Kannattaako siiliä edes harkita kun en aio syöttää

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Kannattaako siiliä edes harkita kun en aio syöttää

ViestiKirjoittaja misty » 03 Heinä 2007, 09:26

hyönteisiä?

Onko se eläinrääkkäystä ellen anna siilille näitä?

Onko ketään vegaania tai kasvissyöjää jolla on siili?
Jos niin mitä te annatte?
misty
New member

ViestiKirjoittaja Marianne » 03 Heinä 2007, 10:15

Siili on luonnossa hyönteis / sekasyöjä. Siili ei elä kasvisruoalla, koska ei syö luonnossa niitä kuin vahingossa. Minä olen kasvissyöjä, mutta eläimen kohdalla asiaa ei voi ajatella niin, että sille syöttäisi sen mukaan, mitä itse syö tai ajattelee. Tiedän, että on joitakin koiranomistajia, jotka syöttävät koiralle kasvis / soijatuotteita, mutta hyönteiset ovat hieman eri asia.

Toki siilille voi antaa mm. porkkanasosetta, maissia, hedelmiä ym kasvisruokaa, mutta meidän siilit eivät niihin koske. VÄhärasvainen jauheliha, madot, sirkat yms hyönteiset ovat pääravintoa ja vain lisukkeena muuta.

Jos et aio syöttää siilille hyönteisiä, kannattaa harkita jotain toista eläintä, esim. kania tai chinchillaa, jotka pärjäävät kasvisruoalla.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja misty » 03 Heinä 2007, 10:24

Ok!

Tarkoitin tai tarkoitus oli tarkoittaa että hyväksyn sekaruoan kyllä, mutta en mitään elossa olevaa tai siinä eläimen muodossa syötettävää.

Mun tekee pahaa antaa matoja ja toukkia elävinä sekä kuolleina.
Hyväksyn silti lihan ruokavalioon. En antaisi kissalla tai koiralle kasvisruokaa. Mistään eläimestä en kasvissyöjää ole tekemässä vaan haluan antaa sitä enemmän jalostettua ruokaa.
misty
New member

ViestiKirjoittaja Marianne » 03 Heinä 2007, 13:39

Hmm, jos ajattelisit madot vaikkapa irtokarkkimadoiksi :) Ei ne kauaa "ällötä" tai kammota, vaan muuttuvat jopa mielenkiintoisiksi otuksiksi.. Kyllä siihen tottuu, varmaan 90% siilisteistä kammoksuu ötöjä alussa, mutta kun näkee, miten siili innostuu madosta, niin unohtuu ällötyskin :D
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja misty » 04 Heinä 2007, 15:20

Niin kyllä mä pakosti kai tottuisin jos tosissaan siilin haluan.
Tottakai haluan hoitaa sen mahdollisimman hyvin.
misty
New member

ViestiKirjoittaja Memma » 04 Heinä 2007, 21:13

Siileille ei ole vielä kehitetty hyönteispitoisia jalostettuja ruokia. Jalostettuja ruokia on, mutta ne eivät ole laadultaan läheskään yhtä korkealaatuisia kuin hyönteinen, jossa on käytännössä kaikki siilin tarvitsema kompaktissa paketissa. Tölkitetty, kuollut hyönteinen muistuttaa elävää olentoa enää hyvin etäisesti, joten niiden antaminen on kaiketi helpointa. Kuten Marianne sanoi, eläimen kanssa on elettävä sen ehdoilla. Mikäli on erityisvaatimuksia esim. sen suhteen mitä eläin syö on myös laji valittava sen mukaan. Monet eläimet tulevat toimeen kasvisravinnolla ja niistä löytyy myös allergikolle sopivia lemmikkejä, joskin monet niistä eivät ehkä ole samalla tavalla "pehmoisia" hellittäviä kuin turkin omaava siili.
Memma
Member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 05 Heinä 2007, 10:06

Täysin aiheeseen liittymättä, ei se siilikään aina ihan pehmoinen lemmikki ole ;)
Natsuko
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 05 Heinä 2007, 10:14

Siksipä se onkin heittomerkeissä ;)
Memma
Member

ViestiKirjoittaja Jenn » 05 Heinä 2007, 20:34

Itsekkin olin ihan varma, etten syötä omalle siililleni ollenkaan eläviä hyonteisiä ja annan sen homman veljelleni hoidettavaksi, kun itse olen niin kamala ötökkäpelkoinen.
Mutta päätettiin pakastaa kaikki ötökät, mitä anamme Maya:lle, ja hyvin on kelvannut. Ei ällötä yhtään pakastettuina. Tosin kyllä minuakin aluksi säälitti matojen kohtalo, mutta siihenkin tottui. :D

Niin, tosin siitähän en sitten juurikaan mitään osaa sanoa, jos sinusta tuntuu kauhealta antaa "elollisia" ötököitä siilillesi, mutta ainakin eläinkaupassa, se joutuvat kuitenkin jonkun eläimen suuhun, joten siinä mielessä ei se niin kauheata välttämättä ole. :)
Jenn
Member

ViestiKirjoittaja ceylonia » 05 Heinä 2007, 20:43

Minä kans kammosin noita ötököitä, mutta vaikka ei ole ollut siili kuin vasta yhden päivän, olen jo alkanut ötököiden olemassaoloon tottua. Pakastetut eivät minua inhota ja uskallan koskea niihin paljain käsinkin jo.
ceylonia
Member

ViestiKirjoittaja Nocturnal » 09 Heinä 2007, 09:09

Niinhän se on, että ötököihin tottuu. Itse olen siirtynyt pinseistä jättisten kauhomiseen paljain käsin. Siili on kuitenkin hyönteissyöjä ja jos ei monipuolista hyönteisruokavaliota pysty siililleen järjestämään, on parempi ottaa joku toinen eläin.
Nocturnal
Member

ViestiKirjoittaja iida_ » 11 Heinä 2007, 13:24

aluksi mäkään en viittinyt koskea jättiksiin paljain käsin, mutta pinseteillä niiden noukkiminen oli vielä hankalampaa. :D
ei ne ötökät mua enää ällötä, tosin isoista heinäsirkoista tulee välillä kylmiä väreitä. :'D
iida_
Member

ViestiKirjoittaja toukosiili » 16 Heinä 2007, 15:39

Minullakin on siili ja ällöän hyönteisiä, varsinkin toukkia!
Mutta annan siililleni kuivatettuja jauhiksia ja olen palkannut veljeni antamaan eläviä. :)
toukosiili
Member

Paluu Ravinto & ruokinta