Onko siilillä uhmaikää?

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Kutri » 08 Touko 2008, 09:01

Kuulostaa täysin samanlaiselta tilanteelta kuin mitä meillä oli Nallen kanssa ja josta mä pitkät pätkät olen kirjoitellut tohon ylle. Toi sun kirjoitus olisi voinut olla ihan mun suusta..Aluksi meillä oli myös toi kiukuttelu sillain että välissä oli parempia päiviä mutta pahentui niin että se oli joka päiväistä puremista ja sitten viimeisenä keinona kokeiltiin Tanelin kirjoituksen mukaisia ohjeita eli ei sylitelty pariin viikkoon sen paremmin muuta kuin kylvetykset ja tsekkaukset että poika on kunnossa ja se auttoi ihan hurjasti. Muutaman viikon päästä meillä oli kiltti siili taas.

Humilac on hyvä ratkaisu, itse vannon myös helokkiöljyn nimeen joka auttoi meillä siilin kuivaan ihoon paremmin kuin humilac. Haku-toiminnolla varmasti löytyy lisää kirjoitusta ja ohjetta helokkiöljyn käytöstä.
Tsemppiä teille Yayahin kanssa ja kyllä se siitä sitten helpottaa muutamien viikkojen päästä. Tosin kannattaa varautua että ihan viikossa ei välttämättä tilanne helpota vaan voi vielä "pahentua" siitä pikkasen..
Kutri
Member

ViestiKirjoittaja A E » 10 Elo 2008, 12:21

Minä olen huomannut (lievästi sanottuna) Eeemelillä (3kk) tuota äksyilyä ja kiukuttelua. puree aina kun on tarvis, piikit lähtee kuin lehdet suksyllä, ei syö muuta kuin jauhelihaa ja raksuja, iho hilseilee ja tämä on jatkunut saapumisesta saakka!
Osatteko auttaa?
terv. Avuton orja
A E
New member

ViestiKirjoittaja pirzu » 10 Elo 2008, 12:40

Tuon ikäisellä siilillä on ensimmäinen piikinlähtö menossa, eli äksyily ja kiukuttelu liittyy ainakin siihen. Meillä Lilja oli aika äksy, jopa puri mua, kun mä siihen enemmän koskin kuin mieheni. Suosittelen jättämään siilin silityksen vähemmälle, sillä se sattuu pikkuiseen.

Toisaalta tuo, kun piikkejä lähtee paljon ja iho hilseilee voisi johtua hilsepunkista, eli eläinlääkäriin kannattaa viedä! Myös stressi voi aiheuttaa piikkien runsasta lähtöä, mutta suosittelen kyllä eläinlääkäriin viemistä. Lilja vietiin aikanaan eläinlääkärille juuri samanlaisesta syystä ja se sai Strongholdia muutaman tipan niskaansa. Laskua koko hommalle tuli n. 45 ?.
pirzu
Member

ViestiKirjoittaja nande » 10 Elo 2008, 13:56

A E, olethan lukenut tästä ketjusta varsinkin nuo Kutrin kirjoitukset niistä voisi olla hyötyä :)

Meillä oli myös Sulolla kärttyvaihe, mikä meni sitten ohi. Ihon hilsely on sellainen, mikä kannattaa hoitaa, koska kutinakin voi tehdä siilin kärttyisäksi.
nande
Member

Edellinen

Paluu Siilikeskustelu