Eepeet (ainakin meidän) on tossakin vähän erilaisia. Nehän ei ole niin vahvasti yöeläimiä kuin valkovatsat, ja tää pimeys tekee meillä Dinosta unirytmiltään erityisen mukavan lemmikin
Meillä spotti porottaa päivän ajan Dinon aitaukseen, ja illalla on enemmän valoa kämpässä. Tällä hetkellä meillä ihmiset ja siili ovat samassa rytmissä täysin, Dino jopa noudattelee mun vuoroviikkoista aamu- ja iltavuorotyön rytmiä. Tänään kun tulin töistä n. klo 15 maissa, niin jo ovelle kuulin kun Dino steppaili pahvilaatikkojen katoilla (tekee sitä aina kun haluaa huomiota, ääni on kova kun kaivaa pahvilaatikkoa siellä päällä), ja kun kuuli ääneni niin kauhea aidan raapiminen alkoi. Hereillä ja vapaana ollut siitä asti, kauhea into päällä. Ja kun sammuu valot yöllä niin ei mene kuin maks vartti niin olohuone hiljenee
Ja taas aamulla kun puuhastelen keittiössä, niin Dino yleensä herää hetkeksi 'moikkaamaan', mutta ei kuulemma lähtöni jälkeen melskaa vaan menee melkein heti unille takaisin.
Eli valon polttelusta ei varsinaisesti unirytmiin ole apua meillä, mutta horrostelua ei tapahtu (ainakin se harvenee selvästi) kun ei ole pitkää pimeää ajanjaksoa vuorokaudessa. Sitä on meillä jaksoittain aina silloin tällöin, mutta nyt on taas ollut ainakin pari viikkoa rauhallista sillä rintamalla. Ja Dinolla paino lähtee tosi helposti tällai talvella nousuun vaikka ruokamäärät pysyy samana, ja olenkin nyt ainakin kerran viikossa punnituttanut tuon syömärin. Sitä ei siis tarvitse enää punnita, vaan se hoitaa homman itse: "Vaaka" -komennolla kipuaa talousvaakaan ihan itse, sitten on siellä kunnes tulee palkkio
Ihmeellisesti se vaan noita sanoja oppii, mieletön tunne kun saa pieneen luupäähän uuden komennon uppoamaan