Kannattaa ottaa huomioon mimmoiseen tilaan siilin laittaa, siilin asumukseen ei saa paistaa aurinko suoraan eikä käydä vetoa.
Siili tarvitsee juoksupyörän, erilaisia pesämökkejä, putken pätkiä, hiekkalootan/lootia, leluja (kaikki siilit ei leiki).
Jotkut siilit tykkäävät myllätä esim paperikassiin laitettujen kuivattujen lehtien seassa. Siilille kannattaa hankkia pesämökkeihin fleeceä + sitä tarvitaan myös siilin käsittelyssä.
Siili kannattaa ostaa yhdistyksen hyväksymältä kasvattajalta, hinta on n. 350e. Kasvattajalta ostetun siilin taustat tiedetään ja se on jo tottunut käsittelyyn pienestä pitäen.
Siilille löytyy ruokia eläintarvikekaupoista(mm. raksut), kalkkunan/broilerin/naudan jauhelihaa löytää ruokakaupoista. Suosittelen osallistumaan ötökkäpurkkien kimppatilauksiin, tulevat huomattavasti halvemmaksi kuin suomesta ostetut. Useimpia ruokahyönteisiä voi kasvattaa itse, jos vaan on intoa ja halukkuutta.
Suosittelen vierailua kasvattajan/siilin orjan luona, saa paljon tietoa ja tuntuman siilienorjan arkeen
Esim. meille on tervetulleita etenkin allergiset jotka haluaa kokeilla tuleeko siileistä mitään. Itse kun olen allerginen muille karvaotuksille eikä niitä täältä löydy.