Tänne vois tulla keskustelee ihan vaan kaikesta joka liittyy

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Marianne » 14 Huhti 2008, 13:59

Meidän Usva, joka oli Afr.kääpiösiili, puri minua kerran lukkopurennan, eikä meinannut irrota millään. Se oli yksi ainoa kerta, kun oltiin ekoilla tuffareilla ja pidin sitä sylissä päiväsaikaan yli tunnin putkeen. Sitten neidillä meni hermot ja tarras mun etusormeen ihan täysiä :) Se olikin vaikea irroittaa. Toisaalta ei se niin kauheesti sattunut, eikä vertakaan tullut.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 14 Huhti 2008, 14:01

Siilin purennasta puheenollen. Meidän Bella (afrikkalainen) tykkää nuoleskella käsiä, joita on juuri rasvattu tai pesty. Hetken päästä saattaa myös maistaa. Tekikin näin kerran kaverilleni joka hämmästyneenä totesi, että Bellalla on paljon terävämmät hampaat kuin hänen kissallaan ja että se puree yllättävän kovin ollakseen niinkin pieni otus.
Memma
Member

ViestiKirjoittaja pirzu » 14 Huhti 2008, 14:41

Mä olen saanut sellaiset ohjeet, että jos siili puree, niin puhaltaa sitä naamaan. Siittä ne eivät kuulemma tykkää ja päästävät irti. Lilja on mua muutamaan otteeseen näykkässy, ei ole sattunut kyllä yhtään. Nyt se varsinkin on pahalla päällä, ku raukkaparalla on ilmeisesti hilsepunkki ja sitä kutittaa niin vietävästi. Mennään ekaa kertaa eläinlääkäriin keskiviikkona...

Siilit tosiaan tekee äkkiliikkeitä, ainakin Lilja väliin tuhahtelee ja pompahtaa samalla. Alkuun sitä säikähti, mutta nykyään siihen on jo tottunut. Eikä Lilli enää kovin paljon säpsähtelekään.
pirzu
Member

ViestiKirjoittaja Kutri » 14 Huhti 2008, 14:47

Minua puri myös tuffareilla valkovatsa siili koska herralla oli ollut juuri riitaa toisen uroksen kanssa ja sen tuloksena oli uho päällä. Oma valkovatsa siilini myös pureskeli meitä jonkun verran kun meillä oli puolen vuoden iässä uhmaikä sekä piikinvaihto.

Verta on tullut vain kerran sormesta ja se oli oma vikani koska pelästyin niin kovasti yhtäkkistä "haukkaamista" että vedin sormen pois jolloin terävät ja pienet hampaat viilsi pari haavaa sormeen. Se kyllä sattui silloin vaikka ei siilin purema aina satu!
Eli kyllä ne siilit purra voivat oli kyseessä sitten mikä siili tahansa. Valkovatsa tai pitkäkorva..Varmaan lähes jokainen siilin omistaja jossain vaiheessa kokee siilin pureman..

Siilit voi säikähtää yhtäkkistä liikettä tai ääntä esim. sylissä ollessaan ja saattavat "poksahdella" samalla kun menevät palloksi. Tällöin siili saattaa "hypähdellä" piikit pystyssä samalla kun poksuu. Tosin kaikki siilit eivät mene herkästi palloksi eli sekin on vähän siilikohtaista, jotkut taas ovat kovia pallottelemaan. Kun siili luottaa sinuun niin se kyllä rentoutuu kanssasi ja avautuu pallosta nopeastikin mikäli se on jostain syystä palloksi mennyt. Siilin piikit ovat kyllä terävät mutta ei niin terävät etteikö sitä pystyisi käsittelemään. Piikkien terävyyteen kyllä tottuu. Tuhiseminen taasen ei ole aina negatiivinen ele, siili tuhisee aina vähän ja sen voi tulkita siilin jutusteluksi.
Kutri
Member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 14 Huhti 2008, 15:14

<em>kun siili on pallona,ni miten sen voi ottaa syliin ja jos ottaa sen syliin ni pitääkö paljain käsin vai joku fleece käsissä?ja voiko sitä silittää kun sillä on piikit pystyssä?</em>

Pari kerrosta fleeceä siilin ympärillä helpottaa piikittelevän kaverin nostoa kummasti. Tokihan nämä rautasormet täällä nostelevat paljainkin käsin pallolla olevaa siiliä ( ;D ), mutta oman piikkiherkkyyteni takia joudun nostamaan avonaisenkin siilin fleecellä ja sitten sylissä vasta käsittelen ilman. Sen verran meillä aina töksäytetään piikkejä ylös, kun kehtaa toista mennä maasta nostamaan. Sylissä ollaan sitten itse enkeli.

Nahkahanskoja siilin käsittelyssä ei pidä käyttää, koska tämä estää siiliä tunnistamasta tuoksuja ja tottumasta käsittelyyn.
Natsuko
Member

ViestiKirjoittaja Wawa » 14 Huhti 2008, 15:36

Taas vastasi viisaammat. Hyvä hyvä!
Wawa
Member

ViestiKirjoittaja riksusiili » 14 Huhti 2008, 16:57

piikinvaihto. ? sori häirihen teitä mun tietämättömyyteni takia mut siis pudottaako ne piikit ja sit se on ihan kalju ja sit kasvaa uudet:''''''D?
riksusiili
New member

ViestiKirjoittaja suvijohanna » 14 Huhti 2008, 17:25

Piikinvaihto tapahtuu vähitellen eikä siili ole siinä välissä kalju. Piikit ovat siilillä puolustamista varten ja jos siili olisi hetken aikaa kalju niin se olisi luonnossa myös hyvin turvaton.

Tuota siilin naamaan puhaltamista on vielä pakko kommentoida :D
Kun Artturi tuli meille niin luin tuosta, samoin kuin siitä, että siilin naamaan voi suihkauttaa vettä, jotta siili oppisi, että puremisesta seuraa negatiivisia juttuja. Meillä ei mennyt koulutus ihan putkeen kun A oppi, että kannattaa kiinni napatessaan vetäytyä tiukaksi palloksi. Siinä sitten sai sormi piikkipallon sisällä miettiä miten saisi siilin irti!

Eepeiden puolustukseksi sanon vielä, että Artturi on harrastanut lukkopurentaa viimeksi 4kk ikäisenä ja nyt ikää on 2,5vuotta.
suvijohanna
Member

ViestiKirjoittaja Luttana » 14 Huhti 2008, 23:39

Olempa minäkin jotunut/saanut kokea siilinhampaat nahkassani tosin täysin vahingossa.

Wiljo rakastaa mun kainaloita...Erityisesti suihkun jälkeen ja epäilen syynä olevan deodorantti :D Sen on aivan pakko päästä sylissä ollessaan vaahtistelemaan mun kainalot...Paidan päältä toki. Niinpä se kerran vaahtistelujen huumassa otti hampaillaan kiinni paidasta huomaamatta, että mun nahkat on kans välissä :D Tuli pieni nipistyksen jälkeä muistuttava jälki, muttei sen kummempaa.

Mietin tuota, että mitä eroa sillä on, että nostaako siilin fleecen sisällä syliin vai hanskat kädessä? Minusta se on ihan sama ja Wiljon ollessa kiukkuisempi, käytän itse hanskoja jotka otan sitten heti pois Wiljon syliin saatuani. Tämä siksi, että poika palloilee nostettaessa ja sylissä avautuu miltei saman tien. Ja verrattuna eroon nostetaanko fleecen kanss vai hanskoilla, niin fleece jostain syystä pelottaa poikaa enemmän kuin hanskat ja avautumiseen menee kauemman aikaa. Hyvin on poika minuun jo tottunut ja rehellisyyden nimissä en uskonut kuukausi sitten, että tullaan näin hyvin jo juttuun. Wiljon ollessa hyvällä tuulella nostan käsin ja esmes kylvyssä käydään ilman mitään piikittelynsuojia ;)
Luttana
Member

ViestiKirjoittaja Marilyn » 16 Huhti 2008, 17:57

Joo, toi pureminen tekee joskus aika hellää :D
Marilyn aikoinaan ollessa viel aika pieni, tarras miu sormee ja en meinannu millään saada irti :) Muutamalle häntä "silittäneelle" tutulle kävi marilynin kanss samoin :D Ei hää sit vanhempana koskaa purru..
Miul on sen verra rautasormet et pystyn yleensä pitämään paljain käsin piikit nostanutta siiliä, mut joskus taas en ;)
Marilyn
Member

ViestiKirjoittaja Wawa » 16 Huhti 2008, 18:00

Onko Marlyn EP, IP vai valkovatsa?
Wawa
Member

ViestiKirjoittaja Marilyn » 16 Huhti 2008, 18:01

<strong>riksusiili</strong>

Piikinvaihto ei tosiaan tapahtu hetkessä niinkuin suvijohanna vastasi jo vaan pikkuhiljaa piikkejä alkaa putoilla ja tyvestä kasvaa uusia piikkejä tilalle, näin käy oliko se pari kertaa siilin ollessa nuori.. 'aikuispiikit' tilalle
Marilyn
Member

ViestiKirjoittaja Marilyn » 16 Huhti 2008, 18:02

ai joo sori unohtu, Valkovatsa
Marilyn
Member

ViestiKirjoittaja mawi » 16 Huhti 2008, 18:11

olen ottamassa just ensimmäistä siiliäni :D
pikkuset on syntyny n viikko sitten ja nyt odotan innolla et saan pienen kotiin!!
voisko joku kertoa onko luonteissa eroja naaraiden ja urosten välillä?
mawi
Member

ViestiKirjoittaja Wawa » 16 Huhti 2008, 18:15

En osaa kyllä kertoa, mutta onnittelut uudelle siilistille!
Malta odottaa vielä!
Wawa
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu