Asunto- ongelma, vai onko?

Tee-se-itse -puuhasteluun, projekteihin ja nikkarointivinkkeihin keskittyvä keskustelufoorumi

Asunto- ongelma, vai onko?

ViestiKirjoittaja Alexis » 21 Kesä 2006, 23:36

Olen tässä ajatellut, että pitäisiköhän minun myydä Hermannin puinen kotilaatikko ja ostaa tilalle pienempi, muovinen "Duna"... Siilin nykyinen koti on sisämitoiltaan 116 x 80 x 40 cm, mutta tila tuntuu turhalta, koska H saa iltaisin juosta kuitenkin huoneessaan vapaana. Toisaalta "häkin" olisi kuitenkin hyvä olla mahdollisimman iso, joten kovin paljon pienempään en tuota asumusta vaihtaisi. Jos taas siilin koti olisi pienempi, niin saisin jotain muitakin mööpeleitä huoneeseen sisälle ja tilan paremmin hyötykäyttöön. Nyt huone on päivät ja yöt siilin käytössä, joka kuitenkin nukkuu tietenkin päivät. <br> <br>Auttakaa minua päättämään tämä asia, jota olen vatvonut mielessäni jo monta viikkoa
Alexis
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 22 Kesä 2006, 08:34

Itse olen ison tilan kannattaja, mutta minulle ei oikein käynyt selväksi, saako siilisi juosta koko yön vapaana vai ainoastaan illalla. Jos siilisi on koko yön vapaana, niin silloin pienempikin päiväasumus mielestäni käy, mutta jos juoksutat sitä vain valvonnan alaisena, niin silloin jää jäljelle turhan monta tuntia hereillä oloa pienessä kopissa. Vertaan itse tätä aina niin, että mitäpäs, jos itse asuisit 22h vuorokaudesta yhdessä huonessa ja kahdeksi tunniksi pääsisit ulos. ;)
Memma
Member

ViestiKirjoittaja tini » 22 Kesä 2006, 13:15

Meillä ainakin näin kesäaikaan siilit on hereillä millon mihinkin aikaan vuorokaudesta, kun aina on valosaa. Kauhea ajatus, että siili heräisi ja asuisi pienemmässä asumuksessa, eikä olisi oikein tilaa remuta.
tini
Member

ViestiKirjoittaja Alexis » 22 Kesä 2006, 13:29

Juu, eikun siili on saanut tähän asti olla koko yön aamuun asti vapaana siinä omassa huoneessaan. Tavallaan tuo erillinen laatikko on siis tuntunut kokonaan turhalta ja tilaakin se vie hurjasti. Eli jos ostan uuden ja pienemmän "häkin" eli sellaisen dunan, niin siili nukkuisi siinä päivisin. Laittaisin siilin pesälaatikon dunaan, jolloin piikkipallo menisi aamun koittaessa itse häkkiinsä. Dunan yläosanhan voi nostaa pois, jolloin eläin voi tulla ja mennä miten huvittaa. Sitten nostaisin aamulla häkin yläosan paikoilleen ja siili nukkuisi siinä kunnes taas illalla lähtisi iltalenkilleen huoneessaan. Päivällä minä puhdistaisin huoneen lattian ja huoneessa saisi käydä muitakin, kuten pieni tyttäreni. Vanhassa (= pari kk sitten valmistettu) puulaatikossa on 40 cm korkeat reunat, joiden yli siili ei pääse kulkemaan. En ole halunnut mitään ramppivirityksiäkään laittaa ettei haavereita pääsisi sattumaan. <br> <br>Tällaisia minä mietiskelen, enkä kyllä vieläkään osaa päättää mitä tehdä... <br> <br>Olen käynyt katsomassa lemmikkieläinliikkeessä noita dunia ja miettinyt, miten kamalan pieniä niitä onkaan markkinoilla. On ahdistavaa ajatella laittavansa edes hamsteria sille tarkoitettuun häkkiin, sillä loota on todella pieni. Suurimmasta kokoluokasta olen kuitenkin löytänyt mukavan oloisen mallin. Siinä siilini varmasti viihtyisi ja miksipä ei viihtyisi, koska saa yöt olla vapaana. Oma siilini ei päivisin ole herännyt edes juomaan niin että olisin huomannut. Tuollainen suurempikin duna vie kuitenkin vähemmän tilaa kuin nykyinen ja dunan voisi tarvittaessa kantaa välillä muualle. Puulaatikkoa ei kyllä siirtele erkkikään.
Alexis
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 22 Kesä 2006, 14:04

