Kirjoittaja surenkorento » 15 Loka 2008, 13:17
Rakas siilini ei ole ollut minulla kovinkaan kauaa, ja alkutietoni siilin ruoasta on paljon muuttunut tämän forumin avulla. Olisin kiitollinen jos minua ei heti syyllistettäisi eläinten huonosta kohtelusta, minulla on niitä aina ollut enkä koskaan ole niiden ruoissa säästellyt tai niitä jättänyt huonekoristeiksi. Kysyn neuvoa minusta kaupunkini huonon siilinruokatarjonnan takia, en siksi että pääsisin halvimmalla! Kiitos kuitenkin neuvoista ja mielipiteistä, mutta luullakseni kysymykset ovat aina hyviä!
Koiranruoan valitsin siksi, että kävin kaupungin kaikki eläinruokaa myyvät liikkeet läpi, joihin minulla oli mahdollisuus päästä, siis suunnilleen keskustan alueella. Ja olen ollut hyvin pettynyt jopa eläinliikkeiden napsutarjontoihin kissoille, sillä niissä on ollut valitsemaani pienikokoisten nappuloiden koostumusta enemmän rasvaa ja vähemmän proteiinia. Siis eläinliikkeessä! (kin)
Kasvattaja neuvoi antaessaan siilin, että kissan purkkiruoka on hyvä siilille. Kokeilin Almo Naturea, mutta se kun ei mennyt monen päivän aikana (siis tietenkin vaihdoin purkkia joka päivä) suihin, ja taas 'moskamössö' meni kuin sudelle. Olen tiennyt koko ajan että se ei ole hyvä, mutta löytämistäni kuitenkin paras tähän mennessä. Annan hyönteisiä siis joka päivä (korjaus edelliseen) vähintään kuivattuna (isoja sirkkoja ja pieniä jauhiksia) mutta elävinä kaupungin tarjonnan mukaan erilaisia muutaman kerran viikossa. Olen siis pyrkinyt vaihtamaan ruokavalion melkein kokonaan ötökkäpainoiseksi, kunhan löydän niillekin oikean tasapainon ravintoarvojen suhteen.
Kuitenkin: kasvattaja suositteli (niinkuin monet täällä) syöttämään hieman myös naksuja hampaiden kunnossa pitämiseksi, mutta koska siilini pitää niistä paljon, en laita niitä kerralla tarjolle liikaa. Tähän mennessä olen käyttänyt erilaisia mahdollisimman proteiinipitoisia ja kevyitä vaihtoehtoja (vehnättömiä) sekä siilinruokaa pohjalle (jos nälkä vielä jää, sitäkin hieman maistetaan). En ole antanut vielä koirannappuloita, siksi kysyinkin niiden laadusta. Ne menevät kyllä vanhempieni koirille, eivät roskiin.
Raha ei ole ollut kysymys, en ymmärrä miksi siitä minua moititaan. Ja se herkku, joka sisälsi kasviksia ja lihaa, on vauvanruokaa, jota haluan kokeilla, että kasviksiakin herralle saattaisi maistua. Olen tarjonnut hylaviiliä ja -raejuustoa, mutta kun niitä ei syödä, olen siirtynyt seepiansuomuun. Ja tiedän kyllä rahaa kuluvan tähän lemmikkiin, maksoin lähes 200 euroa onnettumuuden takia siilini jalan amputaatiosta, ja esim. edesmenneen koiranpentuni synnynnäisen polvivian epäonnistuneesta leikkauksesta 650 euroa yms. Minulla on myös seitsemän papukaijaa, ja kaikki saavat asianmukaista ruokaa ennemmin kuin minä.
Kiitos linkistä, käyn asioimassa nettiruokalassa.
En vain ymmärrä saamaani minusta negatiivista vastaanottoa, ei kai tähänastisessa ruokinnassa tai hoidossa kuitenkaan ole pahemmin vikaa ollut, tai virheet on korjattu mahdollisimman nopeasti tietämyksen lisäännyttyä.