Minä, siili ja allergiani

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Soili » 25 Touko 2007, 22:25

Minulla on allergia ja astma, mutta siileistä ei tule oireita. Tsemppiä vaan siiliä toivoville allergikoille.

Olen allerginen kaikille muille karvaisille eläimille, testattu kliinisesti.
Soili
Member

ViestiKirjoittaja Rosaaa » 28 Touko 2007, 14:01

Zoozoo: Minun ihoni nostaa itseensä nokkosrokkomaisen jutun jos vaikka vahingossa raapaisen itse itseäni vähän kovempaa, ei siis oikein saa luotettavaa tulosta jos raapaisee siilinpiikillä. Sitähän sanotaan että esim. chinchilla sopii allergiaperheeseen kun se kylpee hiekassa ja jättää siitä lähtevän eläinpölyn hiekkaan..en sitten tiedä, miten on käytännössä toiminut.
Minulle allargiaoireita aiheuttaa Tuksun asumuksessa käytettävä puru, josta päästään eroon kun siili saa uuden asuntonsa käyttöönsä. Uuteen laitetaan muovitettua froteeta lattiaksi

Pakko tuosta purusta kysyä, että millaisia allergia oireita se voi siilille aiheuttaa? Kiitos vastauksistanne :)
Rosaaa
Member

ViestiKirjoittaja Hannak » 25 Kesä 2007, 12:52

Allerginen/astmaa sairastavan ihmisen EI kannata edes harkita siilin ottamista. Allergia ja astma tuntuvat edelleen erittäin epäreiluilta, vaikka olen sairastanut niitä yli 18-vuotta!
Minun siilini on tällä hetkellä siili palstalla, vähän yli vuoden ikäisenä, odottamassa uutta kotia.
Kirjoitan tätä tekstiä kyynelten läpi, onneksi siili ei kaipaa samalla tavalla kuin koira! Mutta itse kaipaan Aramista suunnattomasti (ystävälläni tilapäishoidossa), joten toivon hänen löytävän hyvän kodin.
Hannak
Member

ViestiKirjoittaja vinkka » 25 Kesä 2007, 13:02

Pakko kommentoida sen verran, että onhan tuo täysin yksilöllistä tuleeko siilistä allergiaa vai ei. Itsekin olen multiallergikko, allerginen kaikelle mahdolliselle mikä liikkuu neljällä (ja joskus jopa kahdella ;) jalalla, mutta siilien kanssa olen pystynyt touhuamaan ilman mainittavia ongelmia. Joskus kun piikit on pistelleet liikaa reikiä, alkaa kutittamaan. Nyt vasta kun siilien määrä pompsahti neljän pennun synnyttyä taloon, on ollut havaittavissa suurempia oireita, jotka nekin loistavat poissaolollaan aina kun en siilejä käsittele. Jos pääsee testaamaan, niin hienoa, mutta kuten sanottu, mullakin aiheutti vasta siilimäärän kasvaminen ongelman. Tästä tietenkin sitten johtuukin se, että siilivauvoja on odottamassa uutta rakastavaa kotia... :) Ja vielä kaikille niille, jotka joutuvat siilistään luopumaan ilmenneen allergian takia: olen todella pahoillani, osaan yhden siilin syövälle menettäneenä kuvitella, miten surullista on joutua luopumaan rakkaasta lemmikistään. Onneksi siili ei tosiaan kaipaa kuten koira...
vinkka
Member

ViestiKirjoittaja Hannak » 25 Kesä 2007, 16:02

Vinkka ym. tiedän että allergiat ovat yksilöllisiä, mutta halusin muistuttaa kuinka kipeeltä tuntuu luopua rakkaasta piikkipallostaan! Tämä asia kannattaa miettiä tarkkaan, ennen kuin hankkii siilin, tai jos on allerginen niin ainakin on jokin paikka mihin siili voidaan varmasti sijoittaa kun jos allergia pahenee.
Hannak
Member

ViestiKirjoittaja Tiia » 26 Kesä 2007, 20:47

PIstän taas lusikkani soppaan..
Olen multiallergikko ja astmaatikko niin kuin Vinkkakin, kävin tutustumassa siilin ja testasin itseäni ennen kuin ensimmäisen siilin sain. Nyt minulla on kolme siiliä (oli ennen neljä) ja pärjään oikein hyvin ilman allergialääkitystä.
Tästä johtuen uskallan suositella siiliä myös allergia/astmaatikko perheisiin, kunhan vain he kokeilevat ensin aiheuttaako siili allergiaa. Minun luokseni ovat kaikki tervetulleita testaamaan, talosta ei löydy muita eläimiä.

