Monipuolinen ruoka siilille

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Marianne » 26 Maalis 2007, 14:37

Siilit varmasti luonnossakin törmäävät hunajaan... ne nimittäin syövät mehiläisiä ja muita pörriäisiä. Kerran siilitutkija oli nähnyt siilin ahmivan mehiläispesällistä pörriäisiä poskeensa :)
Mielestäni voit kokeilla hunajaa pienen määrän. Makeaahan se on.
Että ei jokapäiväistä, siililläkin on hampaat (joita pitäisi pestä) :D
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Sari P » 27 Maalis 2007, 16:03

Hei! Antaisin tässä pienen vinkin, jotta siilin kalaruokavalio saisi vaihtelua: Whiskasin Mmmmmm -kalaruoat ovat meillä todellakin maittaneet! Kössi ei muita kissan märkämuonia suostu syömään, mutta tuossa kun on ihan ehtaa kalaa paloina, ja on monta eri laatua! Suosittelen! Sitten tuli tässä mieleeni että saakos siileille antaa katkarapuja? Ihan näitä pusseissa saatavia tavallisia mausteettomia katkiksia? Voipi olla ettei syö, mutta jos kukaan ei tiedä ettei saisi antaa, niin voihan sitä tarjota. :)
Sari P
Member

ViestiKirjoittaja Kitty » 27 Maalis 2007, 16:14

Hmm.. Täytyypä kokeilla, siinä toivossa että kelpaisi ;) Katkaravuista en ole varma, mutta olen ainakin sekoittanut muutaman kun oln tehnyt Wilmalle "sekasosetta" jossa on mm. porkkanasosetta, kalaa ja vihanneksia. :>
Kitty
Member

ViestiKirjoittaja Sari P » 27 Maalis 2007, 16:48

ja katkaravut ovat maistuneet? :D voisi kokeilla tuollaista sekasosetta... :)
Sari P
Member

ViestiKirjoittaja Kitty » 27 Maalis 2007, 17:00

Luultavasti ovat maistuneet? ;)
Kitty
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 27 Maalis 2007, 17:19

Noissa ihmisille tarkoitetuissa katkaravuissa on suolaa. Se ei ole siilille hyväksi. Jos niitä liottaa oikein hyvin, niin ehkäpä sitten uskaltaa silloin tällöin herkkuna tarjota. Tai jos löytää kaupasta tai torilta tuoreita suolattomia niin niitähän voi tietenkin tarjota.
Memma
Member

ViestiKirjoittaja Kitty » 27 Maalis 2007, 18:44

Jeps, minä liotin niitä, ja keitin tietysti. :)
Kitty
Member

ViestiKirjoittaja Sari P » 31 Maalis 2007, 14:18

juu, niinhän niille on tehtävä :)
Sari P
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 31 Maalis 2007, 18:15

Minä olen tarjoillut satunnaisesti (kerran kuukaudessa tai ehkä kahdessa) siileilleni noita pakaste katkarapuja. Olen huuhtonut niitä lähes viisi minuuttia juoksevan veden alla, uskon, että siinä ajassa ja vesimäärässä suolaa saa riittävästi pois niistä. Mitenkään en ole katkarapuja kypsentänyt, mutta meidän ahmatit tulevat syömään, kun haistavat ruoan, eli eivät ehdi pilaantua.

Kerralla olen antanut 2 isoa tai 3 pientä katkarapua ja hyvin ovat uponneet.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja vera_ » 13 Huhti 2007, 11:10

Saako siilille siis syöttää kastematoja, jos ne ensin pitää esim. kuukausen päivät jossain puhtaassa, että ne ns. saa vatsahuuhtelun? ;)
vera_
Member

ViestiKirjoittaja vilhosiili » 16 Huhti 2007, 22:46

itse en olisi niinkään varma noista kastemadoista. En ottaisi riskiä vaikka puhdistaisi kuinka.

Itsellä olisi ruokaan myös YKSI KYSYMYS:
Syötin eilen Vilho siililleni kokeillakseni kurkkua pienen siivun ja hyvin maistu, samoin salaattia olen kokeillut ja on mennyt alas todella hyvin.
Kysymys onkin, että saanko antaa noita jatkossa? (salaattia ja kurkkua) Ainoita vihanneksia, mitä meidän poika syö. =)
vilhosiili
Member

ViestiKirjoittaja miia » 16 Huhti 2007, 23:24

en nää mitään estettä jos oot pessy ne hyvin antaa sillon tällön pienen palan. kyl siili yleensä ite tietää mitä voi syödä. jos uloste ei muutu normaalista poikkeavaksi ni sillon voi huoletta antaa pikkusen vihanneksiakin.
miia
Member

ViestiKirjoittaja Ichico » 11 Kesä 2007, 12:05

Vähän offia. En tiedä onko tätä kysytty jo mutta menkööt...Eli kumpia siilille täytyy syöttää enenmmän: Eläviä hyönteisiä vai niitä säilykehyönteisiä? Kun jossain sanottiin että säilykkeitä vain vähän ja enemmän eläviä yönteisiä :>
Ichico
Member

ViestiKirjoittaja Heli » 18 Kesä 2007, 23:56

Kun hevosilla ja pupuilla yms. on nuoltavia mineraalikiviä, niin miksei siileillä käytetä sellaisia?
*nolona*

+ Katselin nettikaupassa jotain jyrsijöiden "herkkuja", esim. purerkeltavia hunajatankoja. Saisiko siilille antaa sellaisen? Oma siili tykkää kyllä näpertää kovia raksuja, joten tuo olisi hyvä hampaille, vaikkei siilit jyrsijöitä olekaan. Vai kuulostaako hunajatanko liian makealta?
Olen näköjään ennenkin kysynyt hunajasta, mutta tuo "herkku" herätti kiinnostuksen, sillä olisi kiva hemmotella siiliä kauhukokemuksen jälkeen, kuten kylpy tai kynsienleikkaus. Hänellä kun ei varsinaista herkkua ole, jota voisi siihen tarkoitukseen antaa.
Heli
New member

ViestiKirjoittaja Kikke » 19 Kesä 2007, 14:37

Ichico: Mieluusti enemmän sitä elävää (tämä ei siis tarkoita sitä että esim jauhomatoja puoli kuppia ja säilykesirkkoja vain muutama vaan vaihtelevasti). Minulla ei itselläni pokka riitä elävän syöttämiseen muuten kuin erilaisten matojen kohdalla eli itse syötän juuri nämä "tärkeimmät ruokaeläimet" sirkat jne ihan säilykkeitä ja tarjoan niitä enemmän kuin eläviä hyönteisiä eli maalaisjärki mukaan ;)

Heli: Hunajatangot ovat yleensä viljapohjaisia, joten en suosittele. Se ihanasti luikerteleva jauhomato tai jättijauhomato on siilille varmasti se paras palkinto ;)
Kikke
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Ravinto & ruokinta