Teen tästä oman aiheen, sillä tilanne on akuutti ja pohdintaa kaipaava.
Rakas nuori siilini kohtasi kauhean seurauksen sillä seurauksella että olen tarjonnut sille 30 m2 juoksutilaa ja paljon kaikenlaisia koloja ja peitteitä sen omaksi onnekseen. Tällaisessa tilassa ei voi kontrolloida ja ennakoida aivan kaikkea, vaikka yrittäisikin.
Muklan toisen takajalan ympärille kietoutui ja sotkeutui pitkä hius, joka puristi varpaita niin että ne turposivat pahannäköisiksi. Aluksi huomasin vain hiussotkun, ja leikkasin sen pois, ja pidemmän siilikiusaamisen jälkeen saimme selville tilanteen ja yritimme leikata hiukset lenkki kerrallaan irti. Toimenpide oli siilin vastustelusta johtuen todella vaikeaa, veden, rauhoittelun ja monenkymmenen minuutin kanssa päädyimme kuitenkin siihen tulokseen, että emme saa itse leikattua edes varovasti turvonneeseen jalkaan uponneita kireitä lenkkejä. Jouduin odottamaan seuraavaan päivään, ja kuin ihmeekseni sain tililleni juuri oikealla hetkellä sen verran rahaa, että pääsimme päivystykseen.
Siellä totesimme, että jalka on mennyt kuolioon, ja että emme avaa lenkkejä verenmyrkytyksen ehkäisemiseksi. Mukla sai vahvaa antibioottia varmuuden vuoksi, vaikka puristuksen terve puoli ei ollut tulehtunut. Onneksi emme aikaisemmassakaan leikanneet hiuksia, myrkkyjä olisi voinut jo olla kerääntynyt. Lääkärillä ei ollut asemallaan Turussa siilille sopivaa anestesiakaasua, eikä hän ollut ennen tehnyt amputointia, ja hän sanoi että ainakin rotilla ja pienemmillä jyrsijöillä kuoliot putoavat itse, mutta ei ollut siileistä varma. Hän kehoitti odottamaan viikonlopun yli, ja jos kuolio ei putoaisi itse, etsisin maanantaina sopivat välineet omaavan eläinlääkärin amputaatiota varten.
Jalasta on kuollut noin kaksi senttiä. Siili juoksee sillä edelleen, ilmeisesti kuolio on jo niin pitkällä, ettei siihen satu enää. Mutta kuitenkin, takajalka lyhenee, ja sitä tuskin voi kovinkaan menestyksekkäästi käyttää juoksemiseen. Pieni kun on luotu juoksemaan, osaako joku arvioida, voiko se elää onnellisesti kolmen jalan kanssa?
Asia hoituu itsestään tai avun kanssa, ja tietenkin seuraan tilannetta ja arvioin siilin elämänlaatua jalan parantuessa, mutta osaako joku objektiivisesti sanoa asiaan jotain, onko jollain kenties kokemusta tai kuulotietoa amputaatiosta siilillä?
Kiitos vastauksista ja pidän täällä hyvää huolta pikku potilaasta.