Hmm, miten olisi ns. siilikaappi (esimerkkejä löytyy asuntonäyttelystä)? Kaappi ei vie niin paljon lattiapinta-alaa, mutta siilillä on monessa kerroksessa kuitenkin tilaa remuta. <br> <br>Toinen vaihtoehto olisi, että siilillä ei olisi niinkään mitään varsinaista häkkiä, vaan esim. nurkkaus huoneesta, josta sen oma pesäkoppi, kupit ja muut tavarat löytyisivät. Itselläni ei ole käsitystä tällaisen järjestelyn toimivuudesta mutta käsittääkseni jotkut näin siilinsä kuitenkin asuttavat :) <br> <br>Itse ainakin kavahdan hieman ajatusta pienestä Dunasta, etenkin jos siilillä ei ole vapaata kulkua sieltä pois välittömästi kun se haluaa. Meillä Daimsku ainakin turhautui heti jopa suhteellisen kookkaassa kaninhäkissä (ravasi yhden seinän vieressä niinkuin tiikerit eläintarhassa), minkä vuoksi osittain päädyimmekin rakentamaan nykyisen siilikaappimme, vaikka tyttö yöt saikin olla vapaana :)
Nea
Member

ViestiKirjoittaja NamiSiili » 22 Kesä 2006, 14:36

Meillä on Namin alueena keittiö, eteiskäytävä ja eteinen. Kolmekerroksinen siilikaappi löytyy keittiön nurkasta, mutta siitä ei Nami tykkää. Lattialla on puinen pesämökki, iso fleecepeitto, pahvilaatikko täynnä kuivattuja lehtiä sekä 2- kerroksinen olutlaatikoista nikkaroimani laatikkotalo. Nami ryömii joihinkin noista aamulla nukkumaan ja illalla kömpii sieltä syömään ja leikkimään. <br> <br>Eli pointtini on se, että kuten Nea sanoi, meillä on toiminut hyvin tuo eri pesien ripottelu seinien viereen ympäri Namin aluetta. <br>Harmittaa vaan kun hirveällä työllä ja tuskalla (ja kalliilla) rakentamamme siilitalo on nyt vaan siiliesineiden asuttama... :) Pitäisiköhän se myydä...
NamiSiili
Member

ViestiKirjoittaja Alexis » 22 Kesä 2006, 20:35

Sellainen kaappi- kerrostalo voisi olla hieno ratkaisu. Sen lisäksi siili saisi tietenkin edelleen juosta vapaana. Mutta kaapin ansiosta tilaa säästyisi siilin omassa huoneessa. Tilaa meillä on tässä huushollissa yllin kyllin, mutta jotta salmonellavaaran pienen lapsen kohdalla voisi ottaa huomioon, ei siilin pesiä voi sirotella joka nurkkaan. Muutenhan tuo ei olisi mikään ongelma, olisi kotoisaa antaa siilin olla vapaasti koko asunnossa. Lapsi + salmonellaketjuja löytyy, mutta olisi kiva tietää miten te joilla on ihan pieniä lapsia olette rajoittanut siilin vapautta? Vai saako siili käytännössä oleskella samoissa huoneissa? Johanna Raulion tekstistä käsitin, että salmonellariski kyllä on olemassa. Jos vaikka tutti putoaa siilihuoneen lattialle ja lapsi laittaa sen takaisin suuhun, niin riskihän se on.
Alexis
Member

ViestiKirjoittaja Mimmi » 22 Kesä 2006, 23:20

Mäkin siilin tullessa hankin ikeasta ison,kunnollisen vitriinin ja kunnostin sen siilille kodiksi. Nykyisin se lojuu vanhempieni luona. Pikkasen harmittaa kun meni rahaa hukkaan. toisaalta kyllä siitä silloin tällöin on hyötyä kun joskus satun vanhempieni luona yötä olemaan ja koirien takia siilini asustaa päivät kopissa. mut sekin on harvinaista. <br>Nykyisin asun yksiössä ja siilini saa täysin vapaasti liikkua täällä. Lattialla lojuu putkia ja käytäviä, fleecejä, vessakoppi, juoksupyörä ja kaikkee muuta pikkusiilisälää. Useimmiten siilini löytää nukkumasta sen kuljetusboksista,joka siis on lattialla ovi auki (sellainen pikkukisun kuljetusboksi), siellä sisällä pieni patja ja fleeceä. Tai sitten vessakopin päälle levitetyn fleecen alla.
Mimmi
Member

ViestiKirjoittaja suuskii » 19 Huhti 2007, 23:31

Sain siilini kaksi viikkoa sitten. Siili täytti juuri kaksi. Siili oli tämän astisen elämänsä käsittääkseni asustellut kaninhäkissä eli tasaisella maalla. Teimmepä nyt sitten Sallille siilikaapin, jossa Salli on jo muutaman päivän ollut. Tuntuu vaan arastelevan hirveästi ramppeja ja minua itseäni pelottaa ettei sille satu mitään. Onko joitakin vinkkejä/neuvoja millä saisin siiliäni totuteltua ramppeihin? Alas Salli jo menee, mutta ylös ei.

