Koiranpentu ja siili

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Koiranpentu ja siili

ViestiKirjoittaja vinkka » 18 Huhti 2007, 14:34

Hei te asiasta paremmin perillä olevat!

Mulle on tulossa taloon pienenpieni koiranpentu, jota ei tietenkään vielä ole rokotettu kun se on juuri luovutusikäinen. Koitin haulla löytää aiheesta juttua, mutta ei silmään ainakaan osunut... Kysymykseni on siis seuraava: saako rokottomaton koiranpentu haistella siiliä? Onko olemassa jotain tautiriskejä, ja jos on niin mitä ja miten niitä voi minimoida? Siileillä on oma kerrostalonsa jonne koiralla ei ole minkäänlaista pääsymahdollisuutta muuten kuin valvotuissa oloissa.

Kiitokset vastauksista jo näin etukäteen!

edit: tietenkin salmonella on tiedossa, mutta sehän nyt onkin vähän itsestäänselvyys...
vinkka
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 18 Huhti 2007, 15:37

Koirien rokotuksiin liittyvät taudit eivät minun tietääkseni voi tarttua siilistä (kannattaa kysyä eläinlääkäriltä).
Koirasta siiliin ja toisin päin voi tarttua erilaiset loiset: kirput, punkit, madot jne. Ne voivat olla molemmilla melko huomaamattomia "vaivoja", ja koirilla varsinkin loiset ovat melko yleisiä.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Lizette » 20 Huhti 2007, 12:35

Meillä on myös tullut koira siilin jälkeen. Itse en sen suuremmin eristänyt eläimiä toisistaan, siilin kaappiasunto eristää mielestäni sopivasti koska suurin vaara on varmasti koiran mielenkiinto siiliin välipalana. Piikit toki suojaavat siiliä mutta kaunista jälkeä ei synny kummallekaan jos koira päättää ruveta siiliä maistelemaan.
Meillä on alusta asti kielletty koskemasta siiliin, nuuskia saa ja katsella. Sama on toiminut myös marsujen kohdalla ja koira himoitseekin nyt enemmän marsujen ruokia kuin itse marsuja, joihin pääsisi käsiksi senkun nappaisi vain. Yksin ei koskaan jätetä samaan huoneeseen pidemmäksi aikaa.
Ja meillä pestään kädet kun siirrytään siilin käsittelystä muihin asioihin, oli se sitten koiran silittäminen tai ruuan laitto.
Lizette
Member

ViestiKirjoittaja tini » 20 Huhti 2007, 19:34

Meillä on siilit tullu vasta koirien jälkeen, mutta meidän koirat on ihan siilifaneja. Ainoona ongelmana yhteisasumisessa on meillä ollut siilien koirien mielestä vastustamattomat ruoat.. Pari kertaa ennen lasiovia on koirat menneet verkoista tehdyistä ovista läpi ja syöneet siilin ruoat ja päästäneet siilin karkuteille ;)
tini
Member

Paluu Siilikeskustelu