Kirjoittaja Tanjuk » 19 Tammi 2008, 18:58
Mullakin on puhjennut kunnon allergia, ilmeisesti aiheuttaja on siilien ulosteet=(
Olen aina ollut eläinallergikko mutta lääkkeiden kanssa pärjäillyt kohtalaisesti vaikka eläimiä taloudessa on ollutkin.
Meillä on noita esyn eläimiä sijaiskodissa silloin tällöin ja viimeisin hoidokkimme väinö-pupu aiheutti mulle todella kaamean allergian ja astmakin puhkesi (vieläkin keuhkot verillä monen tunnin yskimisestä päivittäin..)
Karvaiset on tässä taloudessa unohdettu siis nyt kokonaan.
Silti astmayskä yllättää usein öisin, ja aina siililää siivotessa:( Onneksi nyt mieheni on hoitanut siivoilut.
Siilithän asuvat meidän parvisänkymme alla, eli altistuminen on melkoista kun yön siinä rellestävät noin metrin päässä.
Nyt olemme sitten päättäneet että siileille hankitaan isot kunnon kaapit eteiseen, ja mies huolehtii siivoamisesta pääsääntöisesti.
Näin pyrimme minimoimaan siilipölyn lentelyn. Kurjalta kyllä tuntuu kun siiluraiset ovat tottuneet aika vapaaseen menoon täällä, mutta riittävän iso kaappi kun on, niin eihän sielläkään seinät heti vastaan tule.
Vaikka tämä astma on karseaa, en kyllä siileistäni luovu niin kauan kuin henki pihisee!
Mutta tosissaan siilit voivat allergisoida, mutta voivan myös olla allergisoimatta:) Mieheni (myös allerginen) ei saa mitään oireita, enkä minäkään siis saanut ennen tätä pupu-episodia.
Myöskään koira-allerginen poikamme ei ole oireita saanut.
Ainiin, piti sitä vielä sanomani että siiliallergian voi kyllä testata. Laboratoriot tekevät sitä testiainetta mistä vaan, eli sinne voi viedä esim siilin hilsettä, kakkaa tms:)
Itse en kyllä aijo testiin mennä, kyllä tämä altistumis-koe on paras testi.
-Tanja, Aku ja Susse
sekä muu poppoo