Apua kaivataan

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Apua kaivataan

ViestiKirjoittaja uusifani » 22 Tammi 2008, 22:59

Hei! Olen kiinnostunut lemmikkisiilin hankinnasta. Olen jonkin aikaa tutkinut internetistä löytyvää tietoa siileistä, mutta haluaisin tietää myös siilien omistajien kokemuksista. Alla kysymyksiä, jotka askarruttavat mieltä.

1. Onko Egyptin pitkäkorvasiilit ainoastaan yöeläimiä? Vai onko niitä mahdollista nähdä päivälläkin?

2. Minkä verran irtioloa tulisi siilin saada päivittäin? Tarkoituksena olisi, että siili olisi pääsääntöisesti häkissään ja valvottuna irti.

3. Onko siilin kuljettäminen autossa kuinka haitallista siilille?

Kiitos jo etukäteen! Ja kiitoksia hyvistä sivuista, joista olen jo saanut paljon tietoa!
uusifani
New member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 22 Tammi 2008, 23:25

Kannattaa käyttää tuolta ylhäältä löytyvää hakutoimintoa.

<em>Moderaattori muokkasi viestin sävyä.</em>
Natsuko
Member

ViestiKirjoittaja Tapsu » 23 Tammi 2008, 09:12

Hei uusifani. Minulla ei ole pitkäkorvasiiliä, mutta sen verran olen kuullut omistajilta, että se ei viihdy häkissä, vaan tarvitsee hyvin paljon tilaa: suuren aitauksen ja mielellään vapaana oloa runsaasti.
Jos sen laittaisi häkkiin, se erittäin todennäköisesti kiipeilisi pitkin seiniä ja kattoja ulos pyrkien.
Siiliä voi kuljettaa autossa kuljetusboksissa. Harva eläin varmasti nauttii jatkuvasta autossa olosta.
Pitkäkorvan yöeläin asiaan en osaa vastata.
Tapsu
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 23 Tammi 2008, 09:17

1. pääsasiassa yöeläimiä, mutta ovat päivälläkin hereillä

2. mahdollisimman paljon, egyptiläistä suositellaan pidettävän vallan vapaana, sillä se ei sopeudu niin hyvin suljettuun tilaan (tulee mahd. aggressiiviseksi ja sekoilee häkissään..) Afrikkalaista voi pitää suljetussa tilassakin, mutta sitten Hyvä juoksupyörä on ehdoton + minimitilat. Jos siiliä pitää vain valvottuna irti, se todennäköisesti köpöttelee jonnekin nurkkaan kököttämään (ainakin meillä). Siili ois hyvä pitää esim. yöt vapaana jossain turvallisessa tilassa + mahdollisuus mennä omaan tilaan ja juoksupyöräkin.

3. Ei ole, jotkut stressaavat matkailusta (oksentaa, maha löysälle), mutta pääasiassa siilit nukkuvat matkat. Matkustamisesta löytyy haku-toiminnolla useita aiheita, kirjoita hakuun siili ja matkustaminen tms, niin saat hyviä vinkkejä.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Soili » 23 Tammi 2008, 22:46

Tuosta irtiolosta:
Juoksupyörä on kyllä ihan ykkösvaatimus valkovatsalle. Vaikka pitäisin Äijää vapaanakin, se stressaantuu, jos ei ole juoksupyörää. Ainoa kerta, kun se on tosissaan MURISSUT minulle, oli kun olin epähuomiossa jättänyt juoksupyörän mökille, vaikka se olikin muuten vapaana.
Soili
Member

ViestiKirjoittaja suvijohanna » 23 Tammi 2008, 23:06

Minä vastaan eepeen orjan näkökulmasta:

1. luulen, että hereilläolo on ihan siilikohtaista ja ainakin meillä riippuu myös vuodenajasta. Tänään Artturi oli tervehtimässä minua ulko-ovella ennen kuutta illalla. Välillä taas siiliä saa herätellä syömään puolen yön maissa. Pääsääntöisesti meillä käydään päivällä vain vessassa ja ehkä syömässä vähän, illalla kiinnostaa enemmän touhuta kaikenlaista. Rohkeampia kyllä ymmärtääkseni ovat, eepeiden kanssa voi puuhailla kaikenlaista ja siilit ovat hereillä iltaisin myös samaan aikaan ihmisten kanssa, huolimatta valoista ja elämän äänistä. (jotkut valkovatsat alkavat puuhailla vasta kun valot on sammutettu ja on hiljaista)

2. Häkki ei sovellu eepeelle. Ne tarvitsevat paljon tilaa ja tekemistä. Parasta olisi pitää siili kokonaan vapaana tai rajata osa asunnosta siilin käyttöön, kuten meillä on tehty. Toinen vaihtoehto on aitaus, josta siili pääsee myös juoksentelemaan. Meillä oli aiemmin siili öisin kokonaan vapaana, päivisin Artturi nukkui aitauksessa, että tiesin, missä siili on.. Juoksupyörä on myös must juttu, siinä juostaan vaikka tilaa olisi 40m2 käytössä!

3. Tähän muiden vastauksiin lisäisin, että eepeetä ei kannata yrittää kuljettaa styroksisessa kylmälaukussa... :D
suvijohanna
Member

ViestiKirjoittaja Tapsu » 26 Tammi 2008, 09:27

Juoksupyörä on kyllä siilin suosikki "lelu". Molemmat siilimme ovat juosseet myös siinä, aitauksessaan ollessaan.
Juliuksella tosin on oma pentulelu. Laitoin sille virikkeeksi ruskean pienen pehmohirven, pehmoisen, mutta karvattoman.
Tykkää kuljetella sitä ympäriinsä. Nyt se karhea ja rosoinen pinnalta, kun sillä on niin paljon leikitty. Olen tarkistanut, että se soveltuu
alle 3- vuotiaalle :D.
Tapsu
Member

Paluu Siilikeskustelu