Uusi siili talossa

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Uusi siili talossa

ViestiKirjoittaja red eye » 08 Elo 2007, 23:02

Hei!

Meille tuli noin viikko sitten siili taloon. Ikää sillä on kolmisen kuukautta. Voisinko saada teiltä kokeneemmilta hieman neuvoja?

Siili on vielä aika ärhäkkä, tuhahtelee ja menee yleensä palloksi, kun menemme häkin luo. Silittää olemme saaneet, mutta käteen ei uskalleta ottaa ilman hanskoja. Kahdesti se on puraissut peukaloa hanskan läpi, vaikka eläinkaupan mukaan siilit (vaiko vain tämä siili) eivät pure.

Kun siiliä nostetaan, se ei paljon uskaltaudu pallon sisältä pois.

Loppuuko tämä ujous vai onko tämä aina tällaista? Onko mitään vinkkejä siilin tutustumisen helpottamiseksi.

Olemme antaneet sen nukkua päivät ilman häiriöitä ja iltaisin olemme herätelleet n. klo 19 syömään, jolloin se käy syömässä ja menee takaisin piiloon.

Terveisin red eye
red eye
New member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 08 Elo 2007, 23:22

Kannattaa selailla foorumia ja käyttää hakua, aiheesta on materiaalia vaikka millä mitalla.

Eläinkaupassa ei käsitellä eläimiä. Siksi siilin ostoa eläinkaupasta ei suositella (muiden syiden lisäksi). Siiliä ei pitäisi käsitellä hanskat kädessä, koska tällöin se ei ainakaan totu käsittelyyn. Pari kerrosta fleeceä ajaa saman asian.

Kyllä siilit purevat, toiset hyvinkin herkästi ja todella kovaa. Toiset taas eivät pure ketään koskaan.

Ujous voi loppua tai olla loppumatta. Kauan se luultavasti vie, tosin teidän siilinne on vielä niin nuori, että voi tottua käsittelyyn nopeastikin. Kyse lienee kuitenkin kuukausista.
Natsuko
Member

ViestiKirjoittaja mumisti » 09 Elo 2007, 06:29

Samaa minä olen täällä joskus kysellyt..Meillä on siili ollut nyt vuoden verran joka on myös eläinkaupasta ostettu. Vaikka siiliä on kuinka käsitelty, niin ikävä tosiasia on, ettei meillä siili ole vieläkään hyväksynyt käsittelyä ja varmasti siilit puree. Meillä Ava ainakin puree ja kovaa.
No meillä ollaankin hyväksytty, se että Ava on luonteeltaan todellinen pippuri ja nyt kun ikääkin jo on niin on ollut pakko hyväksyä, ettei sen luonne ja ärhäkkyys enää muutu vaikka kuinka sitä käsitellään.
Neuvoisin sinua vaan sitkeästi yrittämään sen käsittelyä, koska toivoa vielä on kun on noin nuori siili.
mumisti
Member

ViestiKirjoittaja merjah » 09 Elo 2007, 10:06

Siilistinä joutuu tottumaan siilien puremiseen. Myös piikeistä saattaa tulla haavoja, jos siili menee oikein tiukaksi palloksi. Toiset siilit eivät pure juuri koskaan, toiset purevat usein. Käsineet eivät tosiaankaan helpota käsittelyyn tottumista. Varsinkaan nahkahanskoja meidän siilit eivät voi sietää, kai se voimakas haju ärsyttää.

Meillä eläinkaupan siili kesyyntyi muutamassa kuukaudessa. Sen sijaan yksi kasvattajalta ostettu on vieläkin ärhäkkä ja puree esim. kynsiä leikatessa ja pörhistelee ja puhisee muutenkin hyvin helposti. Neljän siilin orjana väittäisin, että kyse on myös siilin luonteesta, ei pelkästään siitä, mistä se on hankittu. Toki kasvattajalta hankittu siili on monessa suhteessa parempi vaihtoehto.
merjah
Member

ViestiKirjoittaja halla » 09 Elo 2007, 14:28

Käteen saa varmaan totutettua tarjoamalla kädestä herkkua.
halla
New member

ViestiKirjoittaja Aurora » 09 Elo 2007, 19:09

minun siilini on ostettu eläinkaupasta. mulla kesti ilta totutella piikkeihin sen jälkeen pystyin pitämään sitä vaikka se palloili. muutama päivä niin se ei enään palloillu vaan oli mun kaa ylin ystävä kiehnäsi koko ajan mun vieressä mönki housunlahkeessa ja nukkui paidansisässä. red eye: ota iisisti ja etene päivä kerrallaan niin minä saavutin Suffelin luottamuksen=)
Aurora
Member

ViestiKirjoittaja red eye » 10 Elo 2007, 22:03

Kiitos kannustavista viesteistä!

