille vastaisin että mielestäni siili ei sovi lapsen lemmikiksi siksi koska se herää myöhään ja ja menee nukkumaan aikaisin. Lapset tarvitsevat paljon unta ja usein noudattaa nukkumaanmeno aikoja, jolloin päivittäinen yhteinen aika siilin kanssa olisi aika vähissä. Siiliä ei saisi mennä herättelemään päivällä turhaan, se varmasti sressaantuu siitä ja voi olla vihainenkin. Periaatteessa nyt ainakin itse koen sen niin ettei lemmikissä jota näkee tuskin koskaan olisi paljoakaan iloa.

Tuulialle tsemppia Alpun kanssa, mulla on ihan samat oireet kuin sulla. Kivana bonuksena tässä viime kuukausien aikana olen saanut myös hillittömän silmien kutinan. Jos olen silitellyt Koistista ja vahingossa pyyhkäisen kädellä silmän läheltä, silmä on kuin tulessa. Ihmeellistä ettei itselleni allergia-oireita ole ilmennyt muiden eläinten kuin oman rakkaan siilin kanssa. Meillä on myös hamsteri (jolle myös altistun jatkuvasti) ja koira-vieraita säännöllisesti.
Salla L
Member

ViestiKirjoittaja Kude » 22 Tammi 2007, 21:56

Itse oon 11. Nukkuma-aika on 22, joten kyllä sitä siiliä ehtii siinä leikittää :) Joskus herätän siilini jo kello 18, mutta se tapahtuu vain silloin kun on vieraita jotka haluaa nähdä Pippurin...
Kude
Member

ViestiKirjoittaja simppuli » 23 Tammi 2007, 20:44

Oon 10, jos joskus tulevaisuudessa saisin siilin(epätodennäköistä) oisin silloin varmaan 12+. Nukkumaan menen yleensä siinä 22. Vielä siitä allergiasta. olen allerginen... Kokemuksia? Aika monista olen kuullut että ei tule allergiaa mutta hluaisin kovasti... Tietoa on myös runsaasti!
simppuli
Member

ViestiKirjoittaja Kude » 23 Tammi 2007, 21:17

Kyllä, allergia on monissa perheissä juuri se kysymys, johon siilin hankkiminen sitten tyssää. Ja ihan hyvä onkin olla mielummin liian varovainen, kuin uhkarohkea allergian kanssa ;-)
Kude
Member

ViestiKirjoittaja simppuli » 23 Tammi 2007, 21:26

Tykkään vaan niin kovasti siileistä ja itken lähes joka kerta kun ajattelen että "tuskin me saamme"!... :´(
simppuli
Member

ViestiKirjoittaja simppuli » 25 Tammi 2007, 18:34

Jos tulis allergiaa siilistä niin auttaisko tää:

?Suihkuttais sitä suihketta(en muista nimeä) joka vähentää hilseilyä
?Ei nukkuisi samassa huoneessa

Tollain jos tulis allergiaa. Äiti ja isi on hankaloita meinaan sen suhteen!
simppuli
Member

ViestiKirjoittaja sahrami » 25 Touko 2007, 09:15

mulle tulee jos siili pistää ihoon piikillä niin nousee punaisia näppylöitä, mutta ne rauhottaa kun menee pesee kädet ja sit huomasin että chinchilla hiekasta mulle tuli kauheet hengitystie ongelmat, meinas taju lähtee kun happi ei kulkenu ku se hiekka pöllys niin pahasti. mutta sahramistani en luovu ikinä, se on mun muru!
sahrami
Member

ViestiKirjoittaja Hannak » 25 Touko 2007, 18:41

Tuulia

Voisiko sisäilman lämpötilaa laskea? Niin että siili on terraariossa ja sielä on lämmintin esim. lämpökivee ja yms. Minulle itselleni (allerginen) lämpötilan nousu vahvisti oireita.
Hannak
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu