Haastattelut siiliesittelyissä

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Haastattelut siiliesittelyissä

ViestiKirjoittaja Tiina » 14 Huhti 2008, 15:57

Olkaapa kaikki esittelijät varovaisia, jos teitä haastatellaan esittelytilaisuuksissa. Tarkoitan nyt lehtihaastatteluja. Ja varsinkin, jos haastattelu koskee muita kuin lemmikkisiilejä.

Tilanne esittelyissä on yleensä aika kiireinen ja voipi olla, että haastattelija saa muiden kanssa käydyistä keskusteluista virheellisiä käsityksiä.

Näin kävi nimittäin minulle Riihimäen Faunattaressa. Olen saanut palautetta jutusta ja palautteen mukaan en tiedä oikeastaan mitään euroopplaisesta siilistä. Jutun otsikossa oli teksti "siilit heräävät talviunilta". Päätelmä oli, etten tiedä, että siilit horrostavat, eivätkä nuku talviunia. Se oli kyllä toimittajan otsikko eikä minun sanomani ja minusta aika herttaisesti sanottu. Älkääkä enää puhuko metsäsiileistä, meidän villit siilimme eivät elä metsissä. Kirjoitan vielä jatkoa vaarallisista lausahduksista myöhemmin.
Tiina
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 14 Huhti 2008, 16:45

No voihan höhlä :) Yleensäkin haastatteluissa se toimittaja tuppaa kirjoittelemaan ihan omiaan, ja muutamasta virhelausannostani oppineena, pyydän jutut oikolukuun ennen julkaisua ... siltikin, vaikka olen tekstiä oikaissut, niitä mokia on sinne jäänyt.. '
Aina tuo ei tietenkään ole mahdollista.

Pitäiskö metsäsiilin sijaan puhua sitten lähiösiileistä tai kaupunkisiileistä vai ihan villisiileistä :) kuulostaa villiltä.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Marilyn » 14 Huhti 2008, 19:50

No jo taas on toimittaja vääntänyt pienestä virheestä ison härkäläisen ja siitä väärinkäsityksen.. Kyllähä ne toimittajat sellasen osaa. Tosiaan kannattaa miettii mitä puhuu siinä hässäkässä..
Tuo otsikkohan oli tosiaan suloinen eikä mitenkään huono :)
Ihmiset vaan takertuu johonkin sanaan ja sitte tulee palautetta.
Marilyn
Member

ViestiKirjoittaja Tapsu » 14 Huhti 2008, 20:21

No ihan tulee mieleen, että tuo haastattelija on jo valmiiksi asennoitunut jotenkin negatiivisesti tuohon haastatteluun tai sen sisältöön.

Tiina, sinä jos joku osaa varmasti antaa asiantuntevia vastauksia, mutta kai se sitten on viisainta pitäytyä lemmikkisiiliaiheessa ja jättää Ilkka Koivistolle tai jollekin muulle nuo Suomen luonnonvaraiset siilit, heh.

Minulle tulee mieleen "metsäsiilin" asemasta, suomalainen siili tai Suomen luonnonvarainen siili, vai ovatko ne peräti eurooppalasia siilejä lajinimeltään, mutta harva kai tälläistä käyttää normaalipuheessa. Veikkaan, että tuo metsäsiili nimike on esiintynyt ennenkin ilman hämminkiä.
Tapsu
Member

ViestiKirjoittaja Tiina » 14 Huhti 2008, 20:23

Eihän se toimittaja ollut virheistä härkäsiä vääntänyt, vaan minä olin puhunut todennäköisesti epäselvästi ja tekstiin oli tullut siten lipsahduksia. Ei nyt kovinkaan vaarallisia, mutta siileistä tietävät ihmiset ne tietty huomasivat ja niistä huomauttivat.

Esimerkiksi kysymykseen "syökö siilit kasviksia", vastasin, että siili ei ole kasvissyöjä, mutta voi nälkäänsä niitäkin syödä ja että olen kerran nähnyt siilin syövän mustikoita. Siitä sitten tuli tekstiin lause, että siili syö mielellään mustikoita.

Sitten kerroin, että ainakin Oulun seudulla tavataan villisiilejä. Siitä tuli tekstiin lause, että Suomen pohjoisimmat siilit asuvat Oulun seudulla. No, joku tiesi, että on niitä vielä pohjoisemmassakin.

Sitten kerroin tutkimuksista, joiden mukaan maahan tuotujen ja tänne "istutettujen" siilien lisäksi, oletetaan osan populaatiosta tulleen meille rajan takaa idästä ja Karjalasta. Tekstissä sanottiin, että siili on kävellyt Suomeen itärajan takaa.

Oikeastaan siis kaikki oli ihan hyvällä asialla. Toimittaja kirjoitti ihan sympaattisen jutun minun sekavista höpinöistäni. Ja palautteen antajakin oli tietty ihan oikeassa. Minut tämä kuitenkin on opettanut varovaisemmaksi ja toivottavasti selkeäsanaisemmaksi.

Tästä nyt sitten toivottavasti poikii meidän omaan lehteemme juttu villisiileistä. Sitähän olemme monet jo kovasti odottaneet!
Tiina
Member

ViestiKirjoittaja Tapsu » 14 Huhti 2008, 20:26

Noista kirjoituksista päätellen, haastattelija ei kuunnellut, mitä oikeasti vastasit.
Tapsu
Member

ViestiKirjoittaja Tiina » 14 Huhti 2008, 20:31

Tai sitten puhuin niin paljon, ettei haastattelijan kynä pysynyt perässä :D

Yksi asia on vielä pakko mainita. Viereeni tuli mies, joka halusi, että toimitan hänelle pihaan eurooppalaisen siilin. Heillä on kuulemma aivan siilille sopiva ympäristö, mutta siitä huolimatta siilejä ei näy. Minä siinä sitten selitin, että näin ei voi tehdä, koska siili on rauhoitettu. Ja että todennäköisesti heillä ei kuitenkaan ole siilille sopivaa ympäristöä, jos siellä ei siilejä ole. Kyllä siilit itse siirtyvät sopiville apajille. Esimerkkinä mainitsin, ettei saariinkaan samasta syystä voi siirtää siilejä ja jos siellä sitten menestyvät, voivat tuhota linnun pesiä No tekstissä oli, ettei siilejä saa viedä saariin, koska ne syövät linnunmunat!
Tiina
Member

ViestiKirjoittaja Tapsu » 14 Huhti 2008, 20:32

No voihan se niinkin olla:).
Tapsu
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 14 Huhti 2008, 20:39

Hih, voi hauska ;)
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Kutri » 14 Huhti 2008, 22:04

Voi rähmänkäpälä.. :)
Kutri
Member

ViestiKirjoittaja Wawa » 15 Huhti 2008, 10:40

Mitenköhän se mies oletti teidän "toimittavan" sen siilin
sinne pihalle?

Hauska juttu!:)
Wawa
Member

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 15 Huhti 2008, 12:45

Hih, olipas piristävä ja hauska juttu tylsään päivään.

No joo, miksei vähän harmillinenkin :D
Tarja T ja Siiri
Member

ViestiKirjoittaja JPJP » 15 Huhti 2008, 13:38

Pisteenä iin päälle reportaasi oli höystetty kuvalla jossa komeilee Tiinan sylissä suloisenuhkea Kilju K. Kääpiösiili. Joku vielä luulee että kyseessä on "villisiili" sillä Kilju ei nimestään huolimatta ole aivan normikokoinen Kääpiösiili.
JPJP
Member

ViestiKirjoittaja Marilyn » 16 Huhti 2008, 17:47

heh, kylläpä nyt on sitten tekstiä moisesta tullut :) hauska
Marilyn
Member

Paluu Siilikeskustelu