Siili ei tarvitse häkkiä, mutta jokin oma paikka (aitaus, siilikaappi, nurkkaus tarvikkeineen ja pesämökkeineen) sillä olisi hyvä olla. Mutta mitä enemmän siili saa olla vapaana, sen parempi sille
Lattialla kirmaava siili on omistajalleenkin silmänilo.
Meillä toinen siileistä on ollut alusta asti melko siisti, toinen kova sottaaja, mutta kikkailemalla on päästy siihen tilanteeseen, että satunnaisia vahinkoja lukuunottamatta tarpeet tehdään hiekkiksiin tai pöydän/sohvan alle, jotka on suojattu sanomalehdillä. Mutta siilikohtaista on tämäkin.
Siilin ylläpitokustannukset riippuvat paljon omasta viitseliäisyydestä. Hyönteisiä itse kasvattamalla säästää aika hyvin, samoin osallistumalla kimppatilauksiin tai tilailemalla hyönteisiä eri nettikaupoista/herppiharrastajilta.
Itse olen laskeskellut, että sama päiväannos ötököitä voi eläinkaupasta ostettuna maksaa jopa lähes 6 euroa kun taas em. paikoista tilaamalla sen saisi 67 sentillä
(kokonaisuudessaan tämä laskelma löytyy sivuiltamme <a href="http://www.tahdenlennon.net" target="_blank" rel="nofollow">www.tahdenlennon.net,</a> jos kiinnostaapi). Esimerkki on kärjistetty, mutta todellisuudessakin toisaalla sirkat maksavat 5 senttiä - toisaalla 50 senttiä, eli hajonta on aika suurta.
Hyönteiset kuitenkin lienevät se suurin menoerä - lihaa ja raksuja kuluu ainakin meillä niitä vähemmän ja ne ovat myös ötököitä halvempia melkeinpä vaihtoehdosta riippumatta.
30-45 euroa ruokiin/kk on oma arvioni, mutta riippuu siis tosiaan paljon siitä, mistä hyönteisiä ostaa. Lisäksi jatkuviin menoihin lisäisin hiekan (ehkä n. 5e/kk?). Alkuhankintoihin meni useampi satanen ja yllättävien eläinlääkärireissujen varalta kannattaa aina pitää muutama sata euroa tallessa
EDIT. Laskuvirhe.