Rosaa, hieno nimi siililläsi..Minun Tuksuni keikkuu tuolla pilven päällä ja nautiskelee kivuttomasta elämästään siellä siilikavereittensa kanssa..
Tiia
Member

ViestiKirjoittaja mumisti » 26 Kesä 2007, 22:52

Ja täällä myös Avan orjat kommentoi.

Taustaa: Nuorin lapseni on ollut syntymästään asti oikein mega multi hyper allerginen....mutta vain ruoka-aineille. Vuoden iässä diagnosoitiin astma. Kahden vuoden iässä testattiin eläimet, vaikka talossa ei ollut yhtään eläintä ja kaikki eläin kontaktit minimoitiin, niin siitä huolimatta kissa ja koira allergia diagnosoitiin.

Vanhin lapseni on sairastanut hengitystie infektioita koko piene lapsuutensa....infektioastma todettiin hänen ollessa 6.n vanha. Ei eläin allergioita, vaan pahat siitepölyallergia.

Minä äiti. Pahasti allerginen monille ruoka-aineille, kaikille testatuille eläimille, siitepölyille, sekä välillä astma...Joka oli pahana kun minulla oli muinoin kissoja, sekä pupuja...

Isä: Terve kuin pukki.

No vanhin lapseni halusi eläintä kauan...tosi kauan...on mahdottoman eläinrakas. On meillä ollut akvaariokin joka pamahti yksi yö rikki = ( vaan eipä niistä kaloista seuraa ollut....

Otettiin riski, ja hommattiin ihana siili. No ei tavallaan riskiä, koska siili majottui vanhemman tytön huoneeseen, jolla ei siis eläin allergiaa todettu ja itse päätin kärsiä (pahatkin) oireet, jos sellaisia olisi tullut. Nuorin lapsi ei juuri koskaan oleile isosiskonsa huoneessa.
Ja jos olisi niin ikävästi käynnyt, niin meillä oli paikka minne siili olisi päässyt, jos emme itse olisi voineetkaan pitää.

No nyt siili on asustanut meillä vuoden. Kenelläkään ei ole tullut mitään oireita. Ainoastaan minä olen saanut kosketus näppyjä piikeistä. Tänä aikana en ole joutunut ottamaan yhtään ylimääräistä allergialääkettä tai astmapiipun vetoa. ainoastaan tämä siitepölyaika pakottaa turvautumaan allergialääkkeisiin ja piippuun, mut niin on ollut aina. Ja lapset, kumopikaan ei ole oireillut tänä keväänä edes mitenkään, ja luulin, että on paha siitepöly vuosi....

No tämä oli meidän tarina ja toivottavasti onnellinen loppuun asti, ja en voi taata, etteikö jollain toisella voi käydä huonommin, mutta kyllä siili taitaa näistä paijattavista eläimistä olla se allergia ystävällisin.

Mutta painotan kyllä sitä, että jos siilin hankkii allergia/astma perheeseen, niin ennen ostamista varmistaa, että on jokin hyvä paikka, minne siilin voi antaa, jos käy niin ikävästi, että allergisoituu/perhe allergisoituu.
mumisti
Member

ViestiKirjoittaja Soili » 28 Kesä 2007, 23:00

Minusta nimenomaan allergikon ja astmaatikon kannattaa harkita siilin ottamista. Kuten aiemmin ehkä mainitsin, olen sekä allergikko, allerginen useimmille karvaisille otuksille, että astmaatikko, mutta siili ei aiheuta oireita.
On tietysti ikävää, että joillekin jopa siili aiheuttaa oireita, mutta käsittääkseni useimmissa tapauksissa näin ei ole.
Soili
Member

ViestiKirjoittaja ceylonia » 28 Kesä 2007, 23:24

Minä olen hankkimassa siiliä, ja yksi syy siihen, miksi nimenomaan siilin haluan, on allergiani. Olen allerginen melkeinpä kaikille eläimille, mutta sekä poikaystäväni vanhemmilla ja omilla vanhemmillani on kissa, joista en saa oireita jollen nuku samassa huoneessa. Muutenkin allergiat ja astma ovat helpottaneet kun on tullut vanhemmaksi ja esimerkiksi tuo kissa-allergia lieventynyt aika kovasti.

Tietenkin on mahdollista että siilin kanssa asustellessa alkaa allergisia oireita tulla, mutta olen yrittänyt minimoida riskejä hankkimalla siilin kodin alusmateriaaliksi vahakangasta ja sanomalehtiä. Olen kuitenkin koko elämäni ajan halunnut lemmikin ja tuo siiili tuntuu hyvältä vaihtoehdolta pienehkön allergiariskin vuoksi ja senkin takia, että siilin kotiin ei tarvitse laittaa mahdollisesti allergisoivia pohjamateriaaleja.

