Syksyn 2008 Tuffarit

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja tini » 04 Elo 2008, 21:00

Hyvä, että korjasit Kaisa. Kaikki eivät välttämättä ymmärrä huumorinkukan kukintaa :)
tini
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 04 Elo 2008, 21:14

Arvasinhan, että väärin nuo kirjoitusasut menivät keski- ja väli ja ties missä suomissa, äidinkielen oikeinkirjoitus ei koskaan ole ollut vahvin puoleni :D

Lienee kuitenkin olen yleensä tullut suht oikein ymmärretyksi, myös silloin kun yritän olla humoristi, kuten äskeisessä kirjoituksessani.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Luttana » 04 Elo 2008, 22:13

Koska pointtini ei näköjään menny perille, niin...

Tuffarit järjestetään <u><strong>aina</strong></u> Etelä-suomessa. Onko se niin hiivatin paljon vaadittu, että ne olis edes <u><strong>joskus</strong></u> täällä Pohjosessa?

Kyse ei ole siis siitä, että Tuffareiden pitäisi <u>aina</u> olla Pohjosessa, koska me ei haluta tulla Etelään. Kyse on siitä, että ne voitais edes <u>joskus</u> järjestää täällä, ettei meidän tartte <u>aina</u> tulla Etelään.

Jos lasketaan 5 henkeä (tupaten täyteen ahdettuina) henkilöautoon, niin siltikin se tulee kalliimmaksi, kuin isompi porukka bussilla. Kävimme Turussa kesälomareissulla ja taukoineen sekä nopeusrajoituksia noudattaen matkaan menee 8-9 tuntia. Perjantaina porukka on töissä hyvällä tuurilla 16 saakka ja maanantaina taas takasin töihin.

Kelpaako "etelän hetelmille" makuupussimajoitus esmes liikuntasalin lattialla...Se ehkä voisi olla mahdollista järjestää...

"Tai sitten järkkäätte oman tapaamisen siellä, minne saa tulla halukkaita etelästä, niin sehän korvaa saman asian?"

Siis tuo on just tuota asennetta, että "kaikki on hyvin kunhan tapahtumat on Etelä-suomessa" ja "pohjosen porukalle on ihan sama kunhan etelän porukalle on lyhyt matka".

Ja kun asenne on tuo, niin taitanee olla parasta järjestää pohjosen porukalle omat Tuffarit. Sittenhän siiliyhdistyksenkin voisi jakaa Etelä-Suomen siiliyhdistykseksi ja Pohjois-Suomen siiliyhdistykseksi...Kun kerran Pohjois-Suomen harrastajille on "ihan sama"...

Näin niinku kärjistetysti...
Luttana
Member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 04 Elo 2008, 22:27

Ettehän te <u>aina</u> tule etelään. Ette viitsineet tulla viimeksikään.

Mielestäni on kohtuutonta väittää, että 10 ihmisen takia tuffarit pitäisi saada kerran parissa vuodessa pohjoiseen. Koska tuffarivieraita on yleensä noin sata, te pohjoiset olette 10%, joten tasapuolisuuden nimissä tuffarit järjestettäisiin pohjoisessa joka 10. vuosi. Tämä olisi tasapuolisuutta sen mukaan, miten siilistit ovat Suomeen jakautuneet.

Edelleen olisi tarpeen ymmärtää, että "etelä" on sekä leveys- että korkeussuunnassa kohtalaisen isoa aluetta. Busseja pitäisi lähteä lähes kymmenestä eri kaupungista, jotta kimppalähdössä olisi jotain järkeä. Sittenhän meitä "etelän hetelmiäkin" olisi vain 10 jokaiseen bussiin, eikä mitään järkeä lähteä.

Jos henkilöautossa on edes kolme ajotaitoista (ja -kuntoista?) kuskia, jokainen ajaa sen pari-kolme tuntia ja muut voivat vaikka nukkua. Jos perjantaina lähtö olisi kuudeltakin, viimeinen kuski voisi nukkua ainakin 5-6 tuntia ja ajaa sitten sen pari-kolme tuntia. Itse olen syntynyt Rovaniemellä ja pienen ikäni sinne ajanut, ensin kyydissä ja muutaman kerran jopa itse ratin varressa. Olen ehkä poikkeuksellinen sikäli, ettei minulle ole mikään ongelma ajaa muutamaa tuntia autoa vaikka sitten keskellä yötä, jos palkkiona on joko ihana mummoni pohjoisessa tai koti etelässä. Mahtaako olla vain saamattomuutta lähteä sieltä päin? Kysehän on vain siitä, viitsiikö maksaa/ajaa/nähdä vaivaa tuffarien eteen.

Ja mitä tulee tuffarien järjestämiseen, ei sekään ole aivan niin helppoa. Eli jos tuffarit tulisivat pohjoiseen, jaksaisivatko nämä 10 pohjoisen elävää nähdä kaiken sen valtavan vaivan, että muille olisi kiva tulla paikalle?
Natsuko
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 04 Elo 2008, 22:30

Tuffareita on ollut ainakin (korjatkaa, jos muistan väärin):

2007 syksy Kouvola
2007 kevät Kangasala
2006 syksy Helsinki
2005 syksy Helsinki
2005 kevät Kangasala
2004 syksy Tampere

Eikä noi kyllä kaikki kuulu pääkaupunkiseutuun tai sitten pääkaupunki on laajentunut jo Sipoonkin ulkopuolelle :)

Paljonko noissa tuffareissa on muuten ollut porukkaa eri kerroilla. Ainakin Kangasalla joku sanoi ollen yli 100 osallistujaa, samoin Helsingissä Pauligin huvilalla sanottiin olleen noin 120 osallistujaa.
Anitta2
Member

ViestiKirjoittaja tini » 04 Elo 2008, 22:32

Itsellenihän on se ja sama missä tuffarit ovat. Vaikka rajan takana, mutta suurella osalla ihmisistä on muitakin velvoitteita (lapsia, muita lemmikkejä, vuorotyö) eivätkä niiden vuoksi voi viettää koko viikonloppua muualla. Tokihan ne velvoitteet on teilläkin, MUTTA nyt puhutaan sadoista ihmisistä eikä vain viidestä. "Etelä-Suomi" (keskisuomesta alaspäin?) käsittää kuitenkin suurimman osan harrastajista ja suurimman osan potentiaalisista tuffareilla kävijöistä. Siis teitä on nyt kourallinen Oulussa ja sen vuoksi pitäisi ihmisten kulkea samalla bussikyydillä (ensin julkisilla ympäri eteläsuomea helsinkiin tai muuhun lähtökaupunkiin) ja sitten vielä se bussimatka. Jos oikeesti miettii ihan järjen kanssa, ni sehän on ihan älytön ajatus. Ja "etelän hetelmätkö" eivät käy työssä ja joudu saman ajan puitteissa viikonlopun aikana hoitamaan tuffarikäyntiä?
Ei tässä nyt ole kyse mistään rajojen vetämisestä, etteikö tietyissä paikoissa voisi tuffareita järjestää, mutta kuten tästäkin aiheesta näkee, on suurin kannatus tällä hetkellä Turulla (jossa ei muistaakseni ole tuffareita koskaan järjestetty). Kuten jo aiemmin sanoin (olin ainakin sanovinani), olisi keskisuomi paras mahdollinen kompromissi, mutta ne järjestäjät puuttuvat. Onhan tuo pitkä välimatka eteläkärjestä Ouluun ja toisinpäin, se on ihan selvää.
Ja täytyypä mainita vielä, että Tornioon ajoi alinopeudella, 100km välein kusitaukoja pitämällä tuon saman 8-9tuntia :)
tini
Member

ViestiKirjoittaja tini » 04 Elo 2008, 22:34

2006 kevät oli lappeenrannassa :)
tini
Member

ViestiKirjoittaja Luttana » 04 Elo 2008, 23:20

Natsuko: En tullut viimeksi sen takia, että projektiluontoinen työni oli tuolloin loppumaisillaan ja tein jopa yli 12h työpäiviä eli eipä kauheasti ollu mehuja lähteä viikonlopuksi Etelä-Suomeen. Toisekseen olin omistanut siilin vasta vähän aikaa. Ja kolmanneksi en tuolloin tuntenut ketään toista siilistiä Pohjosen suunnalta, että olis voinu edes ajatella kimppakyytiä. Eli se ei todellakaan ollut viitsimisestä tai halusta kiinni, vaan ihan muista seikoista.

En ole ajatellutkaan, että niitä nyt tänä syksynä täällä järjestettäisiin, vaan olen puhunut, että "joskus".

Mutta asia on mulle ainakin harvinaisen selvä. Kaipa me aletaan sitte pitämään omat Pohjosen Tuffarit tai vaikka Puffarit Pohjoisen siilisteille, niin eipä tartte tästäkään asiasta vääntää enää kun asia on kerta selvä.

Ja Natsuko vois katsoa peiliin ja korjata hieman tuota asennettaan. V*******maan ei tarvitse alkaa, varsinkaan kun pinnan kiristyminen ilmeisesti liittyy ainakin osin ihan toiseen keskusteluun. On ilmeisesti tauon paikka, sillähän tästä pääsen...Siitä nämä foorumit on hyviä, että pako ei ole käydä.
Luttana
Member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 05 Elo 2008, 07:37

<strong>Luttana</strong>

Ihan suoraan sanottuna ei hirveästi kenenkään henkilökohtaiset syyt tulla tai olla tulematta kiinnosta. Tiinuski avasi keskustelun sanomalla, etteivät pohjoiset viitsineet viimeksi lähteä, koska oli liian pitkä matka. Tässä on koko ajan puhuttu (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) ihmisjoukoista, ei kenenkään henkilökohtaisesta tilanteesta. Samaan jatkoon otin kantaa.

Ei tässä tarvitse muiden vastaustyyliin puuttua, korjaa mieluummin omasi. Olet ollut hyvin töykeä, jaksanut vängätä kauheasti, et ajattele suuren yleisön etua vaan jaksat vain marmattaa. Lisäksi tässä on useasti kysytty, että olisiko siellä pohjoisessa sitten järjestäjiä. Et ole kertaakaan ilmoittanut, että voisit alkaa tuffariporukkaan, joten onko tässä nyt kyse siitä, että pitää vain vängätä vastaan ja vaatia, mutta oikeasti et ole valmis tekemään asian hyväksi mitään?
Natsuko
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 05 Elo 2008, 09:16

Keitäs sieltä pohjoisesta on ollut aikaisemmin innokkaasti tuffareilla. Tulkaapa porukalla tänne "etelään", jospa se innostais sitten meitä tulemaan sinne vuorostaan. Nyt vähän tuntuu siltä, että teidänkin mielestä on liian pitkä matka täältä sinne, mutta näyttäkääpä kyntenne muutamien tuffareiden aikana, niin eipä tiedä vaikka vielä olis Rovaniemelläkin tuffarit.
Ja kyllä oululaisten kannattaa pitää omia kokoontumisiaankin. Niin täälläkin (HKI) pidetään, samoin Tampereella ainakin.
Anitta2
Member

ViestiKirjoittaja Luttana » 05 Elo 2008, 09:36

Pidätkö sie minua tosiaan niin idioottina, että hingun Tuffareita tänne olematta valmis tekemään asian eteen mitään? Kuulun tuohon Tiinuskin mainitsemaan Oulun tapaamisessa paikalla olleiden joukkoon, joiden kanssa asiasta oli tapaamisessa puhetta.

Sulla kiinnostaa kyllä spekuloida niitä syitä miksei täältä tulla, mutta ei kiinnosta kuulla oikeita syitä. Juurikin näin. Ja jos en ajattelisi "suuren yleisön" etuja, niin vaatisin varmaankin Tuffareita aina jatkossa tänne Pohjoseen, enkä vain joskus. Ja Tiinuskilla oli ihan sama tilanne edellisten Tuffareiden osalta kuin itsellänikin...Olemme kumpikin omistaneet siilin vasta vähän aikaa ja tutustuneet toisiimme olemme vasta kolmisen viikkoa sitten.

Ja tuosta Tuffareiden järjestämisestä sen verran, että jos olen järjestänyt kansainvälisiä isoja (200-300 henkeä) konferensseja, niin eiköhän Tuffareidenki järjestäminen onnistu.

Mutta kuten sanoin jo, niin kun asenne on tuo meidän ei tarvitse järjestää Tuffareita tänne pohjoseen. Mutta ei tarvitse kyllä odottaa minua ainakaan Tuffareille Etelä-Suomeen ja se ei todellakaan johdu siitä, ettei niitä nyt tänne Pohjoseen saatu vaan yleisestä asenteesta. Meitä velvoitetaan aina matkustamaan Etelään, mutta Tuffareita ei tänne saada edes joskus.

Ja kyllä minäkin osaan tosiaan olla töykeä, kun veetuilemaan aletaan, mutta Natsuko voi nyt jatkaa ihan issekseen tai olla jatkamatta...
Luttana
Member

ViestiKirjoittaja tini » 05 Elo 2008, 09:51

<em>Aatelkaa meitä pohjoisia siilisitejäkin.. ei meitä kukaan varmaan ollu kevään tuffareissakaan, ku on niin tuhottoman pitkä matka..</em>
Tästä Tiinuskin tekstistä saa kuvan, ettei pohjoisen väki pitkän matkan vuoksi tullut tuffareihin. Varmasti joskus on mahdollista pitää tuffarit pohjoisessakin. Ei sitä tässä ole kielletty vaan kerrottu miksi se ei tällä hetkellä ole kovin hyvä suunnitelma.
Kun oikeasti lukee mitä muut kirjoittavat, saattaa ymmärtää sen pointinkin sieltä välistä eikä olla palkokasvit nenässä turhasta.
Useampiakin hyviä ja tärkeitä pointteja on tullut tässä keskustelussa ilmi, mutta jatketaanko kuitenkin ihan asiallisella linjalla? :)
tini
Member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 05 Elo 2008, 10:13

Taisipa töykeyden aloittaja (ja tämän veetuilunkin) olla jossain ihan tois puolen Suomea kuin itse olen.
Natsuko
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 05 Elo 2008, 10:43

"Olemme kumpikin omistaneet siilin vasta vähän aikaa ja tutustuneet toisiimme olemme vasta kolmisen viikkoa sitten. "

Tuolla perusteella kyllä ehdottaisin, että pohjoisen tuffarit jätetään harkintaan ainakin pariksi vuodeksi. Ja muutenkin on ollut todella kiva, että järjestäjät tuntevat porukkaa ennestään ja ovat olleet mukana tuffareilla useamman kerran itsekin.

Vois tietysti pitää kyselyn, että kuinka moni lähtis pohjoiseen tuffareille. Minä lähtisin kesällä kyllä, mutta en talvella. Enkä kyllä mihinkään lattiamajoitukseen. Pehmeä sänky ja lämmin tila siilille pitää olla. Miettikää paikkoja ja mahdollisuuksia. Jos täältä lähtee sinne junalla, niin siellä pitäis olla sitten asemalta kävelymatka tuffeille ja majoitukseen. Ja miten siellä kaikille järjestäjille sitten sopisi yhteinen aikataulu. Varalla pitää olla muutama henkilö, jos jollekin tuleekin este. Tähän asti järjestäjiä on ollut tarjolla tietääkseni enemmän kuin mitä on tarvittu.

Joku voi muuten laittaa alkuun ketjun, missä ois keskustelua tuffarijärjestelyistä yleensä. Esim miten kutsut sunnitellaan ja lähetetään, miten paljon siihen menee aikaa, miten ruokapuoli suunnitellaan, miten tavaroiden roudaus menee, kuinka monta henkilöä on hoitanut palkintojen kerjuuta ja montako puhelua on tarvittu, onko ruokaa pyydetty/saatu kaupoista jne.
Nythän näyttää siltä, että syksyn tuffarit on turkkusessa. Pistäkääpä turkulaiset suunnitelmia ja aikatauluja esille, että saadaan vähän käsitystä siitä, miten järjestelyt menee. Aika ja paikka vissiin ensiksi, sitten kutsujen laittaminen vai miten. Ihan ekana tietysti tulee hallituksen päätös paikasta, sitten vasta muu suunnittelu.

Oisko ajatusta muuttaa tuffareiden järjestelyt niin, että niiden pitoa haettaisiin ihan kirjallisesti hallitukselta. Hakemuksessa olisi vahvistettu järjestelyhenkilöiden nimet ja esitetty suunnitelma ajasta, paikasta, majoitusmahdiollisuuksista ym.

mod. lisätty viimeinen kappale
Anitta2
Member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 05 Elo 2008, 10:46

Tarkennetaanpa vielä vähän:

<em>Pidätkö sie minua tosiaan niin idioottina, että hingun Tuffareita tänne olematta valmis tekemään asian eteen mitään? Kuulun tuohon Tiinuskin mainitsemaan Oulun tapaamisessa paikalla olleiden joukkoon, joiden kanssa asiasta oli tapaamisessa puhetta. </em>

Oma telepatiakykyni on ilmeisen heikko, koska minulla on harvinaisen vähän tietoa siitä, ketkä olivat tapaamisessa paikalla ja ketkä eivät. Itse en ollut. Perustan olettamukseni siihen, että kirjoittaja on jättänyt vastaamatta jokaisella kerralla tässä ketjussa, kun järjestelyinnokkuutta on kysytty.

<em>Ja tuosta Tuffareiden järjestämisestä sen verran, että jos olen järjestänyt kansainvälisiä isoja (200-300 henkeä) konferensseja, niin eiköhän Tuffareidenki järjestäminen onnistu.
</em>

Samoilla linjoilla jatketaan. En valitettavasti hallitse tuota ajatustenluvun jaloa taitoa, vaikka sitä tässä selvästi odotetaan. Pahoittelen puutettani. Edelleen minkäänlaista mielenkiintoa järjestämiseen ei ole tullut tässä ketjussa ilmi.

<em>Mutta kuten sanoin jo, niin kun asenne on tuo meidän ei tarvitse järjestää Tuffareita tänne pohjoseen. Mutta ei tarvitse kyllä odottaa minua ainakaan Tuffareille Etelä-Suomeen ja se ei todellakaan johdu siitä, ettei niitä nyt tänne Pohjoseen saatu vaan yleisestä asenteesta. Meitä velvoitetaan aina matkustamaan Etelään, mutta Tuffareita ei tänne saada edes joskus.
</em>

Ilmeisesti ongelma on ratkaistu.
Natsuko
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu