Itse olen mielessäni aprikoinut, että voisivatkohan eläinten ruuissa, mm. kissanraksuissa alhaisen hinnan vuoksi käytettävät lisäaineet BHT, BHA ja etoksikiini lisätä siiliemmekin kasvainriskiä. Näiden säilöntäaineidenhan on siis vahvasti epäilty (ehkä jossain tutkittu ja todettukin, en nyt muista varmaksi) aiheuttavan eläimille juurikin syöpää, epämuodostuneita poikasia, maksasairauksia ym. Esimerkiksi Royal Caninin raksuissa (joita moni siileilleen syöttää - mekin aikaisemmin) ja monissa muissa halvemmissa merkeissä on muistaakseni BHT:tä (E321), ja jos siili saa sitä päivittäin, niin miten mahtaa käydä?
Itse olisin taipuvaisempi syyttämään erilaisia kemikaaleja, lisäaineita ja säilöntäaineita erilaisten syöpien lisääntymisestä (lajista riippumatta) kuin lihaa. Nuo aineet kun eivät ihmisten tai eläinten elimistöön luonnostaan kuulu, mutta lihaa niin ihminen kuin siilikin on syönyt kymmeniätuhansia vuosia (siili vielä vähän kauemmin
).
Toinen teoria on sitten se, että kun siili luonnossa harvemmin eläisi yli 3-vuotiaaksi niin kun lemmikkisiilimme saavuttavat kyseisen iän, alkaa niiden elimistö jo olla aika lopussa ja kasvainten riski kasvaa. Tätä tukisi myös se havainto, että kasvaimet puhkeavat usein juuri 3-4-vuotiaille siileille.
Sinänsä siilille tuskin aiheutuu haittaa siitä, että se saa liha-annoksensa pääasiassa vaikkapa kanan, kalkkunan ja kalan muodossa. Onhan tavallinen jauheliha näitä rasvaisempaa (ja näin epäterveellisempää) siilinruokaa. Lisäksi kun siilien luontaisen ruokavalion lihaosuus koostuu yleensä pienistä jyrsijöistä/niiden poikasista, linnunpoikasista, sammakoista ja liskoista, lienevät siipikarjan ja kalan liha sekä esim. hiirenpinkit lähempänä näitä vaihtoehtoja kuin vaikkapa sika tai nauta. Lisäksi nauta saattaa aiheuttaa joillekin siileille allergisia reaktioita.
EDIT. Typo.