Päivämenu on ja sen pitääkin olla vaihteleva. On mahdotonta antaa tarkkaa ruokalistaa ja itse ymmärrän, että se ärsyttää suunnattomasti aloittelevaa siilistiä. Yritetään nyt taas kuitenkin jonkinlaista versiota
Siilin päivittäisen annoksen tulisi painaa noin 20 grammaa, josta ainakin puolet tulisi olla hyönteisiä. Teelusikallinen vähärasvaista jauhelihaa ja muutama raksu päivässä riittää hyönteisravinnon lisäksi. Lisäksi voi kyllä antaa pilttiä ja muita kasvisjuttuja, mutta ne ovat lähinnä mahantäytettä. Rasvattomat, laktoosittomat maitotuotteet silloin tällöin ovat hyvää vaihtelua jauhelihalle. Hyönteisiä taas tulisi olla vaihtelevasti, ei pelkkiä rasvaisia matoja, muttei toisaalta pelkkiä sirkkojakaan (tämä on vain oma mielipiteeni). Vähärasvaisia vaihtoehtoja ovat ainakin sirkat, silkkitoukat, torakat, etanat, katkaravut (ehdottomasti suolattomat!) ja bambumadot (bamboo worms, löytyy täällä jossain mainitusta nettikaupasta). Rasvaisia ovat jättijauhomadot, jauhomadot ja perhosentoukat (pillarit). Jossain oli määritelty sellainen nyrkkisääntö, että 34 gramman purkillinen kutakin ruokaa menee yhdellä siilillä viikossa. Perusmatikalla laskettuna hyönteisiä pitäisi olla ainakin se 70 grammaa viikossa eli pari purkkia menee kyllä helposti. Meillä menee viikossa tuollainen purkki sirkkoja, noin puolikas purkki bambumatoja ja jonkin verran pillareja, joita vaihdellaan jauhomatojen kanssa. Siihen lisäksi muutamia silkkitoukkia, rapuja ja muita lisukkeita vaihtelevasti. Jos syöttäisin siililleni viisi purkkia ruokaa viikossa, tulisi kuppi melkoisen täyteen! Varsinkin, kun mukana on edelleen se jauheliha ja muutama raksu.
Siilin päivämenu tuntuu aluksi todella hankalalta, kun tarkkoja määriä on mahdoton tietää. Omaa siiliä ja sen painoa seuraamalla löytää usein sopivat määrät. Tärkeintä on välttää rasvaa, viljatuotteita ja laktoosia. Itse en osaa vieläkään kirjoittaa hyvää ruokintaohjetta edes omalle siililleni, mutta itse laitettuna ruuat menevät kuppiin vaikka puoliunessa
Rutiini kehittyy kyllä ajan myötä, ei huolta!