Tietenkin on ikävää jos allergiaa minulla tulee, mutta avomies ei allerginen millekään ole ja on valmis puuhaamaan siilin kanssa mikäli en siihen itse pysty. Ja mikäli alan allergisoimaan ja se niin pahaa on, etten voi siilin kanssa samassa talossa olla, vanhempani ja 12-vuotias pikkusiskoni ovat niin innostuneita siileistä, että pystyvät varmasti hyvän kodin siilille tarjoamaan. Heillä ei ole mitään allergioita, isällä hieman heinänuhaa.

Että toivotaan nyt että olen löytänyt lemmikin, jonka kanssa pystyn ilman allergiaoireita puuhastelemaan.
ceylonia
Member

ViestiKirjoittaja Hannak » 29 Kesä 2007, 13:52

Hienoa että olet varmistanut siilillesi jatkopaikan vanhempiesi luokse jos allergisia pahenee. Oma viestini ajatus oli juuri tämä.

Muille kommentoijille:

Viestini kuulosti jyrkältä, mutta siiliallergiani on pahentunut siihen vaiheeseen että hengitystiet (silmienpunotuksen lisäksi) alkoivat umpeutua.
Hannak
Member

ViestiKirjoittaja Aaposti1 » 26 Heinä 2007, 17:12

Toivon mukaan ei allergioja tule. Olemme nytten menossa sunnuntaina siililään vierailulle. Eihän se siinä varmistu heti mutta jos tulee välitön allergia niin seon sitten siilin hankinnalle selvä ei...
TOivottavasti ei näin!
Aaposti1
Member

ViestiKirjoittaja Aaposti1 » 30 Heinä 2007, 19:45

Ei välitöntä allergiaa ja jo on siili varattu.
Aaposti1
Member

ViestiKirjoittaja Rauhaton » 13 Elo 2007, 00:21

Meillä ei tullut mitään allergioita Huugosta ennenkuin herra ehti siihen vuoden ikään. Kaikki herraa käsittelevät saivat kaikille piikkien koskettamille ihoaluille punaisia näppylöitä jotka kutisivat niin hiivatusti. Ihmettelin mitä ihmettä tämä nyt on. Otin yhteyttä Tiniin, joka sitten asiantuntevasti osasi neuvoa pesemään piikistön. Meidän herra ei ikävä kyllä ideasta pitänyt, mutta pakko mikä pakko. Ensimmäisen pesukerran jälkeen kutina jo hellitti hiukan ja näppylätkin olivat 10kertaa pienemmät. Jokaisen pesun jälkeen on oireet vähentyneet ja lisätyllä käsittelyllä vissiin omakin iho on muttunut hiukan immuunimmaksi, joten käsittelystä selvitään jo lähestulkoon ilman kutinoita :)

Eli jos ilmenee pelkästään "piikistöallergiaa" toisinsanoen piikkien/kynsien ja ulosteen/pissan yhteisvaikutuksesta aiheutuva allerginen reaktio iholla, siitä pääsee näemmä eroon pesuilla ja lisätyllä käsittelyllä. Ja ehdotan myös että se juoksupyörä hinkataan joka päivä peilinkiiltäväksi, avittaa pesu-urakkaa huomattavasti ;)
Rauhaton
Member

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 16 Elo 2007, 22:21

Minäkin joudun surukseni liittymään tähän ketjuun... Ikinä en ole ollut millekään allerginen (paitsi pujolle, jolle kai lähes kaikki on), mutta nyt tuli tyly tuomio lääkäriltä; Patesta on luovuttava=(!
Olen jo vuoden verran saanut pojasta näppyjä käsitellessä, mutta tänä kesänä allergiani on räjähtänyt ihan käsiin. Kaksi keuhkokuumetta kahdessa kuukaudessa ja vettä keuhkoissa, ei ole leikin asia...Ei tämä tietysti ole pelkästään allergiasta johtuvaa, mutta lääkäri sanoi, että Pate on ainakin osasyynä.
Onneksi Paten kasvattaja lupasi ottaa pojan takaisin hoiteisiinsa. Ja voin käydä heillä poikaa moikkaamassa=).
Tirlittan
Member

ViestiKirjoittaja Kutri » 17 Elo 2007, 09:24

no hui... =( kuulostaa kamalalta. todella ikävää! mutta lohduttavaa että löysit sille hyvän kodin.
Kutri
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu