Minä, siili ja allergiani

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Katinka » 17 Elo 2007, 11:00

Pate tosiaan tulee meille takaisin. Nuo allergiat on sitten ihmeellinen juttu. Meillä on allergiaa (eläin, siitepölyt) ja tyttärelläni astmaa mutta Muska ei ole aiheuttanut mitään kummempia oireita. Ehkäpä me rupeamme pesemään piikistöjä useammin, ihan varmuuden vuoksi.
Tirlittanin puolesta tietysti surettaa kun hän joutuu luopumaan rakkaasta lemmikistä :( Onneksi asumme sen verran lähellä että on helppo käydä katsomassa!
Jotain hyvääkin täytyy nyt mainita: Kävimme eilen Raulion vastaanotolla Muskan kanssa. Halusin ihan rutiinitarkastuksen ja hampaiden tarkastuksen. Pikkuisen oli hammaskiveä, mutta kovasti tohtori kehui Muskaa, erittäin hyvässä kunnossa neiti on!
Katinka
Member

ViestiKirjoittaja MiniSiili95 » 17 Tammi 2008, 17:59

Kertokaa joku mulle et voinko sietää siiliä jos mulla on eläinpölyallergia? vastauksia miel. sähköpostiin: <a href="http://www.your-url-here.com" target="_blank" rel="nofollow">ida.xp@hotmail.com</a>ida.xp@hotmail.com
MiniSiili95
New member

ViestiKirjoittaja Tanjuk » 19 Tammi 2008, 18:58

Mullakin on puhjennut kunnon allergia, ilmeisesti aiheuttaja on siilien ulosteet=(
Olen aina ollut eläinallergikko mutta lääkkeiden kanssa pärjäillyt kohtalaisesti vaikka eläimiä taloudessa on ollutkin.

Meillä on noita esyn eläimiä sijaiskodissa silloin tällöin ja viimeisin hoidokkimme väinö-pupu aiheutti mulle todella kaamean allergian ja astmakin puhkesi (vieläkin keuhkot verillä monen tunnin yskimisestä päivittäin..)
Karvaiset on tässä taloudessa unohdettu siis nyt kokonaan.

Silti astmayskä yllättää usein öisin, ja aina siililää siivotessa:( Onneksi nyt mieheni on hoitanut siivoilut.
Siilithän asuvat meidän parvisänkymme alla, eli altistuminen on melkoista kun yön siinä rellestävät noin metrin päässä.

Nyt olemme sitten päättäneet että siileille hankitaan isot kunnon kaapit eteiseen, ja mies huolehtii siivoamisesta pääsääntöisesti.
Näin pyrimme minimoimaan siilipölyn lentelyn. Kurjalta kyllä tuntuu kun siiluraiset ovat tottuneet aika vapaaseen menoon täällä, mutta riittävän iso kaappi kun on, niin eihän sielläkään seinät heti vastaan tule.

Vaikka tämä astma on karseaa, en kyllä siileistäni luovu niin kauan kuin henki pihisee!

Mutta tosissaan siilit voivat allergisoida, mutta voivan myös olla allergisoimatta:) Mieheni (myös allerginen) ei saa mitään oireita, enkä minäkään siis saanut ennen tätä pupu-episodia.
Myöskään koira-allerginen poikamme ei ole oireita saanut.

Ainiin, piti sitä vielä sanomani että siiliallergian voi kyllä testata. Laboratoriot tekevät sitä testiainetta mistä vaan, eli sinne voi viedä esim siilin hilsettä, kakkaa tms:)
Itse en kyllä aijo testiin mennä, kyllä tämä altistumis-koe on paras testi.

-Tanja, Aku ja Susse
sekä muu poppoo
Tanjuk
Member

ViestiKirjoittaja Jenniliini82 » 28 Helmi 2008, 15:43

voiko se todella olla mahdollista ettei astmaattiselle tulisi mitään..pahoin pelkään että minulle tulisi. kiinnostuin tässä lähiaikoina kovasti kääpiösiilistä kun jouduin luopumaan kanistani allergian vuoksi, ahdisteli, silmät ja nenä kutisi, astmalääkettä sai vedellä alituiseen. Rakastan eläimiä yli kaiken ja pienenä aina toiveeni (kuin myös vielä) oli että allergiani häviäisi jonnekin... Mutta sitten lueskelinkin näitä tekstejä ja toivoni alkoi heräillä, jospa sittenkin... Eikö teitä todella astmaattisia muka yhtään ahdistele siilin lähellä? onko kellään ollut kania josta olisi tullut allergiaa ja sitten siiliä josta ei tullutkaan allergiaoireita??
Jenniliini82
New member

