voiko olla todellista???

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Tapis » 13 Syys 2008, 18:42

Siis minun mielestäni "kampanjan" voisi ulottaa vaikka kaikkiin eläinkauppoihin, en vain tiedä yhtään kuinka paljon on suomessa eläinkauppoja ja miten helppoa on kerätä kaikkien osoite ja yhteystiedot ja saada tiedotteet perille.
Siksi tässä kuulutankin jonkilaista työryhmää ja hallituksen / yhdistyksen virallista kantaa koko asiaan.
Heillä on realistinen näkökulma varmaankin mitä voisi ja pitäisi tehdä ja kuinka laajalle + yhdistyksen nimissä yleensäkin toimiminen.
Ah Tini ehtikin jo vastata - juuri kuin minäkin tätä väsäsin.
Tapis
Member

ViestiKirjoittaja Tapis » 13 Syys 2008, 18:45

Tuo oli ikävää kuultavaa. Mutta voisiko kuitenkin miettiä uutta kampanjaa asiasta. Ehkä se toisto voisi kuitenkin auttaa....
Tapis
Member

ViestiKirjoittaja Tapis » 13 Syys 2008, 19:38

Ja keksiä ehkä jotain uutta lähestymistapaa. Porkkanaa....
Tapis
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 13 Syys 2008, 20:53

Hallitus voi asiasta keskustella seuraavassa kokouksessaan ja pohtia olisiko jotain tehtävissä. Ennen sitä ei hallituksen eli yhdistyksen virallista kantaa pystytä sanomaan.

Kaikkiin Suomen eläinkauppoihin ulottuva kampanja ei ikävä kyllä kuulosta realistiselta (ellei jollain sitten ole jotain loistavaa ideaa miten sellainen toteuttaa?). Tällä hetkellähän on toivomus, että jokainen epäkohtia havaitseva henkilö ottaisi asian ystävällisesti puheeksi ko. eläinkaupan kanssa ja vaikka veisi heille sen tiedostoista löytyvän hoito-ohjeen.

Lisäys: toki kiinnostuneet voivat lähteä kampanjaa ideoimaan. Kun meillä on jotain konkreettista mitä käsitellä kokouksessa niin päätösten tekeminenkin on moninverroin tehokkaampaa.
Memma
Member

ViestiKirjoittaja mumisti » 13 Syys 2008, 21:43

Itse tässä mietiskelen,että voisinkohan tehdä paikkakuntamme läinsuojeluun ilmoituksen?

Siilien tilat oli niille epä inhimmiset. Ravintona näillä näytti olevan kuivattuja sirkkoja. Vesi astiaa en nähnyt.(saattoi olla)

Nämä ep.t oli tosiaan pienessä terraariossa. Syntymäaikaa ei tiedetty, eikä sitä milloin ne oli saksasta tuotu.

Jos täältä varsinais-suomesta olevia on, niin käykää ihmeessä tsekkaamassa näiden siilien olot.Ja kysäiskääs ihan milloin siilit ovat syntynyt. Saapa nähdä millaisia vastauksia saa. Ja varmasti jokainen tietää, joka näillä seuduilla asuu, niin mikä on ko. eläinkauppa.

Jotain olisi pakko olla tehtävissä. Säälittää niin vietävästi ne eläimet siellä.
No monilla eläimillä siellä on ihan hyvät tilat, mutta siileillä ei ainakaan.
Ja väliaikaisuudella käsitän, että eläin on vain pienen pienen hetken, jolloin se pääsee toivottavasti pysyvään ja asiantuntevaan kotiin. Mutta vaikka olisi vain väliaikaisesti paikassa, niin pitää eläimelle tarjota siedettävät olot! Ei paljon liikuvaeläin voi olla edes väliaikaisesti pienessä terraariossa ilman mitää virikkeitä, kuten juoksupyörää.

Ja aivan varmasti tälläinen jättää jälkensä eläimeen.

Ja sikäli olen ymmärtänyt, niin siileistä ei kauheasti ole kilpailua. Eli kuka sen tietää miten kauan nämäkin elukat ovat viettäneet viriikkeetöntä elämää pienessä terraariossa.
mumisti
Member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 13 Syys 2008, 22:24

Laki ei voi asialle mitään, toki voit yrittää. Eläinkauppa on "väliaikainen" koti, mutta väliaikaisuus voi olla periaatteessa mikä aika tahansa. Suurin osa eläinkaupoista osaa hyödyntää tätä erittäin tehokkaasti. Niin kauan kuin eläimellä on edes jotain ruokaa ja vettä, asiaan ei puututa.

Itse kuulostan varmasti kylmältä, mutta en ole. Olen omaa sotaani asiasta käynyt ja nykyään olen siihen jo niin väsynyt. Kyllähän tässä voisi murehtia kaikki päivät kaikkien huonosti voivien eläinten tilaa, mutta ei tilanne siitä miksikään muutu. Parempi tehdä se vähä, minkä voi, viedä niitä lappusia ja mäkättää kaupoissa aina ohi kulkiessaan :) Ja yksi parhaita asioita, mitä voi tehdä, on olla ostamatta eläintä eläinkaupasta.
Natsuko
Member

ViestiKirjoittaja Tapis » 13 Syys 2008, 22:33

Memma: Voisiko ajatella niin, että jos saadaan jotain hyviä ajatuksia/toteuksia pienellä omallakin porukalla ideoitua (esim. paikallisyhdistys tasolla), voitaisiin niitä sitten hallitukselle esittää, ja katsoa voiko niitä sitten toteuttaa. Ainahan niistä voisi jotain poikia toteutuskelpoista ajatusta ja hallituksella olisi jotain todellakin konkreettista ja kättäpidempää.
Nytkin taitaa syksyllä olla usempia paikallisyhdistyskokouksia, joten niissähän voisi ottaa tämän teemaksi ja pohtia ideoita, ja esittää sitten hallitukselle niitä. Tietenkin sillä edellytyksellä että porukkaa myös saadaan sitä toteuttamaan. Tiedän että usein on niin, että porukka heittää ajatuksia ilmaan ja odottaa että joku toteuttaa ne. Tarkoitus ei siis ole että hallitus yksin joutuisi "jotain" tekemään, vaan että jos jotain toteuttamiskelpoista ilmaantuisi, kerättäisiin vapaaehtoisia sitä sitten toteuttamaan. (jos saataisiin jotain järkevää kampanja-ideaa - toivottavasti).
Tapis
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 14 Syys 2008, 11:11

Tapis: oikein hyvä idea! Juurikin tämä on mielestäni yksi paikallistoiminnan perimmäisistä ideoista. Kaikki paikallisosastot ovat myös vapaita omasta aloitteestaan tekemään yhteistyötä yritysten kanssa omalla alueellaan esimerkiksi juuri tällaisessa tilanteessa.

Ymmärrän, että tämä on ikävä asia, mutta varoittaisin nyt keskustelijoita tästä aiheesta. Tämä on aihe, jossa liikutaan hyvin vaarallisilla vesillä. Vastaavanlainen keskustelu aiemmin on saanut yhdistyksen suuriin vaikeuksiin, joten koitetaan pitää keskustelu yleisellä tasolla ja vältetään viittauksia mihinkään tiettyyn yritykseen. Katson vielä aiemmat viestit varoiksi läpi, ettei sieltä löydy mitään liian tulenarkaa. :)
Memma
Member

ViestiKirjoittaja Tiina » 14 Syys 2008, 13:00

Ihanaa, kun on uudet ihmiset organisoimassa tätä asiaa. Silloin, kun itse olin puheenjohtajana teimme ensimmäisen yrityksen "valistaa" eläinkauppoja. Teimme ohjeet eläinkaupoille, olimme eläinkauppiaiden Otus-messuilla esittelemässä siilejä ja kertomassa niiden hoidosta. Into oli kova.

Olimme eri eläinkaupoissa viemässä viestiä eteenpäin. Meillä oli jo valmiina "Siilirinki"-tarrat, joita aioimme jakaa eläinkauppoihin, joissa myydään siilejä ohjeidemme mukaisesti.

Porukka oli pieni silloin ja innokas. Kylmää vettä tuli niskaan urakalla. Jotkin eläinkauppiaat keksivät organisoida huhumyllyn meitä vastaan. Kaikki virheellinen, mitä ikinä oli siileistä jossain kerrottu, olikin meistä lähtöisin. Ja ihan nimellä puhuttiin ainakin minusta. On olemassa eläinkauppa, johon minulla ei ole asiaa. Ja oikeuteenkin meidät uhattiin viedä. Siinä into lopahti. Emme olleet ymmärtäneet, että mielestämme hyvät ohjeet puhuivatkin eläinkauppoja vastaan. Voitte jokainen ihan itse lukea ohjeet ja yrittää ymmärtää, mikä niistä eläinkauppaa loukkaa ja asettaa heidän liiketoimintansa vaaraan. Minä en sitä ymmärtänyt.

Tämän kerron vain varoitukseksi. Jos joukosta nyt löytyisi lakimies, niin hän voisi lukea uudet tekstit läpi ja kertoa, mitä löytää rivien välistä. Ja sitten vain toimeksi. Kannattaa pitää mielessä, että liikutaan herkillä alueilla. Eläinkauppojen kannalta katsoen me olemme harrastelijoita. Kauppiaat ovat ammattilaisia ja monet ovat olleet alalla kymmeniä vuosia.
Tiina
Member

ViestiKirjoittaja lafleur » 14 Syys 2008, 13:39

Tiina puhuu asiaa, kaikenlainen eläintensuojelu on kamalan raskasta. Niskaan tulee lokaa ja kovaa. Mutta myöskään mitään ei saada aikaan jos kukaan ei jaksa ryhtyä asioita hoitamaan.

Minä olen mielelläni mukana ideoimassa ja toteuttamassa tätä tulevaa kampanjaa, ja saan varmasti ystäviänikin mukaan.
Mulla on nyt kädet täynnä YOkirjotusten kanssa, mutta ne ovat ohi tämän kuun lopussa. Sen jälkeen ryhdyn mielelläni ideoimaan ja osallistun kaikin mahdollisin tavoin.

Ihana että täältä löytyy näin paljon ihmisiä, jotka ovat valmiita tekemään jotain asialle. :) Ja tottakai myös niitä, jotka ovat jo oman osansa tehneet, heiltä on hyvä kuulla kokemuksia jotta tiedetään mihin varautua.
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja Tapis » 14 Syys 2008, 18:57

Oioi, Tiinan kertomus oli ikävää kuultavaa.
Nämä ovat hyviä varoituksia ja näyttää todellakin olevan tarpeen olla varovainen. Luin myös tuon eläinkauppaohjeistuksen, joka oli mielestäni kanssa aivan asiallinen ja hyvä.
Hienoa että "vanhat konkarit" kertovatkin nyt näitä esimerkkejä, jottei turhaan toisteta samoja karikoita.
Minusta tuo siilirinki-tarra oli juuri jotain mitä minäkin ajattelin aikaisemmin, mutta näköjään sitten sekään ei ole hyvä :(
Haluan kuitenkin itse miettiä tätä asiaa vielä lisää (myös paikallisyhdistyksessä) ja yrittää etsiä jotain positiivista ja kannustavaa vaihtoehtoa.
Pakko yrittää jotain keksiä....
Tapis
Member

ViestiKirjoittaja vasystava » 16 Syys 2008, 13:13

Itse törmäsin pari kuukautta sitten eräässä "suuressa ja asiantuntevassa" (näin itseään mainostavat) liikkeessä valkovatsaan. Piikkipallo oli hamsterihäkissä purujen peitossa ilman mitään aktiviteetteja, pieni mökki oli sentään nukkumapesäksi laitettu. Ruokakuppi oli kukkuroillaan jauhomatoja, jotka myyjän mukaan ovat siilin AINUT ravinto ko. liikkeessä. Oli ikävä vierailla uudelleen, muutaman kuukauden jälkeen, samassa liikkeessä, siili-raukka oli samassa jamassa. Häkin kyljessä kyllä oli suuri lappu "siilin hoito-ohjeet", joissa kyllä puhuttiin suuresta tilasta ja monipuolisesta ravinnosta, liikunnasta jne.. Tulee vain niin paha ja avuton olo.
vasystava
Member

ViestiKirjoittaja lafleur » 16 Syys 2008, 14:28

Niin, siis eihän ne mitään 'väliaikaisia' asumuksia aina ole. Tikkurilassakin yhdessä liikkeessä oli kaksi valkovatsaa n.40cm x 30cm lasiterrassa, pohjalla puruja, kupissa pelkkiä jauhiksia. Ei tietenkään pyörää. Kopiksi laitettu joku mökin tapainen, jossa ei mitään pehmikettä tai mahdollisuutta päästä hämärään. Siinä ne makas ja väris kyljetysten kamalan metelin keskellä täydessä päivänvalossa.
Lasiin oli kiinnitetty siilien syntymäajat ja päivämäärät jolloin reppanat on tuotu kauppaan. Toinen oli ollut siellä siihen mennessä muistaakseni 3kk ja toinen 8kk. Eli siis vielä eri pesueista.. Ei ole kauhean väliaikaista, jos eläin joutuu viettämään 1/3 elämästään tommosissa oloissa.
Mä sain kamalan raivarin mut onneks oli poikakaveri mukana joka sitten iski käden suulle ja raahas nopeesti pois liikkeestä omistajan mulkoillessa tiskin takana.
Virossahan on vielä monesti kamalampaa, siellä mm. chinchillalla oli ainoana nukkumapaikkana lasinen karkkipurkki, koska eihän asiakkaat muuten päiväsaikaan näe, minkälainen karvaturre siellä asustaa. Ja hirvee meteli ku oli kakskymmentä lintuhäkkiä samassa nurkkauksessa..
Mä vihaan eläinkauppoja jotka myy eläimiä!
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja tini » 16 Syys 2008, 14:49

Eläinkauppojen tilat kuitenkin määritellään "väliaikaiseksi" asumukseksi. Itsekin olen kyseisessä tikkurilalaisessa liikkeessä käynyt huutamassa useamman kerran. Ensimmäinen siili kun tuli myyntiin aikoinaan, sillä oli fretinruokaa ja vesipullo. Ei tiedetty sukupuolta eikä mitään.
Kun tämä siili oli myyty, tuli 2seuraavaa myyntiin. Molemmat "toffeenvärisiä" ja syntyneet samana päivänä. Katsoin sukupuolet ja siellähän oli sitten sisarukset, uros ja naaras, samassa pikkusessa lasipurkissa. Kerroin kyllä kauppiaalle, että naaras on todennäköisesti kantavana ja se pitäisi päästää edes takahuoneeseen rauhaan. Uros menikin kaupaksi ja sitten siinä samaisessa akvaariossa olikin myynnissä emo +5jälkeläistä...
Jotka viettivät yhdessä ainakin 4kuukautta kuusisteen siinä purkissa. Sen jälkeen en olekaan kyseisessä eläinkaupassa käynyt enkä tiedä siilirukkien nykytilanteesta mitään :(
Pahaahan se tekee tollasta katella, mutta en todellakaan halua tukea tuollaista toimintaa millään tavalla. Enkä näin ollen pelastele siilejä vaikka kuinka mieli tekisi. Useampi vaan joutuu kärsimään :(
tini
Member

ViestiKirjoittaja Amanda » 16 Syys 2008, 16:27

Eläinkaupoissa on _pakko_ olla jokaisella eläimellä suojaava (toisinsanoen ei läpinäkyvä) koppi (nukkumapaikaksi), ruokaa sekä kupissa vettä siilien tapauksessa.
Tuli opittua, että noi on ainoat pakolliset asiat mitä siellä terrassa pitää olla.

Mutta eikö toi ole siilien tapauksessa oikeesti eläinrääkkäystä pitää pienissä terroissa ja puruissa siilejä?
Meinaan eikö siitä vois jo ilmottaa eläinsuojeluun? Tai selvittää että mitä laki sanoo tälläsessä tilanteessa, kun on kuitenkin ns."uusi" eläinkaupoissa myytävä eläin?
Tai kenellä on päätösvalta siinä, että mikä on siilille liian pieni tila? Meinaan freteillä, kaneilla, hiirillä jne on määritelty omat minimitilansa.
Siispä pitäisikö noita fretin tilavaatimuksia alkaa käyttämään?
Amanda
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu