Voiko siili uida?

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Voiko siili uida?

ViestiKirjoittaja toukosiili » 26 Kesä 2007, 10:42

Tämä on vähän tyhmä kysymys, mutta osaako/voiko siili uida?
Ei tietenkään järvessä vaan ihan pesuvadissa.
Kun olen nähnyt netissä kuvan jossa kääpiösiili <strong>ui.</strong>
toukosiili
Member

ViestiKirjoittaja oliver » 26 Kesä 2007, 11:38

Kyllä kuva ihan oikein näyttää, siilit uivat. Uivatko vadissa? Kuinka syvää ja kuinka laajalti vettä pitää olla, että siili ui? Uiko siili vasta kun on pakko eli jalat ei yllä pohjaan vai jo aiemmin? osaavatko kaikki siilit uida? Paljon on kysymyksiä mutta ainakin osa siileistä ui, jopa vapaaehtosesti. Ainahon voi koittaa miten oma siilurainen asiaan suhtautuu. Ja uinnin jälkeen ei saa vilustua!
oliver
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 26 Kesä 2007, 12:16

Kyllähän ne uivat, niin järvessä http://www.suomensiiliyhdistys.fi/galle ... ?pos=-6468
kuin pesuvadissakin <a href="http://youarehere.redbook.ivillage.com/time/swimminghedgehog.jpg" target="_blank" rel="nofollow">http://youarehere.redbook.ivillage.com/time/swimminghedgehog.jpg</a>

Jossain päin siilimuailmaa tuota uimista kai suositellaan jopa laihdutuskeinoksi, mutta itse en ehdoin tahdoin laittaisi siiliä ammeeseen, jossa sillä eivät jalat yllä pohjaan ja josta se ei omin avuin pääse pois. Voisin kuvitella, että pakokauhu iskee pikku siiliparalla viimeistään siinä vaiheessa, kun uiminen alkaa kyllästyttää (tuskin kaikki siitä edes erityisemmin pitävät?) tai voimat alkavat ehtyä, eikä voi tehdä muuta kuin räpiköidä vaan eteenpäin välttääkseen hukkumakuolon...

Nämä siilit, jotka ihan itse hakeutuvat veteen uimaan (esim. juuri järven rannalla) ovatkin sitten asia erikseen :) Luonnossahan siilit voivat myös uida pienten lammikoiden tai jokien/purojen yli.
Nea
Member

ViestiKirjoittaja Ruuti » 26 Kesä 2007, 14:17

Meidän siilu jopa pitää uimisesta. Meillä on tuota väsymistä estämään käytetty omistajan valvovaa silmää ja kouraa sekä hyvin pientä ammetta, tai oikeastaan suurta pesuvatia, jonka pohjalle laitetaan kivi tai kukkaruukku nurinpäin, jolta siili voi sitten uimareissulle ponnistaa.

Lisäksi vettä laitetaan sen verran, että takajalat yltävät pohjaan jos siili haluaa. Vesi kannattaa sitä sen verran, että vaikka muu siili ei pohjan yllä, voi se silti tökkiä takajaloilla vauhtia, jos sitä huvittaa niin tehdä.

Nyyti on kyllä muutenkin peseytymisesta ja suihkuttelusta pitävä siili. Kaikki siilithän eivät kylpemisestä kovinkaan perusta. Olemme huomanneet sellaisen jutun, että jos vesi on yhtään liian viileää tai lämmintä siilin mielestä, se ei kyllä vedessä viihdy. Toiset eivät viihdy muutenkaan. Meidän Ryyni onkin läträäjä.
Ruuti
Member

ViestiKirjoittaja miia » 28 Kesä 2007, 20:06

kyllä siilit uivat ja tunnustan että uinti kuva siilistäni on netissä. vapaaehtoisesti täällä kesällä rannalla lämpimään veteen siilit kipottelevat uimaan toki valvotusti kun eivät aina muista uida rannan suuntaisesti tai atalalle päin. viileessä vedessä mun siilit ei suostu vapaaehtoisesti kahlaamaan. se on ihan siili kohtasta. pakottaa eikannata jos siili ei tykkää muten alkaa inhoomaan enemmän vaan tassupesuja jne.
miia
Member

ViestiKirjoittaja vera_ » 29 Kesä 2007, 20:22

Meillä Aku ui puhdistetussa kylpyammeessa ja kyllä se siitä näyttää tykkäävän. Tosin meillä harrastetaan sitä tosi harvoin.
vera_
Member

ViestiKirjoittaja Medlin » 30 Kesä 2007, 01:39

Mä en aluks uskonut että siili voi uida mutta pesun yhteydessä päätin koittaa onko totta ja penteles kyllä se vaan ui.. Ukko ei tosin kovin ihastunut ollut ideaan laittaa hänet uintireissulle ja nyt vihotteleekin mulle siitä... mutta tulipa koitettua onko totta :D
nyt täytyykin antaa herralle iso mato palkkioks :)
Medlin
Member

ViestiKirjoittaja Korahdus » 30 Kesä 2007, 10:34

Seuraava villitys tuffareille,siili-uinti!
Kuka jaksaa pisimpään?Eri luokkia eri tasosille,kjäh!:)
Korahdus
Member

Paluu Siilikeskustelu