ViestiKirjoittaja Kutri » 28 Helmi 2008, 16:05

En itse ole mikään allergikko joten ne joilla nimenomaan astma on niin osaavat sanoa paremmin omista oireistaan. Sen verran kuitenkin osaan sanoa että kanin ja siilin ero on jo pelkästään siinäkin että kani elää heinien ja purujen keskellä jotka ainakin oman tietoni mukaan aiheuttavat koviakin allergia-oireita joillekin. Siili elää yleensä joko siilikaapissa tai aitauksessa/vapaana eikä sillä ole heinää, purua tms. Kanit ovat aika karvaisia kavereita ja (riippuen lajista) monta kertaa suurempia kun siilit. Kaneilla tuota karvaa on siis huomattavasti enemmän jo pelkästään kokoeron vuoksi. Siilillä on todella tuuhea karvapeite kylläkin massussa ja ihosta lähtee eläinhilsettä kuten muillakin eläimillä joka voi aiheuttaa allergiaa.

Neuvoisin kyllä heti ensimmäisenä että kokeilet omaa reaktioosi jos olet siilin lähellä, allergia on niin henkilökohtaista. Joillekin oireita ei tule ja jotkut taas ovat joutuneet lupumaan rakkaasta lemmikistään allergian vuoksi koska se on pahentunut ajan saatossa. Varmasti joku samalla paikkakunnalla oleva siilisti/kasvattaja antaa sinun tulla kyläilemään ja tutustumaan siileihin niin voit itse tunnustella allergiaasi ja tiedät tuleeko sinulle siilistä oireita. Kannattaa kysyä reippaasti ja ottaa siten asiasta selvää! Tsemppiä.. :)
Kutri
Member

ViestiKirjoittaja donddu » 13 Heinä 2008, 20:35

Mä haluaisin ihan hirveästi siilin muttakun isä on allergrinen
montako prosenttia on suunilleen niitä jotka eivät ole oireita saaneet
donddu
New member

ViestiKirjoittaja Wawa » 14 Heinä 2008, 13:28

Mä en ainakaan saanut siileistä mitään oireita ja mulla on ollut siili nyt n.vuoden.
Wawa
Member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 14 Heinä 2008, 17:06

<strong>donddu</strong>

Prosenttilukuja on vaikea antaa ja loppujen lopuksi niillä ei ole kauheasti merkitystä. Melko monelle allergiselle siili sopii, mutta silti ei voi olla omalla kohdalla varma ennen kuin siilin ottaa (tai vasta paljon myöhemmin). Käykää kyläilemässä siilistien luona, mieluiten usean kuukauden aikana useamman kerran, ja seurailkaa oireita. Jos yhtään mitään ei tule, voitte jo melko turvallisin mielin harkita siilin ottoa.

Meille siili tuli ekan kerran entisen poikaystäväni astman puhkeamisen jälkeen eikä ongelmia ollut. Itselläni on aina ollut pientä piikkiherkkyyttä, joka kuitenkin nyt puhjenneen astman ja allergian myötä on karannut käsistä. En voi käsitellä siiliämme lainkaan. Mitään ahdistusoireita en kuitenkaan saa siitä, joten meillä homma toimii, kunhan mies hoitaa siilin sylittelyt.
Natsuko
Member

ViestiKirjoittaja oliver » 15 Heinä 2008, 09:58

Prtosenttilukuja on tosiaan mahdoton antaa tai edes veikata. Tarinoita allergiasta on varmasti juuri niin monta kuin on kertojaa. itse olen eläinallergikko, lapsista 3:lla astma joista yksi lisäksi eläinallerginen. Ensimmäinen siili tuli taloon lähes 5 vuotta sitten. itse aloin saada oireita ensin poikasten käsittelystä, sitten samassa huoneessa olo riitti, nyt oireita tulee jo aikuisenkin siilin käsittelystä ja asumuksen siivoamisesta. Lapsista 1 saa oireita siileistä (ja muistakin eläimistä) käsitellessään sitä.
oliver
Member

ViestiKirjoittaja TaMH » 02 Syys 2008, 11:10

Hei jäsen ehdoton!