Rampeissa on urat ja "kaiteet" mutta..

Tässä muutama kuva kaapista:
<a href="http://www.aijaa.com/v.php?i=481021.jpg" target="_blank" rel="nofollow">URL</a>
<a href="http://www.aijaa.com/v.php?i=481031.jpg" target="_blank" rel="nofollow">URL</a>
suuskii
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 20 Huhti 2007, 00:56

Meidän siilit "totutettiin" ramppeihin seuraavalla tavalla: otetaan jättis pinsetteihin, viedään se siilin nenun eteen ja houkutellaan sitten madon avulla siili kulkemaan ramppia ylös. Heti siilin päästyä seuraavaan kerrokseen mato annetaan luonnollisesti siilille palkaksi ;)

Ei tarvinnut toistaa kuin pari kertaa niin johan äkkäsivät ramppien käytön :) Tsemppiä!

PS. Eiväthän rampit ole siilille liian liukkaat?
Nea
Member

ViestiKirjoittaja suuskii » 20 Huhti 2007, 12:02

En usko että liukkaudesta johtuu, koska alas menee ihan hyvin. Pitää yrittää tuota kikkaa ja toivoa parasta!
suuskii
Member

ViestiKirjoittaja Ruuti » 20 Huhti 2007, 12:53

Meillä on uusiin paikkoihin jätetty kuivaruokaa (kissan nappuloita) tasaisin välein. Hyvin on oma totuttelu myös toiminut. Ekana yönä saattaa olla vaan osa nappuloista syöty (lähempää tai alempaa) mutta kun pari yötä menee, niin hyvin sitten on tottunut niihin. Että tuollei huomaamatta kun totuttaa, niinkun Nea tuossa jo kertoi, niin aika helposti on ainakii meillä sujunut.

Ja siilu saa vielä omia seikkailukokemuksia kaupan päälle. Huisia! :)
Ruuti
Member

ViestiKirjoittaja NamiSiili » 20 Huhti 2007, 19:15

Meillä oli myös Namille siilikaappi, jossa oli suurinpiirtein samanlaiset rampit. Puoli vuotta yritettiin saada Namia menemään ramppeja vaikka millä konsteilla, mutta ei auttanut. Myimme lopulta kaapin ep- tyttöselle joka hokasi heti että mistä on kysymys!

Että kaappia rakentaessa kannattaa näköjään aina muistaa ettei kaikki siilit välttämättä niistä tykkää... Nami ainakin on niin pelkuri ettei ramppeja kiipeä! :/
NamiSiili
Member

ViestiKirjoittaja Pau2 » 22 Huhti 2007, 12:14

Meillä molemmat siilit oppivat ihan itsestään parissa päivässä (yössä) ramppien käytön. Ilmeisesti se on paljon siilistä kiinni, mutta nuo ovat sen verran persoja ruualle että kehottaisin koittamaan esim tuota jättistemppua :)
Pau2
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 22 Huhti 2007, 13:03

Ostin viime Tuffareilta Iidalle sellaisen ison mökin, jonka katolle on rappuset. Rupesin laittamaan ruuat sinne katolle, että neiti saisi vähän ylimääräistä liikuntaa. Yhtenä yönä oli ruuat jääneet syömättä, mutta laitoin sitten päiväksi sapuskaa tarjolle lattialle. Sen jälkeen Iida aina osasi mennä katolle syömään. Vedet pidin pitkään lattialla varmuuden vuoksi, koska se ei siiliä houkuta kuitenkaan samalla tavalla. Kun muutimme siirsin mökin pois Iidalta, koska se ihan selvästi ei koskaan pitänyt kiipeilemisestä, eikä oikeastaan edes koko mökistä. Iidan äiti Bella sen sijaan on aivan ihastunut mökkiinsä, varsinkin kun laitoin oven suuhun vielä putken jota pitkin se ryömii turvalliseen koloonsa. Kovin on siis siilikohtaista tämä kiipeily ja ylipäänsä mukavat tai ikävät jutut, mutta ruoka toimii aina hyvänä houkuttimena.
Memma
Member

Paluu Nikkarointi & vinkit