kysymyksiä by beginner

Yleinen siilikeskustelufoorumi

kysymyksiä by beginner

ViestiKirjoittaja stiki » 21 Tammi 2008, 16:13

En tiennyt oikein mihin tämä kuulluu mutta...
Olen aikeissa hankkia siilin, joten minulla on muutamia kysymyksiä, joihin toivon saavani vastauksen. Sen jälkeen aiheen voi vaikka poistaa..

1. Lähteekö siilistä jotain hajuja? (Itselleni ihan sama, mutta muille täälläpäin ei välttämättä)
2. Voiko siilin kesällä päästää ulos? (jos tarpeeksi lämmin ja valvoo sitä vai voiko siili saada tauteja?)
3. Mikä on siilin oleskelutilan "ihanne" lämpötila?
4. Kuinka pitkän matkan siiliä voi kuljettaa esim autossa?
5. Entä miten hoidetaan kuljetus esim talvella?
6. Onko siileillä hyvä kuulo-,näkö-, hajuaistit jne?
7. Onko haittaa jos on tuoksuja ympärillä esim ilmanraikastimet tms?
8. Pitävätkö ne yöllä kovaa ääntä? (eli pystyykö nukkuu samassa huoneessa vai hommaanko sille oman huoneen?)

Arvostaisin kovasti apuanne
stiki
New member

ViestiKirjoittaja tini » 21 Tammi 2008, 16:25

1.Siili ei itsessään haise, mutta uloste toki (kuten kaikille eläimillä)
2.Siilin voi päästää kesällä ulos, mutta maankin täytyy olla +20c, voi saada loisia, jotka häädetään syksyllä ja siiliä täytyy valvoa.
3.huoneenlämpö on riittävä (+20c), mutta mitä enemmän sitä parempi, tosin järjen kanssa, eli ei siilille saunan lämmitystä ;)
4.kyllä siili selviää suomen läpi ajostakin
5.kuljetusboxi, jossa lämminvesipulloja ja paljon fleeceä
6.muut on erittäin hyviä mutta näköaisti on huono, siilit on likinäkösiä
7. ei haittaa, kuhan ei niillä siiliä tukahduta :D
8.siili ei itsessään pidä ääntä (tuhinaa kyllä), yöllä kuuluu juoksupyörästä tassutus, ruokakuppia kilistellään ja lehteä vähän revitään, itse oon nukahtanu monta kertaa sohvalle ja 5siiliä touhuaa ympärillä :)
tini
Member

ViestiKirjoittaja stiki » 21 Tammi 2008, 16:49

okei kiitos tosi kovasti =)
stiki
New member

ViestiKirjoittaja Kutri » 21 Tammi 2008, 17:00

Tinillä taitaa olla oikein hyvät unenlahjat.. :)

Meillä vaan yksi siili tallustaa tällä hetkellä mutta leikkii koko yön siihen malliin kun rahaa putkiansa ja pallojansa että kukaan ei siinä huoneessa nukkuisi pätkän vertaa. Meillä aika usein jopa herätään katsomaan kolinan lähdettä keskellä yötä vaikka nukutaankin viereisessä huoneessa eikä edes samassa huoneessa. Riippuu ilmeisesti siis kuinka kova eläjä siili on ja kuinka hyvät unen lahjat ko. ihmisellä on..sitä sanotaan että kaikkeen tottuu mutta mulla kun on nukkumisesta kyse niin minä en ainakaan totu..

Varmaan riippuu myös siitä asuuko siili kaapissa vai lattialla koska kaappia vasten meillä kun nuo pallot ja putket kolisivat niin melu on ihan riittävä.. ;)

Hajuaisti on hirmuisen hyvä siileillä, siilin nenä väpättää koko ajan!! tottuu kuitenkin sitä ympäröiviin tuttuihin hajuihin nopeasti ja tunnistaa omistajansa hajun perusteella. Myös kuuloaisti on ainakin meidän siilillä päätä huimaava.
Kutri
Member

ViestiKirjoittaja tini » 21 Tammi 2008, 17:28

Noo mulla oli teininä hamsteriviljelmä himassa, joka asu mun kanssa samassa huoneessa, että kyllä mä oon siedättyny jo sillon aika hyvin :P Ja meillä on tosiaan siilit kaapeissa lasiovien takana.
tini
Member

ViestiKirjoittaja Jennimaria » 21 Tammi 2008, 18:10

Kohtaan nro 5. lisäisin, että kylmälaukku on aivan loistava keksintö! Meillä on kylmälaukku, johon siilin kantoboxi mahtuu juuri sopivasti. Sitä voi ennen lähtöä lämmittää esim lämpöpulloilla, se pitää lämmön hyvin sisällään,kunhan kannen pitää kiinni. Jos pelkää siilin tukehtuvan, voi kantta hieman avata, vaikka sitten kun on hetki matkustettu ja auton sisäilma on lämmennyt.

ja kahdeksanteen kohtaan vielä: Meillä oli joskus ongelmana siilin juoksis, joka piti ihan jäätävää kolinaa, sen osuessa siilikaapin seinään/kattoon. joka kierroksella hirveä *PAM*. Kerran meni hermo niin, että raahauduin keskellä yötä siilikaapille ja vein pyörän pikkuisen jalkojen alta :) Onneksi kaappi oli tuolloin väliaikaisesti kylppärissä, joten jätin kaapin kyljessä oleva "siililuukku" auki, jotta pikkuinen pääsi sitten kylppärin lattialle juoksemaan :)

Juoksupyörälle kannattaa siis varata reilusti tilaa (esim. kaappia tehtäessä), sillä jos se alkaa vähän "pyöriä vinoon", niin tuloksena on ikävä kolina.
Nimimerkillä "Parhaillaan uutta, SUUREMPAA siilikaappia rakentava"
Jennimaria
Member

ViestiKirjoittaja lafleur » 21 Tammi 2008, 18:24

Meillä on Randan täällä asustellessa käynyt niin että mä olen viettänyt lähes joka yön sohvalla..
Hermot menee kun kaappi ja lisätila on sängyn vieressä. Kauhiaa meteliä pitää tuo pieni kun keksii kaikkea mihin tunkee itsensä äänekkäästi ja tapsuttaa pyörässä. Yhtenäkin yönä se tapsutti niin vauhdikkaasti että oli pakko mennä sohvalle jatkamaan unia.
Mutta niinhän se on, että riippuu siilistä ja omistajan unen lahjoista.
Mä yritän vielä totutella. Eihän tässä vaihtoehtojakaan ole! Varsinainen huoneenvaltaaja tuo Randa.
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 21 Tammi 2008, 18:55

Korvatulppia saa apteekista ;)
Ei vais.. Pyörän kannattaa tosiaan olla hyvä, se aiheuttaa suurimman äänen + lehtien rapistelu ja repiminen... Muuten suht äänettömiä.
Herkkäunisen ei kannata ainakaan makkariin siiliä laittaa.
Marianne
Member

Paluu Siilikeskustelu