Kirjoittaja Memma » 29 Elo 2007, 20:52
Suositustila siilille on 1neliömetri + juoksupyörä tai ilman pyörää 2. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos kaappi on vaikka 35cm syvä ja 60cm leveä niin kerroksia pitää olla vähintään 5. Metrin leveässä kaapissa riittää 3 kerrosta. Kannattaakin harkita jos voisi rakentaa kaapin yhteyteen aitauksen tai pitää siiliä myös vapaana öisin. Vahakangasta saa esim. kangaskaupoista. Siili saattaa tunkea itsensä sanomalehtien alle tai repiä niitä ympäriinsä, jolloin ne eivät suojaa enää niin hyvin.
Yleensä kaapit on tehty lastulevystä, jonka ongelmana on turpoaminen kastuessa ja kuivuessaan hapertuminen. Myös pinta lähtee kupruilemaan ja irtoamaan kastuessa.
Siili syötetään kerran päivässä illalla sen herätessä esim. klo:21-22 aikoihin. Sirkat ja muut ötökät ovat vaihtelevan hintaisia. Turun seudulla yksi sirkka maksaa n.70s ja jauhomatoja saa 50g 5e, joka riittää kyllä yhdelle siilille muutamaksi viikoksi riippuen siitä paljonko matoja syöttää. Tölkkiötäkät maksavat Saksasta tilattuna n.3,50e/prk ja Suomessa jopa 10,50e. Yksi tölkki yhtä lajia riittää siilille viikoksi. Lisäksi voi antaa lihaa, vähän kasviksia, pähkinöitä ja raksuja, mutta pääpaino (yli puolet kaikesta) tulee olla hyönteisiä. Olen joskus laskenut, että kaikkinensa yhden siilin ruokintaan menee 40e kuussa. Itse kasvattamalla hyönteisiä voi tietysti säästää roimastikin.
Yleensä sirkat ja jauhomadot ovat hyvässä kunnossa, mutta toki huonoakin voi olla seassa. Jos ostat eläviä niin syötä niitä muutama päivä ennen kuin annat niitä siilille tai pakastat. Varsinkin jääkaapissa horrostamassa olleet madot ovat hyvin ravintoköyhiä.
Siilin kaappiin voi laittaa putkia, juoksupyörän, erilaisia laatikoita ja mökkejä, hiekkalaatikon, aktivointipallon, vain mielikuvitus on rajana, mutta nämä taitavat olla yleisimmin käytettyjä leluja. Itse kaappi toimii myös hyvänä virikkeenä siilin kiivetessä siellä ylös alas rappuja. Liian täyteen ei kannata kaappia ahtaa, että siilillä on myös tilaa kulkea siellä ja ettei siivoaminen ole liian monimutkaista.
Kuten nande totesi niin kasvattajat taitavat yleisimmin pyytää pennuista 350e. Vähän vanhemman siilin voi saada edullisemmin, jolloin mukaan tulee myös usein tarvikkeita.