Luin kysymyksesi ja mietin, että voisimme ehkä auttaa toisiamme. Minä mietin parhaillaan olenko allergisoitunut Tuhinallemme (silmä ja ihottumaoireita).

Emme kuitenkaan haluaisi luopua lemmikistämme kevein perustein. Olen ajatellut, että paras ratkaisu olisi jos voisimme sijoittaa Tuhinamme hyvään kotiin joksikin aikaa, jolloin sitten näkisin häviävätkö allergiaoireet vaiko eivät.

Olisitko siispä kiinnostunut ottamaan kiltin siilimme hoitoosi jokisikin aikaa? Näin voisit tutkailla saatko siilistä allergisia oireita.
TaMH
New member

ViestiKirjoittaja TaMH » 02 Syys 2008, 11:23

Hups!

Jatkoa edelliseen viestiin ...

Huomasin vasta nyt että Jäsen "ehdoton" olikin kirjoitellut palstalle hurjan pitkän aikaa sitten. Siispä ei varmastikaan tilanne ole enää akuutti.

Siispä palstalla kävijöille yleisesti kysymys: löytyisikö mukavaa kotia Tuhina-siilille muutamaksi viikoksi allergian testaamisen vuoksi pääkaupunkiseudulta?
TaMH
New member

ViestiKirjoittaja veerakoo » 24 Huhti 2009, 17:20

Elmeri tuli meille viime lokaukuussa. Siitä samasta päivästä alkaen minulla on ollut hengenahdistusta. Mahtaakohan tämä johtua elmeristä? Pitäisikö meidän myydä siili? Apua, lääkärit eivät tiedä mille olen allerginen, mistä hengenahdistus johtuu.. Itse uskon Elmerin aiheuttavan tämän. OLen epätoivoinen! Voinko olla näin allerginen siilille, jos pärjään hevosten kanssa..
veerakoo
New member

ViestiKirjoittaja Sam » 24 Huhti 2009, 18:02

^^ Hyvin mahdollista on että eläin on aiheuttanut oireet.
Allergia lääke voi auttaa, se voi auttaa ja siilin pitäminen on mahdollista

Home ja hajuste herkkyys voi aiheuttaa nämä oireet myöskin.
Sam
Member

ViestiKirjoittaja veerakoo » 24 Huhti 2009, 18:23

Mitkään astma ja allergialääkkeet eivät ole auttaneet 8( jouduin käymään tänään sairaalassa, niin pahaksi on kehittynyt. Tosin olimme Lapissa vähän aikaa sitten.. Elmeri jäi kotiin, mutta silti samat oireet.
veerakoo
New member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 24 Huhti 2009, 23:36

Jos hengenahdistusta on ollut tasan yhtä kauan siilin kanssa, on melkoisen todennäköistä olla siilille allerginen. Jos lääkitys ei auta (olisi toki tietää, mitä kaikkea on jo kokeiltu), ei siiliä tietenkään ole mitään järkeä pitää. Oletko maininnut lääkärille, että oireet alkoivat siilin tullessa? Sitä ei todennäköisesti osata arvata tai testata automaattisesti, kun kyseessä on suhteellisen harvinainen otus. Mitä hevosiin tulee, voit ihan hyvin sietää hevosia ja saada silti siilistä pahoja oireita.

Jos/kun keuhkoputket ovat kunnolla tulehtuneet, oireet voivat hyvin säilyä muutaman päivän, vaikka oireiden varsinainen aiheuttaja ei olisi paikalla, varsinkin jos et käytä säännöllisesti astmalääkkeitä. Toki on myös mahdollista, että aiheuttaja ei olekaan siili. Itse ehkä suosittelisin siilistä luopumista lyhyeksi aikaa (kuukausi tai pari). Silloin ehtisi jo nähdä, alkavatko oireet helpottaa eikä siilistä tarvitsisi kuitenkaan luopua heti lopullisesti.

Toivottavasti pääsette jonkunlaiseen päätökseen. Lemmikistä luopuminen on todella rankkaa, mutta terveyttään ei kannata riskeerata.
Natsuko
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu