Kirjoittaja Pirjo Y » 16 Maalis 2004, 12:42
Olen nyt sitten lopulta saanut itselleni sen sikakalliin siilien tieteellisen perusteoksen, Nigel Reeven Hedgehogs-kirjan. Riittämätön on englannin kieleni siilitieteellisen tekstin ymmärtämiseen, joten lukeminen on hidasta, eikä sanakirjastani löydy kaikkia sanoja. Mutta nyt on jo selvää, että tämä teos on täysin välttämätön ja korvaamaton. Esimerkiksi tämä huikea i. pitkäkorvien lajimääritysjupakka olisi ollut täysin turha, jos jollain meistä olisi ollut ko. kirja jo silloin. Mutta olihan se toisaalta hauskaa ja saatiin kansainvälisiä yhteyksiä. Micropuksia eikä Brandtin siilejä nämä eivät tietenkään voineet olla, kirjassa on ihan selvät sävelet.
<br>Sitä mukaa kun saan suomennettua tärkeitä asioita, kirjaan ne tähän avaamani topicin alle.
<br>Yhteen meitä askarruttaneeseen kysymykseen löytyi jo vastaus. Salmonella-osiossa kirjoitettiin, että jos siili syö raatoja ja/tai matoja, kuoriaisia ym. ötököitä jotka ovat voineet syödä raatoja, ei ole mikään yllätys, jos niillä on salmonella. Se ei niitä haittaa muuten kuin jos ne stressaantuvat tai saavat sopimatonta ravintoa, kuten lehmän maitoa. Silloin ne voivat sairastua.
<br>Tästä ainakin minä yksinkertainen olento päättelen, ettei siilille kannattaisi antaa luonnosta ravintoa. Luonnon madoilta sun muilta kun ei voi vaatia takuuta, ettei se ole ollut tekemisissä esim. kuolleen linnun yms. kanssa.
<br>Jatkoa seuraa, olen yhteydessä Tiinaan ja Markkuun käännösongelmien kanssa.