Siellä eläinkaupassa, mistä siilimme ostettiin, myyjät pitivät siiliä sylissä ja siksi päädyimmekin sen ostamaan. Se näytti niin mukavalta ja mutkattomalta, siili köllötteli sylissä ja nuolaisi hoitajan peukaloa. Ja hoitajat pitivät kädessä, vaikka siili meni välillä palloksi.

Ehkä tämä yhteiselo tästä alkaa sujua. Nyt siilimme ei mene enää palloksi, kun menemme lähelle juttelemaan (aluksi se oli pallona, tietysti pelottaa uudet äänet ja hajut). Mieheni hoitaa siilin ruokinnat ja sylittelyt, mutta kun silloin heti alkutaipaleella tuli puraisut, niin nyt se rohkeus siilin helppoon käsittelyyn on hukassa.

Yritän ajatella positiivisesti, vaikka välillä käy mielessä, miten tällaiseen siiliin päädyttiin. Eipä silti, tänäänkin heti töiden jälkeen tuntui mukavalta käydä kurkkaamassa kaverin vointia: uni näyttää päivällä maistuvan :)

red eye
red eye
New member

ViestiKirjoittaja nande » 10 Elo 2007, 22:18

Mulle tuli mieleen, että teidän kannattaisi herätellä teidän siiliä vähän myöhemmin. Me ollaan alusta asti herätelty Sulo-siiliämme noin klo 21 antamalla vähän jauhomatoja. Sen jälkeen on sitten pidetty Suloa sylissä ja laitettu takaisin omiin oloihin klo 22-23 aikoihin ja annettu samalla varsinainen ruoka. Siili on kuitenkin yöeläin, joten aikaiset herätykset voi "ärsyttää".
Kannattaa sitkeästi käsitellä siiliä, eihän se muuten totu teihin. Se voi joidenkin siilien kohdalla vaatia kärsivällisyyttä ja aikaa :) Meidän Sulo tuhisee edelleen aina kun me herätellään sitä, mutta löhöilee sitten ihan tyytyväisenä sylissä.
nande
Member

ViestiKirjoittaja Vaaca » 12 Elo 2007, 12:24

Hippu ei oo ollu mitenkään vaikea muutenkaan, mutta uuteen kotiin tullessa ujoillaan oikeastaan aina. Mä oon saanu Hipun totutettua käsittelyyn (ja uudelleentotutettua, ku oon niin pal töissä ja Hippu ehtii villiintyä välillä) sillai, et kun kypsyin pallotteluun ja tuhisteluun, niin annoin vaan olla mytyn sylissä illalla, ku kattelin telkkaria ja oleskelin siinä normaalisti. Aikaa meni, mut Hippu rauhoittui, aukeni pallosta ja omaa tahtiaan rupesi tutkimaan syliä ja nukahti siihen. Tunti ei ole vielä mitään.

Toinen on se, että jollen jaksa katsella telkkaria, niin otan nyytin kainaloon ja puuhailen omiani: kastelen kukkia, siivoilen, juttelen puhelimessa, samalla kuljen ympäriinsä ja johan rupee siiliä kiinnostamaan, että mitä täällä tapahtuu. Siinä unohtuu ujous nopeasti ja nenä alkaa nuuhkia paikkoja. =) Joku muukin sanoi samaa.

Ja kello 19 on kyllä tosi aikaisin, varsinkin vielä tällai kesällä, kun on valoisaa. Talvella pimeimpään aikaan Hippu alkaa itse liikuskella 19 maissa, mutta kesällä voidaan olla lähellä 24 ennen kuin hän heräilee. Hämäränolentoja kun ovat. =)
Vaaca
Member

ViestiKirjoittaja iidaa » 13 Elo 2007, 20:30

Meillä on marraskuussa 2 vuotta täyttävä siiliherra tuli meille joskus maaliskuussa ja pelkää tosi paljon. Hiukan on tullut rohkeammaksi kun ollaan 5 kuukautta totutettu, silloin ihan alussa kun tuli vähänkin lähelle niin meni piikkipalloksi eikä suostunut aukeamaan.
Mutta kyllä huomaa, kun joka päivä yritetään hiukan aina totuttaa niin ei enää pelkää niin paljon.
Pelko johtuu varmaan siitä, että kahdessa toisessa kodissa vain pidetty häkissä koko ajan eikä uskallettu ottaa ollenkaan syliin eikä tehdä mitään muutakaan.
Kova poika se on kyllä syömään, kasviksista ja hedelmistä tykkää paljon ja tietysti madoista. :)
iidaa
New member

Paluu Siilikeskustelu